طرز تهیه کیک یزدی

به گزارش تاورنا، یکی از خوشمزه ترین کیک ها در بین میان وعده های سنتی ایرانی، کیک یزدی است. دستور پخت کیک یزدی به شهر باستانی یزد در مرکز ایران تعلق دارد. اگرچه پخت این کیک مراحل ساده ای دارد، اما طعم خاص و منحصر به فرد آن باعث محبوبیت بی نظیرش گشته است.

طرز تهیه کیک یزدی

اگر از هواداران شیرینی ایرانی هستید، احتمالاً این میان وعده یکی از مورد علاقه هایتان باشد. خبر خوب این است که شما به راحتی می توانید آن را در منزل خود درست نموده و از خوردن این کیک خانگی لذت ببرید. در ادامۀ این نوشته، طرز تهیه کیک یزدی را برای شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم. با این مراحل پیش بروید و طعم دلپذیر این کیک محبوب را به خود و خانواده تان هدیه کنید.

این کیک به طور سنتی در قالب های فلزی کوچک تهیه می شود. در حالی که می توان نسخه های خانگی را در لیوان های کاغذی یا قالب های مافین تهیه نمود.

کیک فنجانی یزدی، خاطره ای از یزد

کیک یزدی هواداران زیادی بین مردم ایران و حتی خارج از ایران دارد. این شیرینی کوچک خوشمزه، برای هر ایرانی تباری احساسی شیرین و ملایم را برانگیخته و داستان های نوستالژیکی را به همراه دارد.

این خوراکی محبوب، از یزد، یک شهر پنج هزارساله و واقع در مرکز ایران آمده است. یزد یکی از بزرگ ترین شهرهای خشتی دنیا است که به خاطر شیرینی های لذیذ، منسوجات ابریشمی، آتشکده های زرتشتیان، مساجد و برج های بادی خود شناخته می شود.

تهیۀ این کیک سخت نیست اما باید بدانید که به راحتی پخت کیک های اسفنجی معمولی نیز نخواهد بود. ولی نگران نباشید. ما در این مطلب، صفر تا صد پخت کیک یزدی را به شما آموزش خواهیم داد تا درست به اندازۀ کیک های یزدی شیرینی فروشی های یزد، آن را خوشمزه درست کنید.

طرز تهیه کیک یزدی، مرحله به مرحله

دوران کودکی بیشتر ما با شیرینی های خوشمزۀ سنتی گره خورده است. لذت بازی کردن در کوچه های داغ آفتاب دیده و خوردن این کیک (حتی با پوست)، شوت زدن به توپ پلاستیکی و شکستن شیشۀ همسایه و همه و همه رنگ و بوی شیرین نوستالژیکی دارد که در خاطر ما خوش می آیند.

تمام این ها باعث می شود که این شیرینی محبوب، ما را به یاد دوران خوش گذشته انداخته و لذت آن را دوچندان کند. در این مطلب با آموزش پخت کیک یزدی همراه شما هستیم. پس یک کاغذ و قلم بردارید و هر نکته ای که برایتان نوشته ایم را یادداشت کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی

  • دو فنجان آرد
  • 1 قاشق چای خوری بیکینگ پودر
  • 4 عدد تخم مرغ
  • 5 فنجان شکر سفید
  • نصف فنجان کرۀ آب شده
  • 1 فنجان ماست پرچرب
  • نصف فنجان قاشق چای خوری هل آسیاب شده
  • 1 قاشق غذاخوری گلاب
  • نصف فنجان بادام خرد شده
  • 5 قاشق غذاخوری مغز پستۀ خردشده

مراحل پخت کیک یزدی

برای داشتن یک کیک یزدی خوشمزه و خانگی مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید.

  1. ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال بیرون بیاورید تا دمای آن ها با دمای اتاق مطابقت پیدا کند.
  2. فر را با دمای 350 درجۀ فارنهایت (175 درجۀ سانتی گراد) گرم کنید.
  3. تخم مرغ ها را در یک کاسۀ بزرگ شکسته، در مرحلۀ بعد شکر و هل را اضافه نموده و آن را با همزن هم بزنید. باید این کار را تا جایی ادامه دهید که این مخلوط غلیظ، کرم رنگ و کشدار شود.
  4. سپس، روغن مایع و ماست پرچرب را به مخلوط خود اضافه نموده و به مدت یک دقیقه هم بزنید. گلاب را نیز در مرحلۀ بعد اضافه نموده و هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.
  5. بیکینگ پودر، نمک و آرد را در یک ظرف جداگانه مخلوط کنید. شما باید این مخلوط را سه بار الک نموده و به تدریج به مواد کیک اضافه نمایید. این مرحله برای جلوگیری از گلوله گلوله شدن آرد است. هنگامی که آرد یکدست شد، به آرامی آن را هم بزنید تا صاف شود.
  6. در مرحلۀ بعد، قالب های مخصوص کیک یزدی را آماده کنید. (می توانید از قالب های کیک های دیگر بهره ببرید) قالب خود را با کره یا روغن، اندکی چرب نموده و کمی آرد بپاشید.حالا هر قالب را با مواد کیک پر کنید. توجه داشته باشید که فقط دو سوم هر قالب باید پر شود. باید بقیۀ فضا را برای پف کیک آزاد بگذارید.
  7. با استفاده از چاقوی چرب شده با روغن، هر کیک را اندکی برش دهید. این به گنبدی شدن کیک شما یاری خواهد نمود. در صورت تمایل، می توانید مقدار کنجد، پسته و یا هر دو را اضافه کنید.
  8. در نهایت، قالب ها را داخل سینی فر گذاشته و حدود 20 الی 30 دقیقه در فر قرار دهید. اگر رنگ آن ها روشن شد، می توانید آن ها را مدت دو دقیقه در حالت گریل قرار دهید تا رنگشان طلایی شود.

نکات طلایی آموزش کیک یزدی

ممکن است هنگام پخت کیک یزدی سؤالات زیر برای شما هم پیش بیاید:

1- چرا کیک یزدی ام پف نمی کند؟

اگر کیک یزدی شما به اندازۀ کافی پف ننموده است، ممکن است به خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

  • مقدار گیری خود را به صورت دقیق انجام نداده اید.
  • زمان مخلوط کردن ترکیباتتان، یا کافی نبوده و یا از حد نرمال هم بیشتر بوده است.
  • دمای فر بسیار زیاد و یا بسیار پایین است.
  • از دستورالعمل صحیح تهیه کیک یزدی پیروی نمی کنید.
  • کره یا تخم مرغی که استفاده نموده اید، سرد بوده و با دمای محیط سازگار نبوده است.
  • بیکینگ پودری که استفاده کردید، کم و یا خشک بود.
  • از روغن زیادی استفاده نموده اید.
  • اندازۀ قالب، بزرگ تر از مواد اصلی کیک بود.

نکتۀ بسیار مهم این است که قالب را خیلی چرب نکنید. زیرا روغن در کیک نفوذ نموده و کیک یزدی شما پف نخواهد نمود. بنابراین سعی کنید از قالب های نچسب برای کیک یزدی بهره ببرید.

2- چرا کیک یزدی ام گنبدی نمی شود؟

اگر مرکز کیک شما پف ننموده یا به اصطلاح گنبدی نشده است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ممکن است در طول زمان پخت، درب فر را بیش از حد باز و یا زودتر باز نموده باشید.
  • احتمالاً فاصلۀ بین آماده سازی مخلوط و پخت آن بسیار زیاد بوده است.

انواع کیک یزدی

در واقع به طور رسمی انواع مختلفی از کیک یزدی وجود ندارد. با این حال می توانید طعم های متفاوتی از آن را در شهرها و شیرینی پزی های مختلف تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است کسی به این کیک کشمش اضافه کند. همه چیز به سلیقۀ شخصی خودتان بستگی دارد.

کمی تغییر در دستور غذا می تواند طعم متفاوتی ایجاد کند. اگرچه مواد اصلی یکسان مانده و بنابراین نوع جدیدی از این کیک تهیه نمی شود.

کیک یزدی برای گیاهخواران: اگر گیاهخوار هستید، باید ماست و تخم مرغ را با منابع گیاهی تغییر دهید. به طور کلی این کیک دستوری گیاهی داشته و برای افراد گیاهخوار نیز قابل سرو است. می توانید از شیر بادام، نارگیل یا مواد دیگر استفاده نمایید.

سبک های مختلف سرو کیک یزدی

اضافه کردن یک فنجان نوشیدنی، می تواند به لذت سرو کیک یزدی بیفزاید. می توانید با توجه به ترجیح شخصی خود، آن را با یک فنجان قهوه، شیر، آبمیوه یا چای سرو کنید. ایرانیان بیشتر آن را با نوشیدنی های گرم و به ویژه با چای سیاه سرو می نمایند.

کلام آخر، طعم لذیذ شیرینی های ایرانی

امروزه کیک یزدی در سراسر ایران پخته می شود و یکی از پرفروش ترین های قنادی های ایران است. این شیرینی، شناخته شده و پرفروش ترین شیرینی در سراسر کشور است. اگرچه منشأ آن یزد بود، اما خیلی سریع راه خود را به تمام شهرهای ایران باز کرد.

امروزه می توانید طعم های مختلف کیک یزدی را در شهرهای مختلف پیدا کنید. ایرانیان از این شیرینی به عنوان صبحانه و در کنار یک فنجان چای استفاده می نمایند. کیک یزدی یک انتخاب عالی برای میزبانی یک دورهمی عصرانه است.

مردم یزد، این کیک لذیذ را بیشتر در مراسم آیینی و مذهبی سرو می نمایند. اگرچه این کیک در بین بیشتر افراد بسیار محبوب است، اما در مراسم رسمی مانند جشن عروسی از آن استفاده نمی شود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2061

به "طرز تهیه کیک یزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک یزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید