تور ارمنستان ارزان: بهبود روابط باکو و ایروان در امنیت مرزهای ایران اثرگذار است

به گزارش تاورنا، سفیر سابق ایران در باکو با اشاره به دیدگاه مثبت تهران در استفاده از کریدور زنگه زور گفت، تامین امنیت در مرزهای دو کشور همسایه بر تامین امنیت مرزی ایران اثر گذار است.

تور ارمنستان ارزان: بهبود روابط باکو و ایروان در امنیت مرزهای ایران اثرگذار است

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک دیپلمات سابق ایرانی گفته است که ایران همچنان قادر است از کریدور زنگه زور استفاده کند و امنیت مرزهای باکو و ایروان در تامین امنیت مرزهای ایران تاثیر بسزایی دارد.

به نوشته خبرگزاری ترند نیوز محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان گفت که کریدور زنگه زور بخشی از کریدور مواصلاتی شرق به غرب محسوب می گردد و احیای آن تاثیری بر مرز ایران و ارمنستان نخواهد داشت.

پاک آیین بعلاوه اظهار داشت که مواضع مقامات ایران نیز نشان می دهد که تهران مخالف احیای جاده های سنتی به جای مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی نیست، بلکه حتی دید مثبتی به آن دارد.

این دیپلمات ایرانی اضافه نمود: در صورت بهبود روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و استفاده مسالمت آمیز از جاده های سنتی، امنیت منطقه افزایش می یابد و به این ترتیب شاهد احیای امنیت در مرزهای مشترک ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواهیم بود.

الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا گفت ، دالان زنگزور (سیونیک) را اجرا خواهیم کرد، ارمنستان بخواهد یا نخواهد. اگر بخواهد، آسان تر حل خواهد شد و اگر نخواهد با زور حل خواهیم کرد. همانطور که من قبل از جنگ و در زمان جنگ گفته بودم خودتان با خوشی از اراضی ما گم شوید، در غیر این صورت شما را با زور بیرون می اندازیم. اینگونه نیز شد. سرنوشت دالان زنگه زور نیز همینطور خواهد شد.

مقام های باکو مدعی هستند که در جریان توافق آتش بس و طبق مفاد آن، بر سر یک جهت زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است؛ این ادعای نادرست درحالی مطرح می گردد که هیچ یک از بندهای این توافق 9 بندی چنین الزامی را تعیین نمی کند.

در بند 9 توافق مزبور که به آن استناد می گردد، ارمنستان پذیرفته که جهتهای بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز نموده و امنیت حمل و نقل در جهتهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم شدن ایران از دسترسی به جهت ترانزیتی جمهوری ارمنستان می گردد، حرفی زده نشده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1882

به "تور ارمنستان ارزان: بهبود روابط باکو و ایروان در امنیت مرزهای ایران اثرگذار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: بهبود روابط باکو و ایروان در امنیت مرزهای ایران اثرگذار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید