یونهاپ: ایران نگرانی خود را از اعزام نظامیان کره جنوبی به تنگه هرمز اعلام نموده است

به گزارش تاورنا، خبرگزاری یونهاپ با اشاره به استقبال آمریکا از تصمیم کره جنوبی برای اعزام یک واحد نظامی خود به تنگه هرمز گزارش داد، اما ایران نگرانی خود را از این تصمیم به سئول اعلام نموده است.

یونهاپ: ایران نگرانی خود را از اعزام نظامیان کره جنوبی به تنگه هرمز اعلام نموده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آمریکا روز سه شنبه از تصمیم کره جنوبی برای اعزام نیروی نظامی به تنگه هرمز برای حفاظت از شهروندان خود و کشتی هایی که از این آبراه استراتژیک عبور می نمایند استقبال کرد.

در حالی که کره جنوبی طی هفته های اخیر بشدت برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس تحت فشار بود، وزارت دفاع سئول دیروز سه شنبه گفت فعالیت یک ناوگان ضد دزدی دریایی خود را که هم اکنون در سواحل آفریقا فعالیت دارد، به مناطق حوالی تنگه هرمز گسترش می دهد.

مقامات نظامی کره جنوبی تاکید نموده اند که این اقدام مستقلا و در خارج از چارچوب ائتلاف دریایی آمریکا انجام می گیرد.

براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، یگان نظامی چئونگائه-300 از ائتلاف دریایی آمریکا که مقر آن در بحرین قرار گرفته است مسنقل عمل خواهد نمود اما دو افسر نظامی این یگان برای هماهنگی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مقر فرماندهی مشترک این ائتلاف حضور خواهند داشت.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری یونهاپ گفته، واشنگتن از این تصمیم کره جنوبی برای توسعه ماموریت یگان چئونگائه به تنگه هرمز استقبال و از آن قدردانی می نماید.

این سخنگوی آمریکایی گفته، این تصمیم نشان دهنده مستحکم بودن اتحاد میان واشنگتن و سئول و تعهد ما به همکاری برای مقابله با نگرانیهای امنیتی جهانی است.

خبرگزاری یونهاپ دو هفته پیش با اشاره به جلسه شورای امنیت ملی کره جنوبی گزارش داده بود که به نظر می رسد سئول تحت فشارهای آمریکا در حال ارزیابی جدی راههای مشارکت در ماموریت دریایی واشنگتن در تنگه هرمز به منظور تضمین ادعایی آزادی کشتیرانی در این منطقه است.

براساس گزارش یونهاپ، آمریکا از مدتها پیش به دنبال جلب حمایت متحدان خود از جمله کره جنوبی برای عملیات نظارتی خود در یکی از مهمترین آبرههای عبور نفت در تنگه هرمز است. این تلاشها از زمان تشدید تنشها در خلیج فارس با ایران شروع شده است.

چوی هیون سو سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی پیش از این در این زمینه به خبرنگاران گفته بود: واشنگتن بر اهمیت نقش متحدان خود از جمله سئول تاکید نموده و در طول چندین جلسه خواهان مشارکت ما هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم شده است. ما هم آماده مشارکت هستیم اما هنوز تصمیمی درباره چگونگی انجام آن اتخاذ ننموده ایم.

یونهاپ در ادامه گزارش خود و در توجیه این تصمیم دولت کره جنوبی آورده است، براساس آمارهای دولتی، حدود هفتاد درصد نفت مورد احتیاج کره جنوبی از تنگه هرمز عبور می نماید و حدود 170 کشتی مرتبط با کره جنوبی در طول سال 900 بار از تنگه هرمز عبور می نمایند.

حدود 25 هزار تبعه کره جنوبی نیز در کشورهای مختلف منطقه غرب آسیا زندگی می نمایند.

سرهنگ داو ایستبورن یک سخنگوی پنتاگون به یونهاپ گفته، همانطور که ما قبلا هم گفتیم، این یک مشکل بین المللی است که احتیاج به یک راه چاره بین المللی دارد. ما از متحدمان کره جنوبی برای یاری به آزادی ناوبری در خاورمیانه استقبال می کنیم.

رسانه های کره جنوبی پیش از این به نقل از منابع مطلع از مشورت سئول با تهران برای اتخاذ این تصمیم خبر داده بودند.

با این حال یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به خبرگزرای یونهاپ گفته است که ایران نگرانی خود را از استقرار این یگان کره جنوبی در خلیج فارس به ما اعلام نموده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 756

به "یونهاپ: ایران نگرانی خود را از اعزام نظامیان کره جنوبی به تنگه هرمز اعلام نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونهاپ: ایران نگرانی خود را از اعزام نظامیان کره جنوبی به تنگه هرمز اعلام نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید