تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده ای

به گزارش تاورنا، رئیس سازمان راهداری گفت: تسهیلات مختلفی برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در نظر گرفته ایم و امیدواریم هرچه سریع تر کامیون های وارداتی رسوبی در گمرک ترخیص شوند.

تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده ای

داریوش امانی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: نوسازی ناوگان به مسائل مختلفی برمی شود و در همه حوزه های سواری، مینی بوس، اتوبوس و کامیون باید مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه ها با یکدیگر همکاری کنند اما وقتی به نام مثال همچنان خودروهای سواری مانند پیکان و رنو در حال فعالیت هستند و آنها را در جاده ها مشاهده می کنید این نشان می دهد که قدرت خرید خانوار ایرانی پایین است و به اقتصاد بر می شود چرا که اگر این نبود می توانستیم بعد از حدود 10 سال یک خودرو را در ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده اعلام کنیم و وقتی خودرویی به آن سن رسید تردد آن را ممنوع کنیم. این در حالی است که در شرایط کنونی دخل و خرج مردم با هم نمی خواند و نمی توان این کار را به راحتی انجام داد.

وی اضافه کرد: بنابراین دولت باید تسهیلاتی دراین زمینه ایجاد کند و اعتبارات سازمان راهداری هم دراین زمینه محدود است. چرا که جوابگوی این حجم از فرسودگی ناوگان نیست.

رئیس سازمان راهداری درباره و آخرین شرایط ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و برنامه های نوسازی آن اعلام کرد: در حال حاضر 55 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 40 سال داریم که فرسوده هستند بنابراین برای نوسازی ناوگان از طریق تولیدات داخلی با ایران خودرو دیزل قرار داد ساخت 1000 دستگاه و با اسکانیا قرار داد ساخت 5000 دستگاه کامیون را امضاء کرده ایم و تسهیلات هشت درصدی ارزان قیمت را براساس ظرفیت پیش بینی شده در ماده 30 قانون احکام دائمی در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: همچنین اجازه داده ایم تا کامیون زیر سه سال کارکرد بتواند وارد کشور شود و براین اساس تا به امروز 6000 دستگاه کامیون ثبت سفارش شده و حدود 3000 دستگاه در گمرک های کشور هستند و اگر ترخیص شوند می تواند کمک بسکمک در زمینه نوسازی ناوگان کند.

رئیس سازمان راهداری اظهار کرد: البته برای بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی هم می توانیم در پی بازسازی آن باشیم چرا که با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت خودرو به نام مثال خرید یک اتوبوس وی آی پی بیش از پنج میلیارد تمام می شود و بسکمک از رانندگان نمی توانند این هزینه سنگین را متحمل شوند در این راستا تسهیلات ارزان قیمتی با استفاده از تبصره 18 جهت بازسازی ناوگان درنظر گرفته ایم که این وام های ارزان قیمت برای اورهال کردن به بازسازی وسائل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس می تواند استفاده شود.

به گفته وی، اورهال و بازسازی یک دستگاه اتوبوس بین 500 تا 750 میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار رانندگان قرار می دهیم تا بتوانند ناوگان خود را اورهال کنند چرا که اگر به نام مثال یک اتوبوس به صورت کامل اورهال و بازسازی شود پنج سال از عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که نوسازی سواری های کرایه پلاک عمومی را از عید امسال آغاز کرده ایم اظهار کرد: در حال حاضر تسهیلات مختلفی برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درنظر گرفته ایم که اگر بتوانیم سالانه 10 هزار ناوگان را نوسازی کنیم طی بازه زمانی مشخص می توانیم سن ناوگان حمل و نقل عمومی را از 20 سال به 15 سال کاهش دهیم. همچنین نوسازی مینی بوس در دستور کار ما واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1839

به "تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلات متعدد برای نوسازی ناوگان جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید