صادرات دارو متوقف نشده است، واکنش به استعفای مدیر دارویی

به گزارش تاورنا، به گزارش خبرنگاران، ایرج حریرچی روز سه شنبه در نشست خبری که در محل ساختمان وزارت بهداشت برگزار گردید، در ابتدا به تشریح مهم ترین موضوعات حوزه سلامت کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

صادرات دارو متوقف نشده است، واکنش به استعفای مدیر دارویی

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران، مبنی بر اینکه گفته می گردد صادرات دارو متوقف گشته است، اضافه کرد: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

حریرچی با اشاره ظرفیت 3تا4برابری فراوری دارو در کشور، گفت: شاید اگر در برخی اقلام دارویی دچار کمبود شویم، از صادرات آن جلوگیری گردد. اما داروهای صادراتی ایران از این دسته از داروهایی نیست که در داخل کمبود داشته باشیم.

وی در واکنش به شایعه استعفای رئیس سازمان غذا و دارو، اضافه کرد: چنین خبری صحت ندارد، نه استعفا مطرح بوده نه با آن موافقت می کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با تأخیر در پرداخت کارانه پرسنل بیمارستان ها ضمن اظهار تأسف و شرمندگی از طولانی شدن پرداخت کارانه ها گفت: بعضی دانشگاه ها 14 تا 16 ماه بدهی کارانه به پرسنل دارند اما به طور متوسط تأخیر در پرداخت کارانه پرسنل بین 9 تا 10 ماه است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آخرین وضعیت پرداختی هزینه های سلامت مردم بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: در سالهای 88 تا 91 میزان پرداختی از جیب مردم بابت هزینه های سلامت، 54 تا 58 درصد و به طور میانگین 56 درصد بود.

حریرچی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت در سال 93 میزان پرداختی به 38.7 و در سال 94 به 38.1 کاهش پیدا کرد.

وی یادآور شد: با آماده شدن حساب های ملی سلامت مربوط به سال 95، تعیین گشت که پرداختی از جیب مردم به 35.2 درصد کاهش پیدا نموده که این دستاورد بسیار مهمی است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این پرداختی شامل کل هزینه های سلامت اعم از بستری، سرپایی، خدمات درمانی، دارویی و غیره می گردد.

حریرچی گفت: آنالیز ها نشان می دهد با توجه به پرداختی 35.2 درصدی هزینه های سلامت از جیب مردم، این رقم حدود 40 هزار و 343 میلیارد تومان بوده است.

این مقام مسئول، کل هزینه های سلامت در سال 95 را 114 هزار میلیارد تومان اظهار داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در خاتمه برنامه ششم باید سهم پرداختی مردم بابت هزینه های سلامت به کمتر از 25 درصد برسد، گفت: در صورتی که به چنین سهمی برسیم هزینه های کمرشکن و فقرزا در حوزه سلامت کاهش پیدا خواهد نمود.

حریرچی در ادامه به موضوع قیمت دارو اشاره نمود و گفت: آنچه مسلم است در امسال برای سبد دارویی افزایش 9 درصدی قیمت را داشته ایم که بعضاً ممکن است بعضی داروهای خارجی نیز کاهش قیمت داشته باشند. زیرا ما در سال 96 پیش بینی کردیم 300 میلیون دلار کاهش واردات به همراه کاهش قیمت برای داروهای وارداتی در سال 97 داشته باشیم.

وی در ادامه به حاشیه های اخیر مربوط به وزیر بهداشت که در شبکه های اجتماعی انعکاس یافته است، اشاره و توضیح داد: وزیر بهداشت تاکنون بیش از 380 سفر استانی داشته است که در این سفرها با مردم مختلف مصاحبه و بحث می نماید که بعضا با شوخی همراه است. اما نکته ای که نباید از آن غافل شد، اقدامات مثبتی است که در لابلای اخبار منفی فراموش می گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: به طور مثال میزان اطلاع به بیماری سل در جهان به ازای هر 100 هزار نفر 144 مورد است که این آمار در برخی از کشورهای همسایه ما بین 250 تا 280 مورد در هر صد هزار نفر است و در یکی از کشورهای توسعه یافته نزدیک ایران این عدد 120 در هر صد هزار نفر است. این در حالی است که این آمار در ایران 12 هزار نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

وی گفت: متأسفانه ما اخبار مثبت حوزه سلامت را خوب نمی بینیم اما به محض اینکه یک خبر منفی اتفاق می افتد آن را بیش از اندازه بزرگ می کنیم.

حریرچی با اشاره به حضور رئیس جمهور در سازمان ملل، گفت: با توجه به اقدامات موفق ایران در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر قرار است جایزه مبارزه با بیماری های غیر واگیر در سازمان ملل به ایران اهدا گردد که این موضوع از اهمیت زیادی در جهان برخوردار است. ضمن اینکه وزیر بهداشت نیز به عنوان یکی از 20 نفر کمیسیونر در مبارزه با بیماری های غیر واگیر انتخاب گشته است.

وی در ادامه به موضوع جمعیت سالمندی اشاره و یادآور شد: افراد بالای 65 سال به عنوان جمعیت سالمند شناخته می شوند که در چند دهه گذشته جمعیت سالمند ایران در حد 5 درصد بوده است اما به دنبال رخداد دو اتفاق در کشور که افزایش سن امید به زندگی بوده است، شاهد رشد جمعیت سالمند کشور هستیم که می بایست تدابیر لازم را برای زندگی سالم این افراد مورد توجه قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 52

به "صادرات دارو متوقف نشده است، واکنش به استعفای مدیر دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات دارو متوقف نشده است، واکنش به استعفای مدیر دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید