شناسایی معماری دست کند شهر کوهپایه

به گزارش تاورنا، پژوهشی نو در مجموعه آثار دست کند محوطه باستانی قلعه جوق همدان و معرفی و شناسایی معماری دست کند شهر کوهپایه (استان اصفهان) دو مقاله ای بود که در سومین نشست دومین روز برگزاری همایش بین المللی دست کند مطرح شد.

شناسایی معماری دست کند شهر کوهپایه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصطفی رضایی در این نشست به بیان گوشه ای از پژوهشی نو در مجموعه آثار دستکند محوطه باستانی قلعه جوق همدان پرداخت.

او گفت: مجموعه آثار دست کند حوطه باستانی قلعه جوق فامنین همدان از جمله آثار منحصر به فردی است که در منطقه ای بکر و در میانه دره ای وسیع و حاصلخیز واقع شده است.

او با بیان اینکه آثار و مواد فرهنگی موجود در جای جای این محوطه طیفی از دوره پیش از تاریخ تا قرون میانه اسلامی را دربر می گیرد توضیح داد: پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تطبیقی – تحلیلی به تبیین وضعیت مجموعه آثار دست کند قلعه جوق پرداخته است.

این پژوهشگر اضافه کرد: شیوه پژوهش در این مقاله با دو صورت معمول در تحقیقات باستان شناسی یعنی مطالعات کتابخانه ای و آنالیز های میدانی انجام گرفته است.

او گفت: با توجه به تطبیق آثار دست کند قلعه جوق با نمونه های مشابه و همچنین کتیبه هلوی موجود در قسمت فوقانی ورودی یکی از فضاهای دست کند این مجموعه را میتوان متعلق به دوره ساسانی با کارکرد آیینی و تدفینی دانست.

در ادامه نشست نیز مقاله معرفی و شناسایی معماری دستکند شهر کوهپایه (استان اصفهان) توسط معصومه طاهری دهکردی ارایه شد.

او با بیان اینکه مجموعه معماری دست کند زیر زمینی کوهپایه در 70کیلومتری شرق اصفهان واقع شده اضافه کرد : این مجموعه در زیر بافت مسکونی در زیر بافت مسکونی بخش مرکزی شهر کوهپایه است و شامل بقایایی از فضاهای معماری دست کند زیر زمینی با پوشش های قوسی و پلان مستطیل در یک بستر شنی بصورت طبقاتی در عمق 4تا 6متری از سطح زمین است .

وی گفت :با توجه به داده های بدست آمده می توان تاریخ گذاری این مجموعه را به دوره ساسانی نسبت داد که در دوران اسلامی نیز همچنان مورد استفاده بوده است .

به گفته این پژوهشگر ، این احتمال وجود دارد که آثار مورد بحث در دوره ساسانی جنبه آیینی داشته و در دوره های مختلف اسلامی به عنوان پناهگاه یا مخفیگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 68

به "شناسایی معماری دست کند شهر کوهپایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی معماری دست کند شهر کوهپایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید