ارزش غذایی نارگیل

به گزارش تاورنا، میوه ها محتوی انواع ویتامین، فیبر غذایی، موادمعدنی، آنزیم ها و دیگر ترکیبات می باشند و در تغذیه انسان اهمیت فوق العاده ای دارند و نقش آنها در سلامت و شادابی انسان، از نظر علمی و تجربی برای عموم مردم اثبات شده است. به طور مثال، در میان وعده ها، می توان به جای تنقلات کم ارزش، از انواع میوه های تازه، آبمیوه های طبیعی و میوه های خشک استفاده نمود. از جمله این میوه های مفید، نارگیل می باشد که این مقاله به اختصار به بیان ارزش غذایی و خواص دارویی این میوه می پردازد:

ارزش غذایی نارگیل

ارزش غذایی نارگیل

نویسنده:مهندس مسعود خبازی

میوه ها محتوی انواع ویتامین، فیبر غذایی، موادمعدنی، آنزیم ها و دیگر ترکیبات می باشند و در تغذیه انسان اهمیت فوق العاده ای دارند و نقش آنها در سلامت و شادابی انسان، از نظر علمی و تجربی برای عموم مردم اثبات شده است. به طور مثال، در میان وعده ها، می توان به جای تنقلات کم ارزش، از انواع میوه های تازه، آبمیوه های طبیعی و میوه های خشک استفاده نمود. از جمله این میوه های مفید، نارگیل می باشد که این مقاله به اختصار به بیان ارزش غذایی و خواص دارویی این میوه می پردازد:

تعاریف:

شیره نارگیل: مایع آبکی که داخل نارگیل وجود دارد.

شیر نارگیل: مایعی که از له کردن و چرخ کردن گوشت سفید نارگیل به دست می آید.

روغن گوشت نارگیل: به حاصل تقطیر گوشت سفید نارگیل گفته می شود.

ارزش غذایی نارگیل:

ارزش غذایی نارگیل بیشتر در میوه آن نهفته می باشد. گوشت نارگیل دارای آنزیم های مختلف مانند انورتین، اکسیداز و کاتالاز می باشد. همچنین در شیر نارگیل اسیدهای آمینه مختلفی از جمله هیستیدین، آرژینین، پرولین، لوسین و آلاتین موجود می باشد.

مغز یا گوشت میوه نارگیل به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله تهیه پودر و آرد نارگیل از مغز گوشت تازه نارگیل که در صنایع غذایی و شیرینی سازی کاربرد دارد. مغز خشک نارگیل هم غنی ترین منبع روغن گیاهی با 60 تا 67 درصد چربی می باشد که مصرف خوراکی و دارویی داشته و در ساخت صابون، پاک نماینده ها، شامپوها و...هم کاربرد دارد.

راهنمای انتخاب نارگیل:

هنگام خرید نارگیل، میوه ای را انتخاب کنید که سنگین باشد و هنگام تکان دادن، صدای مایع داخل آن شنیده شود، زیرا اگر بدون مایع باشد، حتما کهنه بوده و یا شیره محتوی آن خارج شده است.

با اینکه روغن نارگیل یک روغن گیاهی است، اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع می باشد، به همین دلیل افراد دچار چربی خون بالا و بیماران قلبی نباید از روغن نارگیل استفاده نمایند.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1810

به "ارزش غذایی نارگیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی نارگیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید