7 نکته که باید درباره شیمی درمانی بدانید

به گزارش تاورنا، بیشتر افراد زمانی که نام شیمی درمانی را می شنوند، به شدت نگران می شوند. با این حال باید بگوییم شیمی درمانی یکی از روش های فوق العاده مؤثر برای درمان سرطان محسوب می گردد.

7 نکته که باید درباره شیمی درمانی بدانید

شیمی درمانی از داروها برای درمان سرطان بهره می برد. شیمی درمانی می تواند یک درمان سیستمیک برای سرطان باشد؛ یعنی سلول های سرطانی کل بدن را از بین می برد.

1- شیمی درمانی رشد سریع سلول های سرطانی را متوقف می نماید

شیمی درمانی توانایی رشد و تقسیم سلولی سریع و خارج از کنترل را متوقف می نماید. با این حال ممکن است که شیمی درمانی سلول های طبیعی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این امر یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی محسوب می گردد.

2- هدف از شیمی درمانی بستگی به مرحله سرطان دارد

هدف از شیمی درمانی بسته به نوع سرطان و مرحله آن فرق دارد. شیمی درمانی ممکن است بعضی از سرطان ها به ویژه سرطان هایی که در مراحل اولیه هستند را درمان کند. درمان سرطان بدان معنی است که پزشک دیگر نمی تواند هیچ سلول سرطانی یا نشانه ای از آن را در بدن شما پیدا کند. بعلاوه شیمی درمانی می تواند به کنترل سرطان هایی که با کشتن سلول های سرطانی در بدن پخش شده اند، یاری کند. در نهایت، شیمی درمانی می تواند به کاهش علائم سرطان یاری کند.

3- شیمی درمانی اغلب با درمان های دیگر ترکیب می گردد

گاهی اوقات، پزشکان با استفاده از شیمی درمانی به تنهایی به درمان سرطان می پردازند. در اغلب موارد، شیمی درمانی بخشی از یک درمان ترکیبی است. پزشکان از شیمی درمانی قبل از جراحی یا اشعه درمانی برای کوچک و قابل کنترل کردن تومور استفاده می نمایند. بعلاوه پزشکان می توانند از شیمی درمانی پس از جراحی یا اشعه درمانی برای کشتن سلول های سرطانی به جای مانده یاری بگیرند.

4- شیمی درمانی می تواند به صورت تزریقی، قرص یا مایع باشد

بسته به نوع سرطان، شیمی درمانی می تواند به صورت سیستمیک (در سراسر بدن) یا محلی باشد. در حالت محلی شیمی درمانی شامل تزریق به ستون فقرات، مثانه، شکم یا پوست است. رایج ترین روش شیمی درمانی سیستمیک، وریدی است؛ اما این درمان به وسیله تزریق، قرص یا مایع نیز صورت می گیرد.

5- رایج ترین عوارض جانبی شیمی درمانی عبارت اند از خستگی، تهوع و استفراغ

افراد واکنش های متفاوتی به شیمی درمانی نشان می دهند. این واکنش ها به نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی قبل از آغاز درمان و دارو و دوز های آن ها بستگی دارد؛ اما در کل شایع ترین عوارض جانبی خستگی، تهوع و استفراغ است.

6- شیمی درمانی ممکن است بر توانایی کار کردن شما تأثیر بگذارد

بسیاری از افراد در حین شیمی درمانی می توانند کار نمایند؛ اما ممکن است عوارض جانبی باعث گردد بعضی روزها کار کردن سخت گردد.

7- شیمی درمانی ممکن است با بعضی دارو های شما تداخل داشته باشد

این تداخل بستگی به بعضی داروهای خاص شیمی درمانی و داروهایی دارد که به طور منظم مصرف می کنید؛ بنابراین بهتر است از داروهایی که مصرف می کنید یک فهرست تهیه کنید و در خصوص تداخل دارویی آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2109

به "7 نکته که باید درباره شیمی درمانی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته که باید درباره شیمی درمانی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید