سکانس آخر یک دلقک!

به گزارش تاورنا، هفته نامه اکونومیست در سرمقاله خود نوشت: چهار سال پیش، دونالد ترامپ روبه روی ساختمان کنگره سوگند خورد که به کشتار آمریکایی ها سرانجام خواهد داد. دوران او، اما در حالی به سرانجام می رسد که وی مردم را به راهپیمایی به سمت کنگره ترغیب و خشونت اتفاق افتاده تشویق کرد. بی شک دونالد ترامپ، نویسنده سناریوی این حمله مرگبار به قلب دموکراسی آمریکاست. دروغ های او، نارضایتی ها را تقویت و به عوام فریبی دامن می زند و انگشت بی توجهی به قانون اساسی را به سوی کنگره می گیرد.

سکانس آخر یک دلقک!

تصاویر منتشر شده در جمعیت حاضر در ساختمان کنگره، با شعف در رسانه های پکن و مسکو منتشر و در برلین و پاریس با تاسف انعکاس داده شد و پرده از چهره رئیس جمهور غیر آمریکایی برمی دارند. خشونت در کنگره ظاهرا نمایش قدرت بود، اما در قلب خود چیزی جز شکست نداشت. درحالی که هواداران ترامپ به شکستن و تخریب مشغول بودند، نمایندگان کنگره مهر تاییدی بر شکست ترامپ در انتخابات ماه نوامبر زدند. همزمان که جمعیت شیشه های کنگره را می شکستند، دموکرات ها در حال جشن و سرور برای کسب پیروزی خود در ایالات جورجیا و تحت کنترل درآوردن سنا بودند.

درحالی که اوباش در حال طنین انداختن فریاد خود در کنگره بودند، جمهوری خواستار خود را در اقلیت و اپوزیسیونی می بینند که با سرکارآمدن جو بایدن در 20 ژانویه شروع خواهد شد. اگر از ادعا های غیرمنطقی درباره تقلب در انتخابات دور شویم، میزان شکست جمهوری خواستار در سایه رهبری دونالد ترامپ معین تر خواهد شد. شکست امروز جمهوری خواستار در انتخابات ایالت جورجیا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال 2016 به معنای از دست دادن همه آن چیزی است که جمهوری خواستار در چهار سال پیش به دست آورده بودند.

این اتفاق آخرین بار در سال 1892، زمانی که خبر تحقیر بنجامین هریسون به وسیله تلگراف منتشر شد برای جمهوری خواستار اتفاق افتاده بود. زمانی که یک حزب سیاسی چنین شکست هایی را تجربه می نماید، انتظار می رود که از گذشته بیاموزد و در آینده قدرتمندتر ظاهر گردد. درست همانند شکست بری گلدواتر در سال 1964 برای جمهوری خواستار و شکست والتر مونداله در سال 1984 برای دموکرات ها. اما به نظر می رسد در زمان کنونی، به پاخاستن دوباره، سخت تر شده است.

این در حالی است که محبوبیت ترامپ در میان جمهوری خواستار به 90درصد رسیده که بسیار بیشتر از محبوبیت 65درصدی جورج دبلیو بوش در ماه آخر ریاست جمهوری اش است. ترامپ از این محبوبیت بهره برداری کرد تا افسانه پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را خلق کند. نظرسنجی YouGove، متعلق به اکونومیست نشان می دهد که 64درصد جمهوری خواستار بر این باور بودند که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری باید توسط کنگره مردود اعلام گردد. احتمالا بالغ بر 70درصد جمهوری خواستار در کنگره و یک چهارم سناتور های جمهوری خواه نیز برای تحقق این امر کوشش کردند و متاسفانه بسیاری از آنان پس از یورش به کنگره، همچنان بر مواضع خود پافشاری می نمایند.

این دقیقا یک رفتار غیردموکراتیک است که تا به امروز سابقه نداشته، گرچه این تحرکات در نهایت شانس موفقیتی نیز ندارند و تنها نشان از گردابی است که ترامپ در آن گرفتار شده است. پس از شکست جف سسیون، به عنوان یکی از وفاداران ترامپ، افرادی، چون ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا که انتخابات مقدماتی را پیش روی خود دارند از تحریک شدن ترامپ همچنان وحشت دارند. افسانه انتخابات که ترامپ آن را رهبری کرد، در نهایت ممکن است برای رها شدن از این گرداب احتیاج به ورود حزب برای تغییرات داشته باشد.

روبه رویی با یک رهبر شکست خورده یا یک استراتژی ناکام، یک چیز است و رها کردن فردی که شما و دوستان تان بر این باورید که رئیس جمهور برحق است و قدرت از وی توسط دشمنان سیاسی تان ربوده شده، چیز دیگری است. اتفاقاتی که در هفته گذشته رخ داد، اگر یک مزیت داشته باشد، آن، احتمال تغییر فکر بعضی از هواداران ترامپ است. تصاویر منتشر شده از یک هوادار دونالد ترامپ که روی جایگاه سخنگوی کنگره نشسته، باید رای دهندگان جمهوری خواه را نگران کند که آیا این نظم و ساختاری است که بناست حزبشان به ارمغان آورد.

شنیدن اینکه دونالد ترامپ به تحرکات موجود در ساختمان کنگره دامن می زند نیز ممکن است بخشی از آمریکایی ها را برای پشتیبانی از وی ناامید کند و به او پشت نمایند. برای جو بایدن آنچه در این میان اهمیت دارد همراهی سناتور های جمهوی خواهی است که در این راستا با ترامپ همسو نیستند. چراکه پیروزی جان اسوف و رافائل وارناک آفریقایی-آمریکایی تبار منتخب به عنوان سناتور دموکرات، ناگهان این احتمال را تقویت نموده که واشنگتن دی سی کمتر در اختیار جمهوری خواستار قرار خواهد گرفت. یک هفته پیش درحالی که نگاه متعارف بر مبنای کنترل سنا در دست جمهوری خواستار متمرکز بود، صحبت از محدود بودن سقف بلند پروازی های بایدن در دوران ریاست جمهوری اش برای صدور دستور های اجرایی و انتصابات در سازمان های نظارتی می شد.

تقسیم 50-50 سنا به رهبری معاون رئیس جمهوری، کامالا هریس گرچه اکنون اکثریت کوچکی را ایجاد نموده و انتظار نمی رود بایدن در آن اصلاحات عظیمی ایجاد کند، اما دموکرات ها برای اجرایی کردن این اصلاحات امیدوار هستند. به طور مثال، جو بایدن قادر خواهد بود افراد منتخب خود برای دیوان عالی قضایی و کابینه را تایید کند و کنترل دستور کار اجرایی سنا از دستان جمهوری خواستار به دموکرات ها منتقل خواهد شد.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا که قدرت را به تازگی از دست داده در این هفته سخنرانی پرقدرتی در تقبیح وحشیگری ترامپ انجام داد. دموکرات ها همچنین ممکن است به وسیله سنا بعضی اقدامات را به وسیله مصالحه به پیش ببرند. یکی از این اقدامات به دموکرات ها اجازه می دهد لوایح بودجه را با اکثریت به تصویب برسانند و بتوانند از رد لوایح خود که احتیاج به 60 رأی برای بی اثر کردن دارد، ممانعت نمایند. گرچه جناح چپ حزب دموکرات مایل است گاهی در جناح مخالف ظاهر گردد.

جمهوری خواستار با نظر به آرای درون حزبی بیشتر درک می نمایند که آمریکایی ها با چنین شورش هایی وحشت زده شده اند در نتیجه بیشتر آنان این پوچگرایی نهفته در رد همه چیز را نفی می نمایند. هرچه آنان بیشتر با خود وارد نبرد شوند، می توانند آزادانه تر سهم خود را برای حفظ جمهوری انجام دهند. برای جمهوری خواستار هرگز هزینه ای که ترامپ بر حزبشان وارد کرد روشن نبوده است. نتایج در ماه نوامبر نشان داد که یک حزب اصلاح شده می تواند مجددا در انتخابات ملی پیروز گردد.

رأی دهندگان آمریکایی همچنان نسبت به دولت عظیم محتاط هستند و از سال 1992 تا به امروز بیش از دو دوره متوالی یک حزب را در کاخ سفید به جایگاه قدرت ننشانده اند. اما برای رسیدن به موفقیت و مهم تر از آن، تقویت دموکراسی آمریکا ضروری است که ترامپ را کنار بگذارند چراکه او علاوه بر آنکه یک بازنده تاریخی است، نشان داد که مایل به کشتار در کنگره است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1432

به "سکانس آخر یک دلقک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکانس آخر یک دلقک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید