اینجا امید از دل پیله رشد می کند

به گزارش تاورنا، نوغانداری از جمله صنایع سنتی، سودآور و ارزشمند به شمار می رود که این سود ازدل پیله کرم ابریشم به دامان فعالان این عرصه سرازیر می شود.

اینجا امید از دل پیله رشد می کند

به گزارشاز ، پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) یکی از بهترین شغل های جانبی شناخته شده در کشور است که شروع و ادامه کار در آن با کمترین زمان و امکانات میسر بوده و تمام افراد خانواده می توانند در کنار هم در این حرفه مشغول به کار شوند.

نوغانداری در واقع تأمین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی محسوب می شود و در کنار تمام مزیت های اقتصادی و کمکی که به رونق صنایع وابسته می کند می تواند به عنوان یک شغل هنری نیز مورد توجه قرار گیرد اگر فرد اهل کار و تلاش باشد می تواند با کمی سرمایه بیشترین درآمدزایی را داشته باشد چراکه صنعت نوغانداری صنعتی پر سود است و اگرچه دوره کمی دارد، اما این کار درآمد سالیانه کشاورز و افراد را می تواند تأمین کند.

در واقع نوغانداری فرصتی برای حفظ نسل جوان در روستا ها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و توسعه روستا ها است، چراکه می تواند در رونق کسب و کار و درآمدزایی روستاییان تأثیر بسزایی داشته باشد.

کرم های ابریشم این حشرات کوچک و به ظاهر ساده با پیله خود یکی از شگفت انگیزترین رشته های نخی را تولید می کنند، به طوری که در هر یک پیله بین 300 تا 900 متر نخ ابریشمی تولید می کند و خروج پروانه از پیله می تواند این رشته نخ را تکه تکه کند.

استان زنجان نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب می تواند به یکی از مکان های فعال در صنعت نوغانداری تبدیل شود، چرا که پرورش توتستان برای تأمین برگ توت به عنوان اصلی ترین نهاده مصرفی این صنعت تنها ضرورت حرفه پرورش کرم ابریشم محسوب می شود که می توان با برنامه ریزی مناسب با پرورش توتستان های مختص این صنعت، گام بزرگی در توسعه این شغل خانوادگی برداشت.

برای دیدن یک کار خانوادگی 100 کیلومتر راستا را طی می کنیم و به جمع خانواده ای در شهرستان ابهر می پیوندیم که روزیشان را از دل پیله کرم ابریشم حاصل می کنند.

خانم جماعت پس از تعطیلی حرفه اش بدلیل شیوع بیماری کرونا خانه مادریش را تبدیل به محلی برای کسب در آمد خود و دخترانش کرده است.

خانم جماعت می گوید: چند کلنی کندوی عسل داشتم که تصمیم گرفتم تعدادشان را بیشتر کنم به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کردم در آن جا به من گفتند در حال حاضر آموزش زنبور داری نداریم، ولی کلاس های نوغان داری در حال برگزاریست اگر مایل هستید در این کلاس ها شرکت کنید.

من هم برای اینکه یک کار جدیدی را تجربه کنم قبول کردم و این شروعی شد برای یک تجربه خوب و شیرین با وجود مشکلاتی که با شیوع کرونا با آن روبه رو بودیم .

خانم جماعت می گوید: انجام نوغانداری تجهیزات زیادی نمی خواهد و به سرمایه اولیه زیادی هم نیاز ندارد فقط اگر مکانی داشته باشیم که از نظر دما و رطوبت مساعد پرورش و رشد کرم ابریشم باشد کافیست.

او ادامه می دهد:اینجا خانه مادری است و ما اینجا را به مکانی برای نوغانداری اختصاص دادیم و ادامه این کار بستگی به همکاری دخترهایم دارد که اگر حمایت و یاریم کنند حتما به این شغل سود زا ادامه خواهم داد، چون این کار به تنهایی واقعا امکان پذیر نیست.

دختر کوچک خانم جماعت می گوید:17 سال دارد و دانش آموز رشته تجربی است. در دوران قرنطینه خیلی برای ما تجربه خوبی بود که از وقت کنار خانواده به بهترین نحو استفاده کردیم و منبع در آمدی هم برای خود ایجاد کردیم.

بدقی کارشناس کشاورزی نیز که در زمان برداشت پیله ها آموزش لازم را به بهره برداران می داد، درباره روش های برداشت پیله گفت: یکی از روش های سنتی برداشت پیله استفاده ازبوته هاست، کرم های ابریشم با توجه به غریزه ذاتی که دارند در بین این بوته ها مشغول به تنیدن پیله می شوند.

او اضافه نمود:روش دیگراستفاده از شانه های تخم مرغ است که به لحاظ برداشت کار را خیلی آسانتر می کند و به پیله ها آسیبی نمی رساند، ولی کرم ابریشم بیشتر تمایل به پیله تنیدن در بین بوته ها دارد.

از مهمترین کارهایمان بعد از پیله زنی این است که مطمئن شویم این پیله ها به حالت سفت در آمدند یعنی قابل برداشت باشند و معمولا 72 ساعت بعد از شروع کردن به پیله زنی پیله ها سفت و قابل برداشت هستند.

او ادامه داد: یکی از کار هایی که باید انجام شود کرک گیری پیله ها است که اگر کرک گیری نشود ممکن است در نخ ریسی مشکل ایجاد شود و کیفیت نخ را کاهش دهد.

بدقی اضافه نمود: یکی از اقدامات ما این است که به بهره برداران این آموزش را می دهیم که خودشان می توانند اقدام به نخ ریسی این پیله ها کنند که با کمترین امکانات و کمترین هزینه این کار قابل انجام است و این کار درآمد بهره برداران را نیز افزایش می دهد، چرا که ارزش ریالی نخ به مراتب خیلی بالاتر از پیله است.

سید محمدعلی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان گفت: امسال با توجه به سیاست های وزارت کشاورزی مرکز توسعه نوغان داری کشور در استان زنجان حدود 250 جعبه تخم نوغان را در 4 شهرستان زنجان، ابهر، ماهنشان و طارم توزیع کرده ایم.

صادقی اضافه نمود: این در حالی است که در سال 97 حدود 30 جعبه فقط در استان زنجان پیله کرم ابریشم پرورش داده شده بود در سال 98 این تعداد به 160 جعبه و امسال هم به 250 جعبه افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان گفت:این امر نشان دهنده استقبال خیلی خوب در این حوزه است و برنامه ریزی هایی که در این حوزه اجرا شده توانسته سبب ترویج و توسعه در این حوزه شود.

او اضافه نمود: حدود 60 بهره بردار در این حوزه فعالیت می کنند که تعدادی از این بهره برداران از سال های گذشته سابقه پرورش و تجربه کافی داشتند و تعدادی هم تازه کار که برای اولین بار وارد این عرصه شده اند به خصوص در شهرستان های زنجان و ابهر افرادی بودند که برای اولین بار توانستند کار نوغان داری را انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان ادامه داد: نوغانداری امکان ایجاد اشتغال فصلی برای روستاییان در زمان های بیکاری فصلی را فراهم می کند.

او با بیان اینکه برای پرورش کرم ابریشم به برگ توت نیاز است، اضافه نمود: اغلب نوغانداران برای تأمین غذای مورد نیاز کرم ابریشم اقدام به کاشت نهال توت می کنند که این نهال ها را هم سازمان جهاد کشاورزی در اختیار آن ها قرار می دهد.

به گفته صادقی نوغانداران حتما باید به اندازه کافی برگ توت در اختیار داشته باشند تا بتوانند کار پرورش را انجام دهند.

او اضافه نمود: جهادکشاورزی برای توسعه نوغانداری در استان زنجان سالانه بین 2 هزار تا 3 هزار اصله نهال توت بین پرورش دهندگان کرم ابریشم توزیع می کند و کسانی که اقدام به کاشت این نهال ها می کنند می توانند بعد از 2 سال بهره برداری لازم را انجام داده و کار پرورش نوغان را شروع کنند.

صادقی گفت:مرکز توسعه نوغان داری کشور بر اساس سیاست های خود و سیاست هایی که وزارت جهاد کشاورزی مشخص کرده یارانه زیادی را در این بخش تزریق می کنند و تخم نوغانی که در تمام استان ها توزیع می شود به صورت رایگان؛ و با حداقل هزینه است و این امر انگیزه ای شده برای پرورش دهندگان که بتوانند این کار را با جدیت و علاقه بیشتری انجام دهند.

او ادامه داد: بیشتر تخم نوغان ها بین زنان روستایی که عضو تعاونی های کار آفرینی هستند توزیع می شود و آن ها هم استقبال خوبی کرده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان گفت: امسال حدود 7 و نیم تن پیله طرح کرم ابریشم در استان زنجان برداشت شد که ارزش ریالی این پیله ها حدود 5 میلیارد ریال بر آورد می شود.

صادقی می گوید: برای شروع این کار سرمایه اولیه خیلی کم نیاز است و مهم ترین موضوع نیاز به مکان پرورش و نیز تهیه برگ توت است.

او می افزاید: پیله های کرم ابریشم با همکاری سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی خرید می شود و در بازار آزاد هم قیمت پیله تر به مراتب بالاتر از خرید تضمینی دولت است و از بابت فروش هم هیچ گونه مسئله ای وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان می گوید:حداکثر در 30 الی 40 روز تخم نوغان تبدیل به پیله می شود و این پیله ها قابل عرضه به بازار هستند.

او تاکید کرد:کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مدرسین برجسته در استان زنجان حضور دارند که به علاقمندان آموزش های لازم را ارائه می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان می افزاید: برای آموزش کارشناسان و بهره برداران در طول سال هم به صورت عملی و تئوری کلاس های آموزشی برگزار می شود و هم از حوزه مدیریت ترویج و هماهنگی ترویج سازمان، به کارشناسان در سطح شهرستان ها آموزش های لازم داده می شود.

صادقی می گوید: در فصل برداشت پیله آموزش ها به صورت عملی انجام می شود و این آموزش ها به صورت رایگان صورت می گیرد و هیچ گونه هزینه ای از بهره برداران دریافت نمی شود.

او اضافه نمود: در حال حاضر بیشتر زنان روستایی و خانم های خانه دار برای انجام این کار در کنار کار اصلی خود ترغیب شده اند و به عنوان یک شغل جانبی به آن نگاه می کنند و ما امید داریم امسال بتوانیم یک واحد صنعتی به ظرفیت 60 جعبه در شهرستان طارم راه اندازی کنیم که این واحد می تواند مرکز توسعه و ترویج آموزش ها در این حوزه باشد.

گزارشی از زهرا نصیری

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1167

به "اینجا امید از دل پیله رشد می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا امید از دل پیله رشد می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید