امضای 4 موافقتنامه بین کابل و پکن، افغانستان نقطه اتصال منطقه در 20 سال آینده

به گزارش تاورنا، خبرنگاران: رئیس جمهور افغانستان در حضور رئیس جمهور چین پس از امضای چهار موافقتنامه همکاری گفت که بدنبال تبدیل افغانستان در 20 سال آینده به نقطه اتصال مالی منطقه هستیم.

امضای 4 موافقتنامه بین کابل و پکن، افغانستان نقطه اتصال منطقه در 20 سال آینده

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در نخستین روز سفر اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان با حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین هیئت های 2 کشور چهار توافقنامه همکاری به امضا رساندند.

سرپرست وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه چین، موافقتنامه برطرف ویزای گذرنامه های سیاسی، یاری های بشر محبت آمیز چین به افغانستان را امضا کردند.

همچنان موافقتنامه همکاری های مالی و فناوری میان دو کشور را مشاور اقتصاد ملی و سرپرست وزارت دارایی افغانستان و وزیر دارایی چین به امضا رساندند.

از دیگر موافقتنامه های امضا شده همکاری بین اتاق تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین است که توسط مسئولان این نهادها امضا شد.

حکومت چین متعهد شده تا سقف یاری های خود به افغانستان را که در جریان سال های گذشته 500 میلیون یوان بوده را به 1.5 میلیارد یوان افزایش دهد.

اشرف غنی احمدزی در جریان دیدار بارئیس جمهور چین با اشاره به پیشنیه تجارت و ارتباط افغانستان و چین به وسیله راه ابریشم گفت: می خواهیم افغانستان در 20 سال آینده به نقطه اتصال مالی منطقه تبدیل گردد بنابراین دولت کابل خواهان تامین ارتباط مستقیم با چین به وسیله منطقه مالی واخان در شمال افغانستان است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز نخستین سفر رسمی رئیس جمهور افغانستان را به این کشور، نمایانگر اهمیت روابط دو کشور دانست و گفت:چین افغانستان را در همکاری منطقه ای و در نشست استانبول یاری و همکاری خواهد نمود.

رئیس جمهور چین همچنین از تشویق و تمرکز بیشتر سازمان همکاری های شانگهای در افغانستان اطلاع داد.

شی جین پینگ با اشاره بر اهمیت روابط افغانستان و پاکستان نیز توضیح داد: می خواهیم در راستای تامین اعتماد بیشتر میان افغانستان و پاکستان نقش میانجیگری را ایفا کنیم.

در دیدار روسای جمهوری افغانستان و چین، مقامات پکن از اعطای 500 بورس تحصیلی به دانشجویان افغان در سال آینده اطلاع دادند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 565

به "امضای 4 موافقتنامه بین کابل و پکن، افغانستان نقطه اتصال منطقه در 20 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای 4 موافقتنامه بین کابل و پکن، افغانستان نقطه اتصال منطقه در 20 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید