دانش بنیان ها با فراوری 5 محصول نانویی مقابله با ویروس کرونا را آسان تر کردند

به گزارش تاورنا، با فراوری 5 محصول مبتنی بر فناوری نانو، درمان و پیشگیری از بیماری کرونا برای مردم آسان تر شد.

دانش بنیان ها با فراوری 5 محصول نانویی مقابله با ویروس کرونا را آسان تر کردند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کرونا یک بیماری ویروسی است که 2 سال است به جان مردم افتاده است. بیماری که بروز سویه های تازه آن کار درمان آن را سخت و سخت نموده است. کرونا یک بیماری تنفسی است که با ورود ویروس کوو ید-19 به وسیله سیستم تنفسی، انسان را مبتلا می نماید. برای این بیماری تا کنون دارویی فراوری نشده و تنها داروهایی برای کاهش عوارض یا تسریع بهبودی بیماران عرضه شده است.

بعلاوه واکسن هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری فراوری و عرضه شده که در خصوص بازه زمانی و نحوه اثرگذاری این وا کسن ها همچنان بحث ها و مناقشاتی وجود دارد؛ بنابراین یکی از مهم ترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده با کیفیت برای جلوگیری از ورود ویروس به دستگاه تنفسی است.

به همین دلیل ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا دست به کار شد تا با حمایت از شرکت های فراوریکننده این محصولات، درمان و پیشگیری از بیماری کرونا را شتاب دهد.

در ابتدای شیوع کرونا، ظرفیت فراوری ماسک نانویی حدود 10هزار عدد در یک روز بود که این ظرفیت بعد از حدود سه ماه به 250 هزار عدد در روز رسید و این یعنی یک جهش فراوری در محصولی کاربردی و مورد احتیاج در جامعه.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری 5 قلم محصول فناورانه در کشور سرعت گرفت تا احتیاجهای بازار با محصولاتی ایرانی مرتفع گردد.

1.ماسک های تنفسی

در روزهای شیوع بیماری کرونا فراوری ماسک تنفسی یکی از مهم ترین اولویت ها است. بر همین اساس با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو ظرفیت فراوری روزانه این محصول افزایش یافت و از 10 هزار ماسک در اسفند 98 به 250 هزار ماسک در خرداد 99 رسید. بعلاوه 5 شرکت فراوریکننده ماسک های تنفسی بر پایه نانوالیاف بر کوشش خود افزودند.

بعلاوه 6 شرکت فراوریکننده پارچه های اسپان باند بر پایه نانوالیاف برای فراوری ماسک های تنفسی پیش قدم شدند. 2 شرکت فراوریکننده دستگاه الکتروریسی صنعتی برای پوشش دهی نانوالیاف بر روی پارچه های اسپان باند هم فعالیت خود را توسعه دادند.

2.دستگاه های تصفیه کننده هوا

محصول بعدی مورد احتیاج در این روزها دستگاه های تصفیه کننده هوا است. اقدامات در این حوزه هم شامل فراوری دستگاه های تصفیه کننده هوا با ویژگی های برقراری واکنش پلاسما و ازن با پروتئین ویروس برای از بین بردن ساختار و غیر فعال کردن ویروس، مصرف انرژی پایین در عین کارایی بالا و فراوری در مقدار های مختلف برای استفاده در آپارتمان، محیط اداری، مراکز درمانی، ترمینال ها و اماکن زیارتی می گردد.

به همین دلیل هم شرکت پویا فناوران یسان فراوریکننده دستگاه تصفیه هوا برپایه فناوری فیلترهای نانویی و فناوری پلاسما به میدان آمد.

3.مکمل دارویی کورکومین

این مکمل دارویی هم بر اساس فناوری نانو به فراوری رسید. محصولی که با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ماده موثره زردچوبه فراوری شد. اثربخشی بیشتر کورکومین موجود در زردچوبه با نهاده شدن در ساختار نانومایسل و افزایش حلالیت در آب از جمله مزایای این مکمل دارویی است.

شرکت اکسیر نانو سینا فراوریکننده مکمل دارویی کورکومین برپایه نانومیسل است.

4.مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح

فراوری این محصولات هم در اولویت نهاده شد و بر همین اساس محصولی با استفاده از نانونقره، سلنیوم و اکسید روی به جای الکل برای جلوگیری از تکثیر ویروس فراوری شد که اثر ضد ویروسی آن تا قبل از پاک کردن فیزیکی سطح باقی می ماند.

این ماده محصول شرکت فراوریکننده مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح با فناوری نانوذرات است.

5.دستگاه تشخیص سریع کرونا

این محصول هم با یاری استفاده از انباشت دانش ایجاد شده در یک برنامه تحقیقاتی بلند مدت در حوزه تشخیص سرطان و با روشی بدیع در مقیاس جهانی به فراوری رسید. شناسایی اکسیژن فعال موجود در خلط به اسم نشانه ابتلا به عارضه ریوی، سرعت تشخیص (30 ثانیه) در عین سادگی و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به سایر روش ها مهم ترین ویژگی این محصول است که به وسیله شرکت نانو حسگر سازان سلامت آسیا فراوری شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1820

به "دانش بنیان ها با فراوری 5 محصول نانویی مقابله با ویروس کرونا را آسان تر کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان ها با فراوری 5 محصول نانویی مقابله با ویروس کرونا را آسان تر کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید