تفاله های قهوه را دور نریزید!

به گزارش تاورنا، قهوه جز جدایی ناپذیر صبحانه و عصرانه بسیاری از ماست، اما این نوشیدنی خوشمزه می تواند برای گیاهان مان هم مفید باشد! پس بار دیگری که قهوه دم کردید تفاله هایش را نگه دارید و مقاله زیر را بخوانید تا ببینید با آنها چه کارها که نمی توان کرد!

تفاله های قهوه را دور نریزید!

تفاله قهوه می تواند معجزه کند! البته این تفاله ها نیتروژن زیادی برای گیاهان تان فراهم نمی نمایند و پی اچ خاک را هم خیلی کاهش نمی دهند اما خاک را غنی می نمایند و برای استفاده در کمپوست و بسیاری موارد دیگر عالی هستند!

خودتان ببینید!

افزایش نیتروژن

تفاله قهوه حاوی 2 درصد نیتروژن است اما تا وقتی که تجزیه نشده باشد گیاهان نمی توانند از آن استفاده نمایند. این تفاله ها به آرامی آغاز به تجزیه شدن می نمایند و نیتروژن موجود در آنها هم به تدریج آزاد می گردد و مانند کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک رها می نمایند، عمل خواهند کرد.

تفاله قهوه بعلاوه محتوی اندکی مواد مغذی دیگر مانند: فسفر، پتاسیم، منیزم و مس هم است.

این ترکیب مغذی دارای کلسیم، منگنز، زینک و آهن است، اما میزان آنها آنقدر کم است که تاثیری بر رشد گیاه نخواهند داشت.

تفاله قهوه در خاک

خیلی وقت است که از تفاله قهوه برای پایین آوردن پی اچ خاک استفاده می گردد اما اسیدیته دانه ها با دم کردن کم می گردد. آنالیزهای آزمایشگاهی نشان می دهد که این تفاله ها اندکی خاصیت اسیدی دارند و تغییرات پی اچی بسیار کمی در خاک به وجود می آورند. اما اسیدیته اصلا مهم نیست! تفاله قهوه ساختار خاک را بهبود می بخشد و خاک های ضعیف را در سریع ترین زمان پر از مواد ارگانیک می نماید!

مخلوط کردن تفاله قهوه با خاک همچینین، باعث یاری به رشد و جوانه زنی دانه ها می گردد.

اثر بسیار بهتر و مفید تری که تفاله قهوه بر خاک می گذارد این است که، از بیماری های خاکزاد مانند قارچ های دخیل در پوسیدگی ریشه، باکتری های بیماریزا و … جلوگیری می نماید.

تفاله قهوه برای درست کردن کمپوست

اگر می خواهید تفاله قهوه را به مخلوط کمپوست خود اضافه کنید، تنها 20 تا 25 درصد از حجم کمپوست را به آن اختصاص دهید. استفاده از مقادیر بیشتر از این جلوی کار میکرو ارگانیسم های مفید را می گیرد، پس حواستان به میزان تفاله ها باشد. با استفاده از دیگر مواد ارگانیک، در کمپوست تان تعادل ایجاد کنید تا درصد تفاله قهوه آن بالا نرود. برای این منظور می توانید از مواد ارگانیکی مانند: علف های بریده و خشک شده، برگ های خشک، پوست درخته، به جای مانده پوست میوه ها به خصوص پوست موز و … بهره ببرید. در پست های قبلی بخش طبیعت طرز تهیه چند کمپوست ارگانیک آمده، از آنها برای درست کردن کمپوست مخصوص خودتان یاری بگیرید.

مالچ پاشی با تفاله قهوه

مالچ پاشی فایده های بسیاری مانند: جلوگیری از رشد علف های هرز، جلوگیری از حمله آفات، تعدیل دمای خاک و … دارد.

این روزها مالچ پاشی با استفاده از تفاله قهوه، به خاطر تاثیرات مفیدی که دارد، بسیار همه گیر و محبوب شده. ادعاها حاکی از آن است که مالچ پاشی با این تفاله ها علاوه بر فوایدی که در بالا برای مالچ پاشی گفته شد، ساختار خاک را هم بهبود می بخشد.

اما همانطور که می دانید تفاله قهوه بافتی نرم دارد و برای عملکرد بهتر، باید آن را با موادارگانیکی که بافت خشن و درشتی دارند مخلوط کرد. اگر آن را به تنهایی بهره ببرید و لایه ضخیمی از تفاله را روی خاک بریزید، باعث خشک شدن و فشرده شدن خاک می شوید و رطوبت خاک را از بین می برید و در این حالت به جای اینکه به گیاهان خود یاری نموده باشید، آنها را از بین خواهید برد!

پس برای مالچ پاشی با قهوه، لایه نازکی به ضخامت 1 سانتی متر از تفاله قهوه را با مواد ارگانیک دیگری که بافت زبر و درشتی دارند مخلوط کنید. موادی مانند: پوست درختان، برگ های خشک شده و خرد شده گیاهان و شاخه و چوب های نازک برترین انتخاب ها هستند.

اگر خیلی اهل قهوه خوردن نیستید، تفاله قهوه را از کافی شاپ های اطراف تان تهیه کنید. آنها تفاله های قهوه را بعد از دم کردن دور می ریزند، پس احتمالا آن را مجانی به شما می دهند!

پس از این به بعد هر وقت درحال نوشیدن فنجانی قهوه بودید، به فکر گیاهان تان هم باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2111

به "تفاله های قهوه را دور نریزید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاله های قهوه را دور نریزید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید