دلالان بازار مسکن دست به نقد شدند

به گزارش تاورنا، با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال به نظر می رسد خریدهای سرمایه ای با هدف مصون ماندن از تورم عمومی و مشخص حد سود 5 تا 10 درصد افزایش یافته و در عین حال، واسطه های ملکی از کم جانی بازار، عرضه بیش از تقاضا و ثبات قیمت ها سخن می گویند.

دلالان بازار مسکن دست به نقد شدند

به گزارش خبرنگاران، در هفته های اخیر جنب و جوش دلالان در بازار مسکن شهر تهران، بخصوص در نیمه شمالی شهر افزایش یافته است. آنالیز ها نشان می دهد خریدهای غیرمصرفی در ماههای پایانی سال با حدود 30 درصد رشد روبرو شده و اغلب بخر و بفروشها در پی واحدهای کاسبی زیر قیمت هستند. ثبات قیمتها در بازار مسکن، بعضی سفته بازان را به خرید از کف و فروش در سقف ترغیب نموده است.

یکی از مشکلاتی که بازار مسکن شهر تهران در ماههای پایانی سال با آن روبرو می گردد افزایش حجم تقاضا از طرف سوداگران است که دستیابی به آپارتمانهای به قیمت، مناسب و فول امکانات را برای گروه مصرفی سخت می نماید. از سوی دیگر رشد معاملات در منطقه ها پرتقاضا منجر به افزایش قیمت می گردد.

اگرچه بازار مسکن به علت فاصله گرفتن از توان قشر مصرفی، کشش رشد سنگین قیمت را ندارد، آذرماه سال جاری تقاضای بالقوه در منطقه های که بیشتر جنبه سرمایه ای دارد با افزایش روبه رو شد؛ به طوری که جست وجو در بازار مسکن منطقه یک حدود 30 درصد، منطقه ها 2 و 3 حدود 10 درصد، منطقه 4 به اندازه 30 درصد و منطقه 5 بالغ بر 70 درصد افزایش پیدا کرد.

منطقه 10 در جنوب تهران نیز که علیرغم مساحت پایین در مقایسه با دیگر منطقه ها، رتبه بالایی را در معاملات شهر تهران دارد آذرماه سال جاری با حدود 60 درصد افزایش تقاضای بالقوه خرید روبرو شد. این اطلاعات که از اندازه بازدید آگهی های ملکی به دست آمده نشان می دهد در منطقه ها 14 و 18 اندازه تقاضا به ترتیب 30 و 100 درصد افزایش پیدا نموده است.

از طرف دیگر گزارشهای میدانی نشان می دهد این روزها بعضی سفته بازان با بیرون آوردن سپرده های بانکی اقدام به خرید آپارتمان می نمایند؛ زیرا تصور غالب این است که بازار ملک، مأمن مناسبی برای محافظت در برابر تورم سیستماتیک اقتصاد ایران است. تعدادی از آپارتمانهایی که هم اکنون خریداری می گردد نیز در اسفندماه عرضه خواهد شد.

واسطه های ملکی، تحرک نسبی بازار مسکن را تایید می نمایند و می گویند که به علت انتظارات تورمی، معمولا خریدهای سرمایه ای در ماههای پایانی سال افزایش پیدا می نماید که در هفته های اخیر نیز این رخ داده است. اما بازار در ثبات قیمت قرار گرفته و سود نرمالی که دلالان با خرید فایلهای زیر قیمت جست وجو می نمایند می تواند بین 5 تا 10 درصد باشد.

مشاوران املاک در عین حال از خلاء فایلهای مناسب در بازار مسکن خبر می دهند. ساخت و ساز در تهران نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به اوایل دهه 90 حدود 80 درصد کاهش یافته که همین مساله منجر به کمبود فایلهای مرغوب منجر شده است. این مساله باعث می گردد با گذشت زمان، حجم واحدهای قدیمی عرضه شده به بازار افزایش و آپارتمانهای فول امکانات کاهش پیدا کند. سهم واحدهای بالای 5 سال از معاملات مسکن شهر تهران از 42 درصد در سال 1393 به 68 درصد در آبان سال 1400 رسیده است.

با همه این اوصاف، کفه ترازو به نفع خریداران آپارتمان در شهر تهران سنگینی می نماید؛ چرا که عرضه چند برابر تقاضا است و اگرچه بعضی سوداگران کوشش می نمایند بر تنور گرانی بدمند، طی 9 ماه گذشه بازار از محدوده 30 تا 32 میلیون تومان در هر متر مربع فراتر نرفته است. رشد قیمت مسکن در تهران طی یک سال گذشته 17 درصد بوده که در حالی که تورم عمومی به 45 درصد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1987

به "دلالان بازار مسکن دست به نقد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلالان بازار مسکن دست به نقد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید