تاریخچه و نقشه جامع شهر چالوس در ویکی خبرنگاران

به گزارش تاورنا، نقشه جامع شهر چالوس را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر چالوس در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، چالوس از شهرهای کُهن استان مازندران است که در جلگه میانی کرانه دریای خزر جای گرفته است. شهر چالوس در شرق شهرستان چالوس واقع شده است. اکثریت جمعیت شهر چالوس را بومیان کلارستاق که طبری تبار هستند تشکیل می دهند. مردم بومی شهر چالوس به زبان مازندرانی، که به تبری کلارستاقی شهرت دارد، صحبت می کنند. همچنین بخشی از جمعیت این شهر را مهاجران گیلانی و کرد تشکیل می دهند که به زبان های گیلکی و کردی سخن می گویند که به دلیل درآمیختگی فرهنگی از غلظت آن کاسته و جریان به سمت زبان غالب (فارسی)پیش رفته است. در دوران پهلوی گروهی اهالی شرق گیلان به ویژه لنگرود برای کار در کارخانه حریربافی و کار زراعت به چالوس مهاجرت نمودند و در دوران قاجار نیز ایل کرد خواجوند به چالوس تبعید شدند. همچنین در نواحی شرق چالوس که خود بخشی از کجور است،کجوری ها ساکن هستند که به گویش کجوری زبان مازندرانی سخن می گویند.بر اساس آخرین آمار سازمان سرشماری ایران در سال 1395 شهر چالوس با جمعیتی بالغ بر 65٬196 نفر ششمین شهر پرجمعیت استان مازندران و پرجمعیت ترین شهر غرب مازندران بوده است.دمای هوای این شهر در تابستان 25 تا 36 درجه و در زمستان 5 تا 12 درجهٔ سانتیگراد است.

چالوس از شهرهای قدیمی استان مازندران است که در جلگه میانی سواحل دریای خزر واقع شده است. نام این شهر در گذشته های دور سالوس یا شالوس بود که در پیرامون آن دو شهر کوچک دیگر به نام کبیره و کچه نیز وجود داشته است. بعضی از علمای جغرافیانویس، چالوس را از آبادی های طبرستان دانسته اند. محمد بن اویس از امرای دوره تسلط خلفای عرب به دستور خلیفه معتصم به حکمرانی چالوس منصوب شد. محمد بن اویس خود در رویان(قسمتی از طبرستان) استقرار یافت و پسرش احمد را به حکومت چالوس گمارد. شهر چالوس در زمان حمله امیر تیمور تخریب شد و سپس تا قرن های متمادی به صورت روستایی کوچک درآمد. در دهه اول قرن حاضر(1310) با پشتیبانی دولت وقت آرام آرام به صورت شهری سازمان یافته در آمد و امروزه به شهری زیبا با امکانات فراوان جهانگردی تبدیل شده است.

درباره وجه تسمیه این شهر می گویند چون بخش جلگه ای نسبت به ارتفاعات پست تر دیده می شود. و به همین دلیل آن را ((چاله است)) یا ((چاله اس)) می نامیدند که به مرور زمان به چارلس و چالوس تغییر نام یافت. شهرستان چالوس در غرب استان مازندران و در ساحل دریای خزر واقع شده و دارای سابقه تاریخی فراوانی بوده و به خاطر سرسبزی و زیبایی ها به عقیق همیشه سبز مشهور است.

این شهرستان ازشمال به دریای خزر، جنوب به استان تهران و از غرب به شهرستان تنکابن و شرق به شهرستان نوشهر متصل می باشد، مساحت آن ‪2800 کیلومتر مربع و جمعیت آن ‪ 150هزار نفر و دارای بیش از ‪ 100روستا می باشد. براساس یافته های باستان شناسی، تاریخ قدیمی ترین ساکنین این شهرستان در کلاردشت به هزاره دو قبل از میلاد می رسد. گویش اصلی و غالب ساکنین این شهرستان گیلگی کلاردستاقی است.

هوای چالوس مانند دیگر نقاط مازندران و گیلان متغیر و مرطوب بوده ومیزان دمای هوا در تابستان ‪ 25تا‪ 36و در زمستان 5 تا 12 درجه سانتیگراد متغیر بوده و به همین دلیل دمای هوای این شهرستان نه زیاد گرم و نه زیاد سرد می باشد. ارتفاعات چالوس غالبا پوشیده ازبرف بوده و سرمای بهمن ماه ازدیگرماه های سال درچالوس بیشتر و گرمای تیرماه تا نیمه اول مرداد ازدیگر ماه ها بیشتر است.

جاذبه های مهم گردشگری این شهر کاخ چایخواران، کاخ اجابیت، دریاچه ولشت، منطقه ییلاقی کلاردشت، پارک جنگلی فین، تله کابین نمک آبرود و هتل استقلال خزر می باشد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 880

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر چالوس در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه و نقشه جامع شهر چالوس در ویکی خبرنگاران" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر چالوس در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید