خوش چشم: امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه تقریبا صفر است ، خروج ایران از برجام منافع اروپا را به خطر می اندازد

به گزارش تاورنا، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر به لحاظ حقوقی بنا بود ادعا استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه مورد آنالیز قرار گیرد به سرعت تعیین می شد که آمریکا اجازه چنین استفاده ای را ندارند اما چون مشکل پرونده سیاسی است به نظر اعضای برجام بر می شود.

خوش چشم: امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه تقریبا صفر است ، خروج ایران از برجام منافع اروپا را به خطر می اندازد

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

گروه سیاسی خبرنگاران،زهرا مهران راد؛ پس از آنکه پیش نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران آدینه شب رای نیاورد وقطعنامه آمریکاییبا 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق و 2 رأی مخالف (آمریکا و جمهوری دومینیک) به تصویب نرسیده ترامپ برادر مرده یکشنبه شب در ادعایی جدید در زمین گلف خود بیان کرد:هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، کوشش می نماید.

به نوشته رسانه های آمریکایی، ترامپ طی سخنرانی در باشگاه گلف خود در شهر بدمینستر با اذعان به اینکه واشنگتن از قبل می دانست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نمی آورد، گفت: ما می دانستیم که نتیجه رأی گیری چه می شود، ولی بازگشت تحریم ها را امتحان می کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید.

این ادعای ترامپ که معنی به غیر از بازگشت آمریکا به برجام و استفاده از مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نداشت ما را برآن داشت تا به سراغ سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل برویم و از او بپرسیم آیا آمریکا می تواند به صورت یکجانبه هر زمان خواست از برجام خارج و هرموقع پشیمان شد خود را عضو آن بداند؟

امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی تقریبا صفر است

خوش چشم البته معتقد است: امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی تقریبا صفر است .وی با بیان اینکه مسائل پرونده هسته ای ایران بیش از آنکه فنی و حقوقی باشد بیشتر سیاسی است گفت: برهمین اساس این که ترامپ مدعی شده تا هفته آینده از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده می نماید ادعایی واهی است.

خوش چشم ادامه داد: اگر به لحاظ حقوقی بنا بود این ادعا مورد آنالیز قرار گیرد به سرعت تعیین می شد که آمریکایی ها اجازه چنین استفاده ای را ندارند اما چون مشکل پرونده سیاسی است به نظر اعضای برجام برمی شود و این که آیا آمریکا را به عنوان یک عضو برجام قبول دارند یا خیر؟

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه پس از خروج آمریکا از برجام ایران، چین و روسیه صراحتا گفتند که آمریکا عضو برجام نیست یادآور شد: از طرف دیگر کشورهای اروپایی نیز با رایی که به پیش نویس قطع نامه مورد حمایت آمریکا در روز آدینه دادند، تعیین کردند که حاضر نیستند به اقدامی دست بزنند که منجر به از بین رفتن برجام شود.

رای ممتنع اروپا در روز آدینه پالس روشن به ترامپ/ در زمین زدن برجام مشارکت نخواهیم داشت

وی توضیح داد: تصمیم اروپا به خاطر تهدید مستحکم و با پشتوانه ایران منوط به این امر بود که در صورت تصویب قطعنامه علیه ایران کشورمان به طور کامل از برجام خارج خواهد شد.

تصمیم اروپا به خاطر تهدید مستحکم و با پشتوانه ایران منوط به این امر بود که در صورت تصویب قطعنامه علیه ایران کشورمان به طور کامل از برجام خارج خواهد شد.

خوش چشم اضافه کرد: اساسا اروپایی ها می توانستند به پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در آدینه شب رای مثبت بدهند و منتظر وتوی چین و روسیه باشند اما این کار را نکردند و رای ممتنع دادند تا به این وسیله پالسی به ترامپ بفرستند که حاضر نیستند در زمین زدن و فروپاشی برجام مشارکتی داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرف دیگر در صورتی که آمریکا بخواهد از مکانیزم ماشه استفاده کند دیگر اروپا را نیز پشت سر خود نخواهد داشت و اروپایی نیز آمریکایی ها را به عنوان یک عضو برجام حساب نمی نمایند.

ترامپ به دنبال اثبات اینکه هنوز عضو برجام است

وی توضیح داد: ترامپ به دنبال آن است که ثابت کند هنوز عضویی از برجام است در حالی که هیچ کدام از اعضای برجام ادعای او را به رسمیت نمی شناسند فلذا امکان اینکه آمریکا بتواند خود را به عنوان یک عضو برجام ثابت نموده و از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کند نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ سیاسی ممکن نیست.

خوش چشم در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که خود اروپا تصمیم بگیرد از مکانیزم ماشه استفاده کند یا خیر؟ گفت: اساسا اروپایی ها نگران از هم پاشیده شدن برجام هستند آن هم برجامی که ایران مدام امتیاز می دهد بدون اینکه امتیازی بگیرد قطعا محاسن زیادی برای اروپا دارد، بدون اینکه هیچ هزینه ای انجام دهند این در حالی است که تهدیدات ایران مبنی بر خروج برجام در صورتی عملیاتی شدن منافع ژئوپلتیک اروپا در حوزه های امنیت و اقتصاد را با مخاطره روبه رو خواهد نمود و از بین رفتن معاهده برجام در حقیقت باعث بی ثباتی و تنش در منطقه و دنیا خواهد شد لذا اروپا برای اینکه گرفتار این عواقب نشود سعی می نماید مانع از فروپاشی برجام شود.

در صورت خروج ایران از برجام منافع ژئوپلتیک اروپا در حوزه های امنیت و اقتصاد را با مخاطره روبه رو خواهد نمود و از بین رفتن معاهده برجام در حقیقت باعث بی ثباتی و تنش در منطقه و دنیا خواهد شد لذا اروپا برای اینکه گرفتار این عواقب نشود سعی می نماید مانع از فروپاشی برجام شود.

اروپا نگران خروج ایران از برجام/ این خروج منافع ژئوپولوتیک اروپا را با مخاطره روبرو می نماید

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این نکته که برجام باعث ایستادگی اروپا و آمریکا در مقابل یکدیگر نشد گفت: این برجام نبود که باعث افتراق و شکاف بین اروپا و آمریکا شد بلکه سیاست درست جمهوری اسلامی در تهدید با پشتوانه به شکلی که باورپذیر باشد، باعث شد اروپا دست به این اقدام بزند و منافع خود را هم سو با آمریکایی ها نبیند.

وی تاکید نمود: جمهوری اسلامی قبلتر هم بحث کاهش تعهدات برجامی را داشت اما این بار به صورت مجدانه گفت اگر قطعنامه پیش نویس آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل رای بیاورد از برجام خارج خواهد شد و این تهدید با پشتوانه باعث شد اروپا در حدی که رای مثبت به این قطع نامه ندهد و رای ممتنع بدهد تغییر موضع داشته باشد.

خوش چشم در سرانجام خاطر نشان کرد: در صورتی که ایران تهدید با پشتوانه این چنینی نداشت قطعا اروپایی ها نیز آدینه شب به قطع نامه ضد ایرانی آمریکا رای مثبت می دادند و منتظر وتوی چین و روسیه می ماندند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1171

به "خوش چشم: امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه تقریبا صفر است ، خروج ایران از برجام منافع اروپا را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش چشم: امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه تقریبا صفر است ، خروج ایران از برجام منافع اروپا را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید