خبرنگاران فراستخواه: مردم ایران با حافظه تمدنی خود از تهدیدکرونا عبور می نمایند

به گزارش تاورنا، تهران- خبرنگاران- پژوهشگر مسائل اجتماعی با تاکید بر توان خود ترمیمی بالای ایرانیان، گفت: مردم ایران با تکیه بر حافظه های تمدنی و ذخایر فرهنگی و ادبی بسیار باارزش خود از تهدید بیماری کرونا عبور می نمایند.

خبرنگاران فراستخواه: مردم ایران با حافظه تمدنی خود از تهدیدکرونا عبور می نمایند

مقصود فراستخواه، روز آدینه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران گفت: در فرهنگ این جامعه و در پشت خاطره تمدنی آن، امید وجود دارد و مردم ما مرتب به هم یادآور می شوند که در ناامیدی بسی امید است و خاتمه شب سیه سپید است.

وی با بیان اینکه در دنیا تنها نیستیم و این بیماری دنیا را فراگرفته است، توضیح داد: در تاریخ ما از این حوادث دهشتناک کم نبوده و حدود یک قرن پیش بعد از جنگ دنیای اول، قحطی بزرگی رخ داد که به روایتی در نتیجه آن تا یک و نیم میلیون ایرانی جان سپردند اما ایران و ایرانی باقی ماند و ایستاد و زندگی کرد.

مؤسس و دبیر علمی میز آینده پژوهی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی توضیح داد: در چشمان بچه ها ایرانی می توانیم امید را ببینیم و از تهدید می توانیم فرصتی برای همدردی، تقویت محبت بین آشنایان و فامیل و امید دادن و ارائه اطلاعات مفید در فضای مجازی استفاده کنیم.

فراستخواه توضیح داد: مصلحان اجتماعی، معلمان، مربیان و حتی شهروندان باید به هم امید بدهند و این شرایط را به فرصتی برای تقویت همبستگی ملی تبدیل نمایند.

وی، حمایت دولت و سازمان های غیرانتفاعی و نهادهای مدنی از معلولین، سالمندان و بچه ها و دیگر اقشار آسیب پذیر در شرایط بحران شیوع کرونا را ضروری دانست و تاکید نمود: اگر افراد آسیب پذیر مورد حمایت قرار نگیرند، احساس بی قدرتی می نمایند و امیدشان را از دست می دهند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه مردم ایران توانایی های بالقوه بالایی برای ایستادگی و مقاومت مقابل بحران ها را دارند، گفت: مردم ایران با رنج آشنا هستند و حافظه های تمدنی و ذخایر فرهنگی و ادبی بسیار باارزشی دارند و توان عبور از بحران را دارند.

فراستخواه از مردم خواست به دوستان، همسایگان و آشنایانشان از طریق فضای مجازی امید دهند و آموزش های مفید برای پیشگیری از بیماری ارائه نمایند و تاکید نمود: خانواده هایی که فرد یا افرادی از آنها دچار کرونا شده اند در شرایط سختی قرار دارند و باید مورد رسیدگی و حمایت نهادهای دولتی و مدنی قرار گیرند و نباید در این شرایط آنها را تنها بگذاریم.

شیوع کرونا، فرصتی برای توجه به خود و خانواده

فراستخواه ادامه داد: ما خانه را فراموش نموده بودیم و از صبح تا شب سرکار بودیم. ما به خاطر فعالیت های شغلی کمتر در خانه بودیم و از خودمان دور و به اشیاء نزدیک شده بودیم و اکنون فرصتی است که به خودمان و خانواده مان بیشتر توجه کنیم.

این فعال اجتماعی، خانواده را یک نهاد مهم ایرانی ارزیابی و توضیح داد: در پس هر شری، خیری است و در پس تهدید کرونا، می توانیم فرصت هایی پیدا کنیم که یکی از این فرصت ها احیای خانواده و تقویت گفت وگوی پدران و مادران با فرزاندان است.

فراستخواه به تاکید متخصصان بهداشتی برای در خانه ماندن مردم برای پیشگیری از شیوع بیماری اشاره نمود و گفت: در خانه ماندن ما فرصتی برای گفت وگوهای میان نسلی است تا اعضای خانواده در کنار هم برای آینده برنامه ریزی نمایند.

وی با ابراز اطمینان برای عبور از این شرایط، اظهار داشت: کرونا آثار دشواری از لحاظ اقتصادی و روانشناسی اجتماعی برای جامعه ایران در پی دارد ولی مردم ما توانایی خودترمیمی بالایی دارند و بحران را با سربلندی پشت سر می گذارند.

کرونا مفید بودن فضای اینترنت را اثبات کرد

فراستخواه گفت: زمانی استفاده بی رویه و نادرست از فضای اینترنت و فضای مجازی در جامعه ایران رواج داشت و وجه منفی آن بر وجه مثبت آن غلبه می کرد. در موضوع کرونا، مصرف دیجیتال ما به خلاقیت دیجیتال تبدیل شد و به جای مصرف کور دیجیتال توانستیم خلاقیت به خرج دهیم و از آن برای آموزش و امیدبخشی به همدیگر استفاده کنیم.

وی، شوخی مردم با بیماری کرونا در فضای مجازی را یادآور شد و گفت: فضای مجازی نه تنها در آموزش و امیدبخشی موثر بود بلکه به ایجاد نشاط اجتماعی هم در شرایط استرس ناشی از شیوع بیماری یاری کرد.

کارشناس ارشد مسائل اجتماعی با بیان اینکه شیوع کرونا توانست تابو تهدید بودن محیط اینترنت را بشکند، تاکید نمود: اکنون خود دولت از مردم می خواهد که از فضای اینترنت برای خرید، مبادلات اقتصادی، آموزش و دیگر کارهایشان استفاده نمایند و برای ایمن ماندن از بیماری کرونا در خانه بمانند.

فراستخواه یادآور شد: الگوهای ارتباطی در فضای مجازی و نگاه به اینترنت پس از شیوع بیماری کرونا معقول تر شد و دیگر به اینترنت به عنوان یک وسیله سرگرمی کور نگاه نمی گردد و از طریق ای برای همدردی، مشارکت و حل مسائل تبدیل شده است.

کنشگران مرزی نقش موثری در حل بحران ها دارند

این استاد جامعه شناسی، حضور موثر کنشگران مرزی در کنار مردم و دولت برای حل بحران ها را یادآور شد و گفت: کنشگران مرزی به عنوان افرادی از دولت و حاکمیت که با مردم ارتباط نزدیکی دارند و آنها را درک می نمایند همیشه دردهای جامعه و مطالبات آنها را در سطوح دولتی و حاکمیتی پیگیری می نمایند و اقدامات آنها امیدبخش است.

وی، جامعه امروز ایران را متفاوت از جامعه گذشته و پیش از انقلاب و جامعه ای رشدیافته ارزیابی کرد و گفت: مردمی که اول انقلاب به طور متوسط کمتر از سه کلاس درس خوانده بودند، الان بر اساس شاخص های یونسکو، به طور متوسط ده کلاس درس خوانده اند.

این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه میانگین سنی مردم ایران در زمان انقلاب 22 سال بوده اما الان 30 سال است، توضیح داد: شهرنشینی در ایران به 80 درصد رسیده، گروه های جدید اجتماعی مثل گروه های زنان و جوانان تشکیل شده، دسترسی مردم به اینترنت بالای هشتاد درصد است و الگوهای ارتباطی تغییر پیدا نموده است که همه اینها باعث بلوغ جامعه ایرانی شده است و تا حدی عمیق تر به مسائل نگاه می نماید و دیگر رفتارهای هیجانی کمتری از خود بروز می دهد.

فراستخواه خواهان توجه به نهادهای مدنی، صنفی و سازمان های غیرانتفاعی شد و گفت: شیوع کرونا نشان داد که در شرایط بحران و مسائل، نهادهای غیردولتی بسیار بیشتر از نهادهای دولتی می توانند موثر باشند.

وی با بیان اینکه هر جا مردم حضور پیدا نموده اند موفقیت های بزرگی برای کشور رقم خورده است، توضیح داد: ضروری است زمینه مشارکت نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد در همه زمینه ها و در همه سطوح فراهم گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 851

به "خبرنگاران فراستخواه: مردم ایران با حافظه تمدنی خود از تهدیدکرونا عبور می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراستخواه: مردم ایران با حافظه تمدنی خود از تهدیدکرونا عبور می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید