تزلزل اتحادیه اروپا در سایه اختلافات داخلی ایتالیا

به گزارش تاورنا، خبرنگاران-گروه بین الملل- شقایق لامع زاده: منشا اختلافات داخلی اخیر در ایتالیا به اختلافات میان دو حزب حاکم (لیگا و جنبش 5 ستاره) باز می شود. ماجرا از آنجا شروع شد که متئو سالوینی وزیر کشور ایتالیا در ماه گذشته میلادی با متهم کردن حزب جنبش 5 ستاره بیان کرد که مخالفت این حزب با لوایح کاهش مالیات و کاهش پروژه های عمرانی صدمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد این کشور می زند.

تزلزل اتحادیه اروپا در سایه اختلافات داخلی ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

جوزپه کنته نخست وزیر ایتالیا حدود 2 هفته پس از آنکه اختلاف میان دو حزب اصلی حاضر در ائتلاف حاکم به اوج خود رسید با حضور در سنای این کشور استعفای خود را بیان کرد، دولت این کشور سقوط کرد. وی در جریان سخنرانی خود با انتقاد شدید از بی مسئولیتی سالوینی، معاون خود را شروعگر اختلاف ها درون دولت و عامل سقوط قلمداد کرد.

به صراحت می تون گفت که این استعفا به معنی اعلام رسمی جدایی میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم یعنی لیگا به رهبری ماتئو سالوینی و جنبش 5 ستاره به رهبری لوئیجی دی مایو پس از حدود 14 ماه در دست داشتن قدرت است.

پیامدهای سقوط دولت ائتلافی

بروز اختلافات میان احزاب دولت ائتلافی در مورد لوایح مختلف سبب شد تا فضای نا امنی برای رشد و افزایش سرمایه گذاری در این کشور بوجود آید، تا جایی که با توجه به بدهی های سنگین خارجی ایتالیا، تاکنون 5 میلیارد یورو خسارت مالی برای دولت در برداشته است.

در حالی که ایتالیا در صندلی سومین قدرت مالی اتحادیه اروپا قرار گرفته است، اما در عین حال از بالاترین میزان بدهی در میان کشورهای جهان برخوردار است. آنالیز های آماری نشان داده که نرخ بدهی های این کشور یعنی نسبت بدهی به قدرت مالی در سال 2018 میلادی بیش از 132 درصد بوده که بالاترین میزان در بین 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بعد از یونان بشمار می آید.

از سوی دیگر دولت پوپولیست و راست افراطی ایتالیا به شدت مخالف سیاست های مهاجر پذیری بود در سپتامبر 2018 دولت ایتالیا یک فرمان امنیتی را که بسیار مورد انتقاد قرار داشت، صادر کرد. مهاجرستیزی دولت ائتلافی ایتالیا همیشه با واکنش های منفی از سوی کشورهای اروپایی روبرو بوده است. در صورت روی کار آمدن دولت جدید با نگرش جدید پدیده مهاجرت از سوی این کشور با دیدگاه جدیدی روبرو خواهد شد.

کوشش برای تشکیل دولت جدید

پس از استعفای کنته از پست نخست وزیری ایتالیا کوشش برای تشکیل دولت جدید در این کشور شروع شد. به همین دلیل حزب سوسیال دمکرات و حزب پوپولیستی جنبش پنج ستاره که داعیه تشکیل دولت آینده ایتالیا را داشتند چندین نشست ویژه برگزار کردند تا بتوانند به نقطه مشترکی برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در این کشور دست پیدا نمایند. این احزاب پس از چند جلسه و نشست نتوانستند به توافق نظر دست پیدا نمایند، به همین دلیل سرجیو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا بیان کرد که زمان مشخص دولت آینده این کشور احتیاج به تمدید دارد. در نهایت ماتارلا پس از تحقق توافق نسبی میان دو حزب سوسیال دموکرات و جنبش 5 ستاره به کنته ماموریت داد تا دولت تازه خود را تشکیل دهد.

به همین دلیل نیکولا زینگارتی رهبر حزب دموکرات پس از دیدار با رئیس جمهوری ایتالیا گفت که ما ایتالیا را دوست داریم و معتقدیم ارزش این همه کوشش را دارد. وی همچنین خاطر نشان کرد که در روزهای دشواری مثل امروز، نمی توانیم مسئولیت مان را نادیده بگیریم و برای امتحان چنین راهی شجاعت به خرج ندهیم. اکنون کنته در حال تکمیل لیست خود برای معرفی اعضای جدید کابینه جدید در دولت ایتالیا است.

تاثیر تحولات سیاسی ایتالیا در اتحادیه اروپا

صندلی ایتالیا با توجه به روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید در اروپا به شدت در حال ریزش و افول است، به همین علت هر گونه آرامش در میان منتقدانی که دولت را متهم به منزوی ساختن و تضعیف ایتالیا نموده اند عمر کوتاهی خواهد داشت. دولت ائتلافی راست افراطی و ضدمهاجرتی حزب لیگ و حزب ضدتشکیلاتی جنبش پنج ستاره پس از یک نمایش قدرت زشت از سوی سالوینی مجبور به واگذاری قدرت در ایتالیا شدند.

دولت ائتلافی جدید در ایتالیا متشکل از احزابی است که از سیاست های ضد اتحادیه اروپا برخوردار هستند. اتحادیه اروپا و احزاب میانه رو در ایتالیا امیدوار بودند که در صورت تحقق ائتلاف دوباره میان جنبش 5 ستاره و حزب لیگا حتی در شرایط سخت و دور از انتظار کنونی می تواند راهی برای خروج از بحران در این کشور باشد.

شاید به تعبیری بتوان گفت که روی کار آمدن دولت جدید ایتالیا با توجه به مخالفت های سرسختانه حزب لیگا با برنامه ها و اهداف اتحادیه اروپا می تواند منجر به بروز یک زلزله سیاسی در این اتحادیه گردد. از سوی دیگر بعضی صاحبنظران بر این باورند، از آنجایی که جنبش پنج ستاره از درون پایگاه اجتماعی چپ پوپولیست زاده شده می تواند بالانسی در تعاملات رم و اتحادیه اروپا ایجاد کند.

چنانچه ائتلاف جدید در ایتالیا بطور رسمی سکان قدرت در این کشور را به دست بگیرد، انتظار برای مذاکرات و رایزنی های بعضاً پر تنش میان دیگر رهبران اتحادیه از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برای مدیریت بحران بود.

اتحادیه اروپا در حال حاضر با توجه به در جریان بودن موضوع مهمی مانند برگزیت به نوعی با افول قدرت روبرو است.از سوی دیگر رشد فزاینده به قدرت رسیدن راستگراها در اروپا ژئوپلیتیک اتحادیه را با مخاطره روبرو نموده و بروز معادلات چند مجهولی به هیچ وجه دور از تصور نیست.

نکته آخر

باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد معضل بزرگی است که جامعه ایتالیا با توجه به میزان بالای بدهی های خود با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است. از آنجایی که بودجه ایتالیا باید در آستانه سال 2020 میلادی تهیه شده و به تصویب مجلس این کشور برسد، منتفی بودن برگزاری انتخابات زودهنگام کاملاً مشهود بنظر می رسید.

رئیس جمهوری ایتالیا سعی دارد با حفظ شرایط کنونی تا ماه اکتبر زمینه تصویب بودجه سال آینده را هموار نموده تا کشور بیش از این با بحران مالی روبرو نگردد.

از سوی دیگر سالوینی با برخورداری از تفکرات افراطی و راست گرایانه، تمایل دارد با استقرار کشتی های نظامی و گشت های هوایی در مرزهای ایتالیا از ورود مهاجران ممانعت بعمل آورد، از این رو انتظار می رود که در لیست اعضای کابینه جدید تغییراتی بخصوص در حوزه وزارت حمل و نقل و وزارت دفاع را ببینیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 284

به "تزلزل اتحادیه اروپا در سایه اختلافات داخلی ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزلزل اتحادیه اروپا در سایه اختلافات داخلی ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید