دختران دبیرستانی می توانند ازدواج نمایند، دولت حمایت می نماید!

به گزارش تاورنا، مهدی متقی فر سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره وام ازدواج در بودجه پیشنهادی سال 1401 و تسهیلات جایگزین آن گفت: به دولت اختیار داده شده که با آیین نامه ای که سازمان برنامه و بودجه طراحی می نماید؛ دولت در تسهیلات و بازپرداخت آن اختیار داشته باشد، یا تغییراتی بدهد و حتی مبلغ وام هم نسبت به وام سال قبل بالاتر دیده شده است. بعد از تصویب بودجه، خبر های دقیق تر و بهتری خواهیم داشت.

دختران دبیرستانی می توانند ازدواج نمایند، دولت حمایت می نماید!

به گزارش ایلنا، متقی فر در پاسخ به این سوال که اخیرا تحصیل دانش آموزان دختر متاهل در مدارس روزانه مصوب شده، حضور دانش آموز متاهل در مدرسه چه پیامد هایی دارد و آیا این می تواند منجر به ازدواج در سنین پایین گردد؟ گفت: قطعا مدنظر آن ها ازدواج دختران کم سن و سال نیست. دختران دبیرستانی می توانند ازدواج نمایند به طور مثال پیش تر دختری که 16 یا 17 سال داشت ازدواج می کرد عذرش را از مدرسه می خواستند و طبیعتا این با قانون جوانی جمعیت و از سوی دیگر فرهنگ ترویج ازدواج منافات دارد.

وی گفت: در حال حاضر با تصمیمی که گرفته شده و دقیق و درست هم است و ما هم از دانش آموزانی که بر اساس قانون ازدواج می نمایند حمایت می کنیم تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. این هم قطعا بدین معناست که به ترویج ازدواج و پایین آمدن سن ازدواج یاری می نماید.

وی اضافه کرد: ما در خصوص سن ازدواج از آن طرف افتاده ایم، یعنی قرار بود ازدواج در 23.24 سالگی باشد، اما اکنون سن ازدواج دختران و پسران تا 30.35 و حتی تا 40 سال رفته و در 40 سالگی دچار وسواس می شوند که آیا می توانند یا نمی تواند ازدواج نمایند، اکثرا ازدواج نمی نمایند و متاسفانه دچار تجرد قطعی می شوند.

متقی فر اعلام کرد: قطعا ما هوادار ازدواج معقول از روی بلوغ و عقل هستیم و معتقدیم هم دختر و هم پسر باید به یک بلوغ عقلی و استقلال فکری برسند و به ازدواج فکر نمایند و این می تواند یاری کند.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان اضافه کرد: در حال حاضر دانشجویان نیز بعضا ترس این را دارند که اگر ازدواج نمایند از درسشان عقب می مانند در حالی که در کشور اندونزی قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه دختر یا پسری که دانشجو باشد و ازدواج کند تسهیلات بهتر و امکانات تحصیلی بیشتری دریافت خواهند کرد. این تسهیلات برای این است که آن ها تشویق نمایند و بگویند درس با ازدواج منافاتی ندارد و یاری می نماید هم تحصیل بهتری داشته باشند و هم مدارج عالی بهتری کسب نمایند.

متقی پور در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره راه اندازی مراکز قانونی همسریابی برای تسهیل در طرح جوانی جمعیت، خاطر نشان کرد: ما می گوییم باید مراکزی باشند که در یک چارچوب، نظام و قانونی شکل بگیرد، اما این که کدام بخش از حاکمیت باید آن را دست بگیرد، طبق قانون وزارت ورزش و جوانان با تایید سازمان تبلیغات، عهده دار آن خواهند بود.

وی اضافه کرد: حرف ما این است که در قانون مذکور باید قدری یا تسهیل پیدا کند یا اصلاح گردد که بعد از این اگر قانون اجرا گردد و این اتفاق بیافتد، بعد ها نمی توان آسیب های آن را جمع کرد، لذا باید از همین الان به فکر این باشیم که اگر به اولین مجموعه مجوز بدهیم سیل درخواست مجوز به سمت ما خواهد آمد که اگر به آسیب هایش فکر نکرده باشیم، قطعا بعد ها ما را دچار مشکل خواهد نمود؛ بنابراین به تمام جوانبش فکر می کنیم تا اگر مجوز می دهیم با یک اقتدار این مجوز را بدهیم.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1934

به "دختران دبیرستانی می توانند ازدواج نمایند، دولت حمایت می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختران دبیرستانی می توانند ازدواج نمایند، دولت حمایت می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید