10 بازی ویدیویی سیاه وسفید برتر تاریخ

به گزارش تاورنا، در عصر دیجیتالی امروز که تکنولوژی صفحه های نمایش هر روز پیشرفت می نماید و رنگ های واضح تر و دقیق تری برای ما به تصویر می کشد، شاید عجیب باشد که بعضی از هنرمندان آثار خود را در سیاه و سفید بسازند. بله، شاید تکنولوژی HDR از نظر بصری نفس گیر باشد و شاید صفحه های OLED به ما دقت رنگی بدهند که هنوز هم برای بیشتر مصرف نمایندگان دست نیافتنی است، اما اگر یک لحظه از لذت بصری کدبندی دقیق رنگی و رزولوشن 4K بگذریم، می بینیم که آثار سیاه و سفید حس نوستالژیک خاصی به مخاطبان ارائه می دهند و تجربه کاملا منحصر به فردی برای آن ها خلق می نمایند.

10 بازی ویدیویی سیاه وسفید برتر تاریخ

وقتی صحبت از طیف سیاه و سفید می گردد، باید در نظر بگیریم که این دو لزوما رنگ نیستند، بلکه بیشتر از آن ها به نام تنظیم نماینده برای انواع و اقسام رنگ ها استفاده می گردد. همچین در تصویرهای سیاه و سفید ما شاهد افکتی به نام مونوکروم خاکستری هستیم و بسیاری از بازی های این فهرست هم از نظر رنگ بندی در فضای Greyscale قرار می گیرند.

در ادامه برترین و مهم ترین بازی های سیاه و سفید را مرور می کنیم، اما در انتخاب این آثار موضوع حائز اهمیت خدمت این رنگ بندی به حس بازی و ارتقای آن بوده است، چرا که مسلما زیاده روی در این زمینه یا استفاده بی جا از آن نه تنها به تعالی تجربه بازیکنان یاری نمی نماید، بلکه از تأثیرگذاری کلی اثر می کاهد.

10. Vib-Ribbon

سازنده: NanaOn-Sha

پلتفرم: PS1

سال انتشار: 1999

این بازی در سال 1999 برای اولین پلی استیشن منتشر شد. Vib-Ribbon یک اثر ریتمی است که شما را در نقش خرگوشی به نام ویبری (Vibri) قرار می دهد. ویبری به طور اتوماتیک بر روی صفحه نمایش حرکت می نماید و باید به لطف کلیدزنی بازیکنان از برخورد با موانع جلوی راهش خودداری کند. بااینکه بسیاری از گیمرها استدلال می نمایند که Vib-Ribbon از نظر گیم پلی در زمان خود ویژگی های جدیدی مثل دیسک موسیقی داشت، اما سازندگان آن بازی را در قالب یک صفحه پس زمینه سیاه و خط های سفید برای به تصویر کشیدن ویبری و اشیای محیط توسعه دادند.

خوشبختانه همین محدودیت گرافیکی در نهایت به نفع Vib-Ribbon تمام شد و بازی را فوق العاده مجذوب کننده کرد، به طوری که طی سال های آینده بسیاری از سونی خواستند که بازی را برای پلی استیشن 3 عرضه کند. سونی این کار را در سال 2015 انجام داد، البته خود بازی هم یک دنباله برای پلی استیشن 2 با نام Mojib-Ribbon داشت. اما این دنباله دیگر سیاه و سفید نبود و بر روی خطاطی سه بعدی و رنگ بندی شده تمرکز کرد. نسخه سوم این مجموعه با نام Vib-Ripple از تصاویر دیجیتالی رنگی بجای خط های ساده وکتور استفاده کرد تا در بازار مدرن صندلی بهتری داشته باشد، اما با وجود این موضوع، بازی اول یعنی Vib-Ribbon هنوز هم آن خاصیت هنری و بصری خود را حفظ نموده است.

9. The Graveyard

سازنده: Tale of Tales

پلتفرم: PC

سال انتشار: 2008

این بازی در سال 2008 در پلتفرم استیم عرضه شد. در The Graveyard شما به نام یک پیرزن در محیط یک قبرستان قدم می زنید. این بازی را حقیقتا نمی توان یک بازی با گیم پلی درست و حسابی دانست، چرا که اصلا گیم پلی خاصی ندارد. اما فیلتر رنگی سیاه و سفید آن بسیار با موضوع تاریک آن هم خوانی دارد. در واقع حتی نمی توان ادعا کرد که The Graveyard بازی سرگرم نماینده و مناسبی است. به هرحال نمی توان انتظار داشت که سازندگان برای یک پیرزن 65 ساله قابلیت هایی در نظر بگیرند که بازی را مجذوب کننده و هیجان انگیز کند.

باز هم می توانستیم به برخی ویژگی ها فکر کنیم که گیم پلی The Graveyard را مجذوب کننده تر کند. اما واقعیت این است که به نظر می رسد رسالت بازی هیچ کدام از این ها نبوده. چیزی که به فروش و جلب توجه این بازی بر روی استیم یاری کرد پالت رنگی و طراحی بصری هنرمندانه آن بود که The Graveyard را به یکی از خیره نماینده ترین بازی های سیاه و سفید تبدیل می نماید.

8. Minit

سازنده: Jan Willem Nijman

پلتفرم: تمام پلتفرم ها

سال انتشار: 2018

Minit یک بازی ماجراجویانه است که در آوریل 2018 برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و اندروید و iOS منتشر شد. افراد بنامی در صنعت بازی های ویدیویی بر روی این بازی مستقل و جمع و جور کار کردند، از جمله کیتی کالیس که عضو تیم سازنده Horizon Zero Dawn بود. بازی با شخصیتی اردک مانند در یک خانه شروع می گردد. وقتی این شخصیت یک شمشیر نفرین شده را بلند می نماید، یک تایمر در بازی ظاهر می گردد که 60 ثانیه به شما فرصت می دهد. بعد از هر دقیقه می میرید و دوباره روی تخت این شخصیت از خواب بلند می شوید. شما باید در هر کدام از عمرهای 60 ثانیه ای خود در پی سر نخ های تازه برای از بین بردن این نفرین باشید تا کرکتر بازی از این زندگی ملال آور رهایی پیدا کند.

7. Canabalt

سازنده: Adam Saltsman

پلتفرم: PC، PSP، Android، iOS

سال انتشار: 2009

Canabalt یک بازی رانر بی نهایت است که اولین بار در سال 2011 برای رایانه های شخصی عرضه شد. شما در نقش یک شخصیت بی نام قرار می گیرید که باید از برخورد کردن با بمب هایی که از آسمان فرود می آیند و ساختمان هایی که زیر پایش خراب می شوند خودداری کند. رنگ بندی محیط بازی در مونوکروم خاکستری است، اما پوشش شخصیت اصلی سیاه است تا تمرکز بازیکن را به خود جلب کند. اگر در این میان حواستان پرت گردد و به نحوی کشته شوید، بازی از اول شروع می گردد.

Canabalt یک پروژه آزمایشی ساخته شده به وسیله آدام سالتسمن بود اما بعد از انتشار با محبوبیت قابل توجهی رو به رو شد و طولی نکشید که راهش را به دیگر پلتفرم ها از جمله استیم باز کند. هم اکنون نسخه های دیگری از بازی هم در اندروید و PSP و کومودور 64 موجود است.

6. The Unfinished Swan

سازنده: Giant Sparrow

پلتفرم: PS3، PS4، PS Vita، PC، iOS

سال انتشار: 2012

The Unfinished Swan در سال 2012 به وسیله استودیوی Giant Sparrow برای پلی استیشن 3 ساخته شد و در ادامه هم برای پلی استیشن 4 در سال 2014 منتشر شد. داستان درباره پسری است که باید قوی خود را پیدا کند. او به داخل کتاب داستانی می رود و می بیند که تمام محیط آن سیاه و سفید است. در واقع برای اینکه بفهمد این دنیای خیالی چه شکلی است، شخصیت بازی رنگ سیاه به سمت اشیاء مختلف پرتاب می نماید تا شکل واقعی آن ها را ببیند. البته آرام آرام و با حرکت در بازی با اشیاء دیگر روبرو می شوید که برخی از آن ها از رنگ های دیگر مثل زرد و سبز استفاده نموده اند، اما کلیت بازی با استفاده از همان الگوی سیاه و سفید طراحی شده است.

مثلا یکی از مراحل بازی که بسیار هم تأثیرگذار و احساسی است شخصیت ما را به فضایی می برد که کاملا سیاه است و تاریکی و ترس بازیکن را متجلی می نماید. The Unfinished Swan یکی از بازی های مهم تاریخ صنعت بازی های ویدیویی است که به خاطر استفاده قدرتمندش از رنگ بندی برای تنظیم گیم پلی و جلو بردن روایت هنوز هم مجذوب کنندهیت دارد.

5. Madworld

سازنده: Platinum Games

پلتفرم: Nintendo Wii

سال انتشار: 2009

MadWorld در سال 2009 برای Wii نینتندو منتشر شد. این بازی در سبک هک اند اسلش پلتفرمی به وسیله Platinum Games ساخته و به وسیله سگا عرضه شد، اما از معدود آثار این دو شرکت ژاپنی بزرگ بود که علاوه بر این کشور در دیگر نقاط دنیا هم در دسترس نهاده شد. شما در نقش جک قرار می گیرید؛ شخصی که در یک سریال تلویزیونی باید تا می تواند افراد آلوده شده یک شهر را از بین ببرد. MadWorld خشونت بسیار زیاد و گاهی اضافه ای دارد اما طراحی هنری آن منحصر به فرد و در فراوری آن از رمان و فیلم معروف Sin City الهام گرفته شده است.

پس اگر از عاشقان سبک نوآر با چاشنی سیاه و سفید و کمی خشونت هستید، MadWorld می تواند انتخاب بسیار مجذوب کننده و سرگرم نماینده ای باشد. البته عده زیادی معتقدند که این بازی به خاطر خشونت بیش از حد خود توازن خاصی با دیگر آثار نینتندو ندارد و حس تجربه بازی های این شرکت ژاپنی را برای مخاطبانش تداعی نمی نماید.

4. Return of the Obra Dinn

سازنده: Lucas Pope

پلتفرم: PC، PS4، Xbox، Nintendo Switch

سال انتشار: 2018

کشتی بزرگی به نام ابرا دین در سال 1803 ناپدید می گردد و بعد از مدت ها در یک بندر دوباره ظاهر می گردد. البته همه 60 خدمه کشتی گم یا کشته شده اند و شرکت هند شرقی مسئولیت مشخص کردن سرنوشت آن ها را به شما می دهد. Return of the Obra Dinn یک بازی ماجراجویانه و فکری است که می توان آن را به نام یک پازل بزرگ و پیچیده خلاصه کرد، به گونه ای که باید در سراسر ابرا دین در پی سرنخ های مختلف باشید و آن ها را با داده های قبلی خود مقایسه کنید تا پرده از اسرار ناپدید شدن این کشتی تجاری بردارید.

Return of the Obra Dinn از آن تجربه های منحصربه فرد و فراموش نشدنی است که تا مدت ها فکر شما را به خود مشغول خواهد نمود. اما در ورای یک گیم پلی جمع و جور و درست حسابی که از پس همه جاه طلبی های ظریف خود برمی آید، این اثر ماجراجویانه از طراحی هنری بی نظیری برخوردار است و استفاده از مونوتون رنگی سیاه و سفید به این فضاسازی ناب خدمت بزرگی نموده.

3. Cuphead

سازنده: MKHD

پلتفرم: PC، PS4، Xbox، Switch

سال انتشار: 2017

Cuphead که در سال 2017 به بازار آمد از آن دسته بازی های غافلگیرنماینده و کم نظیر بود که سریعا جای خود را در فرهنگ عام و به خصوص در میان جامعه گیمرها پیدا کرد. بازی با الهام از سبک انیمیشن کارتونی دهه 70 ساخته شده و محیط آن به شما حس تجربه یک بازی اقتباس شده از آثار والت دیزنی را می دهد. Cuphead به طور کلی حول محور شکست دادن باس های مختلف می چرخد، اما در میان این ها باید از موانع زیادی عبور کنید و از دشمنان متعددی در لول های Run and Gun فائق آیید.

ببرای آن دسته از مخاطبانی که طراحی بازی به مقدار کافی آن حس نوستالژیک کارتون های قدیمی را زنده نمی نماید، سازندگان Cuphead یک مود سیاه و سفید در بازی قرار داده اند که قفل آن را می توانید با انجام یک سری کارهای خاص باز کنید.

2. Ghost of Tsushima

سازنده: Sucker Punch Productions

پلتفرم: PS4، PS5

سال انتشار: 2020

همان طور که در ابتدا گفته شد، در سال های اخیر هنرمندان زیادی به سبک مونوکروم توجه نموده اند. حال چه برای بارسازی حس نوستالژی آثار قدیمی و چه سادگی و ظرافتی که در استفاده از رنگ های محدود وجود دارد. مثلا یک نمونه این قضیه فیلم Logan بود که نسخه سیاه و سفید آن با استقبال زیادی همراه شد. بعد از انتشار بازی ستایش شده Ghost of Tsushima استودیوی سازنده این بازی یعنی ساکرپانج به فکر عرضه یک مود سیاه و سفید افتاد تا به معنای واقعی آن حس و حال کوروساوایی کلاسیک را در دنیای سامورایی ها زنده کند.

شکی نیست که Ghost of Tsushima به خودی خود یکی از برترین طراحی های هنری چندسال اخیر را داشت، اما حالت سیاه و سفید این تجربه را برای بسیاری از مخاطبان عمیق تر می نماید و به سطح های فراتری می برد. پس اگر این بازی را یک بار به صورت عادی تجربه نموده اید، شک نکنید که باید با مود سیاه و سفید به جزیره سوشیما بازشد.

1. Limbo

سازنده: PlayDead

پلتفرم: تمام پلتفرم ها

سال انتشار: 2010

Limbo از آن دسته بازی های معروفیست که احتیاج به معرفی ندارد. این اثر که در سال 2010 برای اولین بار بر روی Xbox 360 منتشر شد شما را به دنیایی تاریک و مخوف می برد که به معنای واقعی کلمه برزخ را برای بازیکنان تداعی می نماید. بازی همه المان های یک پلتفرمر استاندارد را دارد. شما باید از موانع عبور کنید و در بسیاری از مراحل به حل پازل های مختلف بپردازید. اما این فقط یک گیم پلی مجذوب کننده نیست که Limbo را به یکی از مهم ترین آثار تاریخ صنعت بازی های ویدیویی تبدیل نموده است.

لیمبو طراحی هنری کم نظیر و خارق العاده ای دارد و در توسعه بافت های بصری و جلوه های گرافیکی خود از تکنیک هایی استفاده نموده که آن را جلوتر از بازی های زمان خود قرار می دهد. در نهایت سیاه و سفید بودن بازی هم یک انتخاب تحسین برانگیز از جانب سازندگان بوده که با توجه به موضوع بازی و روایت آن بسیار درخور است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1827

به "10 بازی ویدیویی سیاه وسفید برتر تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی ویدیویی سیاه وسفید برتر تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید