گزارش، نومیدی های ترکیه از آمریکا و روسیه

به گزارش تاورنا، دو اقدام متفاوت و غیرمنتظره مسکو و واشنگتن، تحلیل­گران ترکیه را به این جمع­ بندی رسانده که دوستی با دو ابرقدرت، شرایط و پیامدهایی دارد و آنکارا نباید با نگرش خوشبینانه وارد میدان گردد.

گزارش، نومیدی های ترکیه از آمریکا و روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین­ الملل خبرنگاران، در چند روز اخیر، تمام رسانه­ های ترکیه و ماشین تبلیغاتی عظیم وابسته به حزب حاکم، بر روی تحولات شرق مدیترانه زوم نموده و با انتشار مطالب، اخبار، گزارش­ها و تحلیل­ هایی مبتنی بر ضرورت حفظ حقوق و منافع ترکیه، علیه کشورهایی همچون یونان، قبرس جنوبی و فرانسه موضع­گیری نموده و در تداوم اخبار مربوط به اکتشاف گاز طبیعی در دریای سیاه، از ترکیه، تصویری به نمایش گذاشتند که بدون احتیاج به حمایت هیچکدام از قدرت­های غربی و شرقی عالم، در حال دست یافتن به استقلال کامل در همه حوزه ­ها و به ویژه در خصوص انرژی است.

اما شواهد، نشان­ دهنده این است که تحرکات گسترده و قدرت­نمایی ترکیه در شرق مدیترانه، بدون هزینه و بدون پیامد نخواهد بود و قدرت­های عظیم، همیشه، کارت­ها و بازارهایی در اختیار دارند که بتوانند با استفاده از آنها، به فشار، تحریم و تنظیم باد، روی بیاورند.

لذا دو اقدام متفاوت و غیرمنتظره مسکو و واشنگتن، تحلیل­گران ترکیه را به این جمع­بندی رسانده که دوستی با دو ابرقدرت، شرایط و پیامدهایی دارد و آنکارا نباید با نگرش خوشبینانه وارد میدان گردد.

دولت اردوغان و ایده ­ای به نام هم آمریکا، هم روسیه

ترکیه به درازای چندین دهه، همیشه در میدان غرب توپ زده و در هفتمین دهه عضویت این کشور در پیمان نظامی ناتو، نزدیک شدن به روسیه، هیچگاه برای سران ترکیه، لطف و جذابیتی نداشته است.

در 10 سال اخیر، حزب عدالت و توسعه به این باور رسید که برقراری یک ارتباط جدی با روسیه و در عین حال، کوشش برای حفظ رابطه با دولت آمریکا، هم میسر و شدنی است و هم دست­یافتنی.

اما حالا ترکیه در شرایطی است که می­ توان گفت کوشش برای ایجاد موازنه در رابطه با مسکو و واشنگتن، برای تیم اردوغان نتیجه ­بخش نبوده و حالا ترکیه در شرایطی است که در چند نقطه مهم و جدی، هم با آمریکا دچار مشکل است و هم با روسیه.

تصور دستگاه دیپلماسی ترکیه این بود که رفاقت نزدیک با روسیه، در حوزه ­هایی همچون ترانزیت نفت و گاز و پروژه عظیم ترک استریم از روسیه و دریای سیاه به ترکیه و از ترکیه به اروپا، تاسیس نیروگاه هسته ­ای در آک کویوی ملاتیا به دست دانشمندان و مهندسین روسی، آورده سالانه 6 میلیارد دلاری سفر توریست­های روسی به ترکیه و همچنین همکاری در حوزه ­های دفاعی و امنیتی، می ­تواند جاده ­صاف­کن و کاتالیزور ارزشمندی باشد برای حمایت از عضویت ترکیه در شانگهای از یک سو و ایجاد نگرانی نزد مقامات واشنگتن و نهایتاً کسب امتیاز از دولت آمریکا در دیگر سو.

اما شواهد میدانی و اقدامات پیاپی واشنگتن و مسکو، برای آنکارا، نه تنها نویدبخش نیست، بلکه نگران نماینده است.

ترکیه و دو اقدام معنی ­دار مسکو و واشنگتن

ترکیه امیدوار بود که در غیبت معنی ­دار دولت آمریکا در پرونده لیبی، بتواند با روسیه به نتیجه نهایی برسد و جای پای خود را در این کشور عربی - آفریقایی مستحکم کند.

بر اساس پیش­ بینی ­ها و انتظارات تیم اردوغان، قرار بود تکلیف مسکو با ژنرال حفتر روشن گردد و مدیریت حوزه­ های سیاسی، نفتی و امنیتی لیبی، با همیاری و همفکری مسکو و آنکارا صورت بگیرد.

به همین منظور قرار بر این بود که دو سرگئی سرشناس کابینه پوتین یعنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شویگوی وزیر دفاع، در استانبول، یک سند توافق نهایی امضا نمایند و همه چیز به خیر و خوشی تمام گردد.

اما در آخرین ساعات، این سفر لغو شد و از آن موقع تا به امروز، هنوز هم سفر معوق شده لاوروف انجام نشده و اختلافات آنکارا و مسکو در بازی لیبی، به قوت خود باقی است. صد البته، اردوغان و پوتین، فقط در لیبی دچار اختلاف نیستند و در پرونده سوریه نیز تفاوت دیدگاه جدی دارند.

از جمله، اختلاف نظر بنیادین در خصوص ادلب، کمیته تدوین قانون اساسی، تعریف گروه­های تروریست و تفکیک آنها از معارضین، آینده دولت سوریه و بشار اسد و همچنین اختلاف در خصوص نمودهای وابسته به پ.ک.ک در شرق فرات.

در سایه چنین اختلافاتی است که چند روز پیش هیاتی از مسئولین خودگردان دفاکتو و غیررسمی شمال سوریه متشکل از نمودهای سوری تحت امر پ.ک.ک و آشوریان و نمودهای وابسته به دولت اسد، همزمان با هیاتی که از ترکیه به روسیه سفر نموده بود، در کرملین حضور یافتند و این اتفاق که از سوی رسانه ­های ترکیه همچون مشروعیت دادن به پ.ک.ک قلمداد شد، گوشه دیگری از خطاهای شناختی دستگاه دیپلماسی ترکیه نسبت به روسیه را آشکار کرد.

در آن سوی میدان و از طرف آمریکایی­ها نیز، گامی در خصوص قبرس جنوبی برداشته شد که به خوبی نشان دهنده نگاه خاص تیم ترامپ - پامپئو به تحرکات دریایی ترکیه در شرق مدیترانه است.

ماجرا چنین بود که دولت ترامپ، تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی را برداشت و حالا این کشور کوچک اروپایی می ­تواند هم در برابر بخش ترک نشین و هم در برابر ترکیه، رفتاری قدرتمندانه ­تر نشان دهد. این در حالی است که 33 سال از تحریم تسلیحاتی مزبور می ­گذشت و ترکیه چنین انتظاری نداشت.

هر دو رفتار مسکو و واشنگتن، یعنی تحویل دریافت یک هیات وابسته به پ.ک.ک و ملاقات آنان با لاوروف وزیر امور خارجه و هم برطرف تحریم تسلیحاتی قبرس و تاکید پامپئو بر سازنده بودن این تصمیم، از سوی رسانه­ های مخالف دولت اردوغان، تبدیل به دستاویزهایی برای نیش و کنایه شده و از رئیس جمهور پرسیدند:تا دیروز، همیشه از عبارات دوست من ترامپ و دوست من پوتین استفاده می ­کردید. حالا چه توضیحی دارید؟

تاکتیک اردوغان در برابر ترامپ و پوتین

بعضی از کارشناسان سیاست خارجی ترکیه بر این باورند که دستگاه دیپلماسی ترکیه، در خصوص مفاهیمی همچون دوستی، ائتلاف و رفاقت استراتژیک، دیدگاه رئالیستی و واقع­بینانه ­ای ندارد و هنوز هم بر اساس دیدگاه شرقی رفاقت و وفا، به دیپلماسی می ­نگرد.

اما در مقابل، کارشناسان دیگری هم هستند که معتقدند، دیپلمات­های ترکیه نیز می­ دانند که منافع در دنیای دیپلماسی و روابط بین ­الملل بر هر چیز دیگری سایه می­ندازد. اما آنان هنوز هم نتوانسته ­اند برای موقعیت جدید دیپلماسی ترکیه در گردونه هم روسیه، هم آمریکا، نقشه راه دقیقی ترسیم نمایند.

در خاتمه باید گفت، در پرونده­هایی همچون سوریه، حمله به غرب و شرق فرات و اشغال بعضی از مناطق این کشور و نیز در موضوع حساس و مهمی همچون لیبی و کوشش برای اکتشاف و استخراج گاز در شرق مدیترانه، تیم اردوغان، بازی چندان پیچیده و پنهانی را مدیریت نمی­ کند و تاکتیک عمده این تیم، چیزی نیست مگر قرار دادن دیگران در برابر عمل صورت گرفته و پافشاری بر سیاست راه بنداز، جا بنداز.

حال باید دید، آیا تهدیدات اتحادیه اروپا مبنی بر احتمال اعمال تحریم بر ترکیه و نیز اقدامات خاص مسکو و اشنگتن، می­ تواند بر تصمیم و اقدام آنکارا اثر بگذارد؟ یا اردوغان ترجیح خواهد داد تا تبعات و هزینه ­های سنگین این حملات را تقبل نموده و به حرکت در این جهت ادامه دهد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1195

به "گزارش، نومیدی های ترکیه از آمریکا و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نومیدی های ترکیه از آمریکا و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید