ابراز نگرانی رییس کمیسیون آموزش مجلس از رشد کم ترکیب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها

به گزارش تاورنا، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از رشد کم اعضای هیات علمی در دانشگاه ها گفت: اگر ضروری است مجلس در این زمینه اقدام کند، به ما اعلام کنید.

ابراز نگرانی رییس کمیسیون آموزش مجلس از رشد کم ترکیب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا عارف امروز در بازدید از برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری پیشتاز بوده است، اضافه نمود: دانشجویان این دانشگاه نشان دادند که می توان با هر طرز فکری و عقیدتی در کنار هم کار کرد.

وی با بیان اینکه باید تضارب عقاید را در دانشگاه ها بپذیریم، خاطر نشان کرد: این دانشگاه علی رغم وجود سلایق مختلف کمترین درگیری ها را داشته است و این امر باید الگویی برای سایر دانشگاه ها باشد.

عارف، با تاکید بر اینکه محیط دانشگاه احتیاج به نشاط است، اظهار کرد: سکوت و سکون در دانشگاه ها به نفع کشور نیست و دانشجویان باید در محیط با نشاط تحصیل نمایند.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گزارش عملکرد این دانشگاه، خاطر نشان کرد: این دانشگاه هر چند در چهار سال گذشته در حوزه های مختلف کوشش نموده است ولی هنوز نتوانسته ارتباط مناسبی با صنایع برقرار کند که این امر به دلیل آن وجود موانعی میان دانشگاه با صنعت است.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه ها متکی بر بودجه های دولتی است، یادآور شد: ولی دانشگاه امیرکبیر توانسته است به وسیله ارتباط با صنعت درآمدهای اختصاصی داشته باشند هر چند که میزان آن رضایت بخش نیست که دلیل آن هم نوع ارتباط صنعت با دانشگاه است.

عارف با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه ها در دانشگاه هایی چون صنعتی شریف، امیرکبیر و هنر در دولت اصلاحات، گفت: در میان این دانشگاه ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین عملکرد را داشته است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در عین حال از وضعیت ترکیب اعضای هیات علمی این دانشگاه ابراز نگرانی کرد و یاداور شد: این دانشگاه در زمینه اعضای هیات علمی رشدی نداشته است به گونه ای که در فاصله چهار ساله هیچ رشدی در افزایش اعضای هیات علمی مشاهده نمی گردد که این امر نگران نماینده است.

وی اضافه نمود: اگر بخواهیم جهش علمی در کشور داشته باشیم احتیاج است در این زمینه اقدامی صورت گیرد و اگر مسوولان دانشگاه امیرکبیر فکر می نمایند می توان در این زمینه اقدامی در مجلس شورای اسلامی اجرایی گردد به ما اطلاع دهند.

عارف همچنین خاطر نشان کرد: چالش عدم رشد در ترکیب اعضای هیات علمی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نمی گردد بلکه در دانشگاه های بزرگ مانند شریف نیز مشاهده می گردد.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در دانشگاه ها ها اضافه نمود: در شرایط فعلی باید از این فرصت ها استفاده گردد تا بتوانیم از گردنه تحریم های ظالمانه علیه کشور به راحتی عبور کنیم.

عارف خاطر نشان کرد: آرزوی ما این است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر نفتی تبدیل گردد که با جهت گیری هایی که در سیاست های کلی شده، تاکید بر اقتصاد دانش بنیان است.

وی پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان را دانشگاه ها دانست و اضافه نمود: از این رو انتظار این است که دانشگاه های پیشرو در این مسیر وارد شوند و اقداماتی نظیر راه اندازی برج فناوری می تواند برای رسیدن به این هدف یاری نماینده باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باور داریم که می توانیم از این گردنه عبور کنیم و به اقتصاد بدون نفت می رسیم، ابراز امیدواری کرد که در شرایط کنونی به سمت اقتصاد پویا و فعال سوق یابیم تا از آسیب های موجود در امان بمانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 69

به "ابراز نگرانی رییس کمیسیون آموزش مجلس از رشد کم ترکیب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراز نگرانی رییس کمیسیون آموزش مجلس از رشد کم ترکیب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید