خبرنگاران حدود هفت هزار پرنده مهاجر وارد سایت های آبی زنجان شدند

به گزارش تاورنا، زنجان - خبرنگاران - فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: سال جاری حدود هفت هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی وارد سایت های آبی این استان شدند.

خبرنگاران حدود هفت هزار پرنده مهاجر وارد سایت های آبی زنجان شدند

اسماعیل قلی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: هنوز سرشماری از پرندگان مهاجرت نماینده به این استان صورت نگرفته است اما تا خاتمه سال جاری (دی یا بهمن) این کار از سوی کارشناسان و محیط بانان، اتفاق خواهد افتاد.

وی، اضافه نمود: نخستین گروه پرندگان مهاجر از نوع اردک سرسبز و خوتکا به عنوان پیش قراول، آبان ماه سال جاری وارد استان زنجان شدند و در سدها، بندها و آبگیرهای مختلف این استان ازجمله سد فیله خاصه در منطقه شکار ممنوع در شهرستان زنجان، سد گلابر در شهرستان ایجرود و سدهای قاهران (در ترکی به نام کهران معروف است) و قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در شهرستان های زنجان و طارم، اطراق کردند.

قلی زاده یادآور شد: آذر ماه سال جاری 2 شکارچی غیرمجاز، حین شکار پرندگان مهاجر (مرغابی) از سوی محیط بانان دستگیر شدند اما متخلفین قبل حضور مامورانگان حفاظت در محل جرم یک قطعه مرغابی را در حاشیه رودخانه قزل اوزن در اراضی روستای شکورچی هدف قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه سال جاری هرگونه شکار در این استان تخلف محسوب شده و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد، گفت: صدور پروانه شکار و صید گونه های جانوری در این استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به ورود پرندگان مهاجر به این استان، تا به امروز موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان (آنفلوانزای مرغی) در میان آنان مشاهده نشده است و محیط بانان و کارشناسان اداره کل، زیستگاه های پرندگان وحشی در زنجان را به منظور اطمینان از عدم آلودگی آنها به این بیماری به دقت پایش می نمایند.

پارسال (98) تعداد 6 هزار و 852 قطعه، سال 97 تعداد 6 هزار و 313 قطعه، سال 96 تعداد 6 هزار و 800 قطعه، سال 95 بیش از چهار هزار و 300 قطعه و سال 94 نیز 2 هزار و 300 قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1412

به "خبرنگاران حدود هفت هزار پرنده مهاجر وارد سایت های آبی زنجان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود هفت هزار پرنده مهاجر وارد سایت های آبی زنجان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید