لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور

به گزارش تاورنا، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور اطلاع داد.

لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگاران، درباره ماموریت گرایی دانشگاه های کشور اظهار کرد: ماوریت گرایی دانشگاه ها حدود 5 الی 6 سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که برای ساماندهی فعالیت های آموزش عالی و توجه به آن ها مصوبه ای وجود دارد تا دانشگاه ها بتوانند ماموریت های معین و حوزه های تخصصی را پوشش دهند.

او اضافه نمود: ماموریت گرایی دانشگاه ها احتیاجمند دو روش است، یکی اینکه آن ها باید احتیاج های عمده کشور تشخیص دهند تا با همکاری ذی نفعان و وزارت خانه های ذی ربط و با توجه به امکانات و پتانسیل های در دسترس برای برطرف مسائل و پیشرفت جامعه اعلام آمادگی نمایند.

سیف توضیح داد: ماموریت گرایی دانشگاه ها در بعضی از بخش ها رخ داده است، برای مثال بعضی از دانشجویان برای انجام فعالیت های علمی در وزارت نفت مشغول به کار هستند. بعلاوه، در محیط زیست هم ماموریت های معین و پروژه های ملی وجود دارند که دانشگاه ها در این زمینه فعالیت می نمایند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ماموریت گرایی دانشگاه ها موضوعی است که در وزارت خانه های دیگر هم می تواند تسلی پیدا کند. برای مثال اگر وزارت خانه هایی مانند: نیرو، ارتباطات، جهاد کشاورزی احتیاج های خود را معین نمایند حتما می توانیم تعدادی از دانشگاه های تخصصی را با آن ها مرتبط کنیم تا آن ها به صورت ویژه و جدی روی این موضوعات متمرکز شوند و در این زمینه فعالیت هایی در حال اجرا است.

سیف با بیان اینکه خیلی از دانشگاه ها در استان ها و شهرستان های مختلف مستقر هستند و کمتر به مسئله ماموریت گرایی توجه می نمایند، تاکید نمود: در این استان ها مزیت های نسبی زیادی مانند: خرما، زعفران، عسل، گیاهان دارویی و محصولات معدنی وجود دارد که کمتر به آن ها توجه شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از سال 99 مشارکت دانشگاه ها در بهره برداری از مزیت های استانی را با دانشگاه ها مطرح کردیم و حدود 28 طرح هم اکنون وجود دارد تا دانشگاه ها به صورت مشترک با استانداری ها و ادارات استانی فعالیت های آن استان را در حوزه تخصصی خود انجام دهند.

سیف ادامه داد: در حال کوشش هستیم تا فعالیت های خود را در ماموریت های استانی متمرکز کنیم. برای مثال پسته در دامغان به عنوان مزیت به شمار می آید، اما محتمل است که دانشگاه دامغان به مقدار کافی روی این مسئله متمرکز نشده باشد، اما تمرکز روی آن به صورت خود به خودی می تواند تاثیرات جدی را در آینده شغلی مردم و کسب کار مردم دامغان داشته باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنج در استان مازندران به عنوان مزیت اصلی محسوب می گردد و حوزه ای است که مردم در آن کوشش می نمایند و دانشگاه مازندران هم اکنون روی مسئله برنج در حال آنالیز هستند، البته دانشگاه های کشور نه تنها نباید روی مسئله کشاورزی بلکه باید روی مسائل فناوری های پیشرفته و نوین، بازاریابی، نگهداری و ... هم متمرکز شوند.

سیف در سرانجام یادآوری کرد: سعی داریم تا با یاری دانشگاه ها امکاناتی که می توانند در استان در راستای مزیت ها فعال شوند را شناسایی کنیم و با مدیریت استانداری های کشور و با مشورت و یاری علمی دانشگاه نتایج خوبی را به دست آوریم و اثرات مثبتی را بر اقتصاد و صنعت آن استان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1925

به "لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ماموریت گرایی دانشگاه ها برای حل مسائل استانی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید