عدس دارای چه مقدار کالری است؟

به گزارش تاورنا، عدس از دوران نوسنگی بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می داده است. و در صندلی سوم از نظر محتوای پروتئین پس از سویا و شاهدانه واقع شده است. در این مقاله نگاهی به مقدار کالری های موجود در عدس می اندازیم.

عدس دارای چه مقدار کالری است؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عدس از دوران نوسنگی بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می داده است. و در صندلی سوم از نظر محتوای پروتئین پس از سویا و شاهدانه قرار گرفته است. در این مقاله نگاهی به اندازه کالری های موجود در عدس می اندازیم.

گفته می گردد که عدس اولین محصول غیروحشی و خانگی به شمار میرود. اسم می گردد که منشاء آن در خاور نزدیک است. حدود 26% مجموع کالری های موجود در آن، از پروتئین می باشد. عدس بخش مهمی از رژیم غذایی در بسیاری از نقاط دنیا را تشکیل می دهد. و بخش عمده ای از غذاهای هندی است به این علت که قاره هند از جمعیت گیاهخوار بالایی برخوردار است. اجازه دهید به اندازه کالریهای موجود در آن همراه با اطلاعات تغذیه ای و گونه های موجود از آن نگاهی بیاندازیم.

کالری

نصف فنجان عدس پخته حاوی حدود 115 کالری است. از سوی دیگر، 1 /4 فنجان عدس خشک، که حدود 23 گرم می گردد، حاوی 120 کالری است. مصرف عدس را برای کسانی که تحت رژیم غذایی محدود شده می باشند، توصیه می نمایند، به این علت که حاوی تنها 70 کالری در هر وعده است.

انواع

عدس در رنگهای مختلفی یافت شده که از زرد و قرمز پرتقالی گرفته تا سبز، سیاه و قهوه ای را شامل می گردد. پوست قرمز، سفید و زرد عدس معمولاً برداشته می گردد. آنها بعلاوه در میزان های مختلف در دسترس می باشند. بعضی از گونه های آن با پوست فروخته می شوند در حالی که بعضی بدون پوست به فروش می رسند. گونه هایی از آن وجود داشته که به صورت کامل به فروش رسیده در حالی که دیگر انواع به صورت شکافته یا دو نیم شده فروخته می شوند. در بعضی فرهنگها، لوبیا و نخود هم جزء خانواده عدس قرار داده می شوند، با این حال، در واقعیت از خانواده بنشن می باشند. بعضی از گونه های عدس شامل عدس اسپانیایی، عدس زرد، عدس سبز استون، عدس قهوه ای پوست قرمز، عدس بزرگ و زرد مکزیکی و غیره می گردد.

ارزش تغذیه ای

طبخ عدس آسان بوده و بعلاوه به راحتی در دسترس می باشد. بچه ها، بیماران و بعلاوه سالمندان می توانند از آن مصرف نمایند.

هیچ محتوای کلسترولی در عدس وجود ندارد. در عین واحد، چربی اشباع شده آن هم بسیار کم می باشد.

اندازه قند موجود در آن هم بسیار پایین است.

عدس سرشار از فیبر خوراکی محلول می باشد.

عدس سرشار از آهن بوده و از اینرو بخش مهمی از رژیم غذایی گیاهخواران را تشکیل می دهد. حدود 60% اندازه مجاز آهن در رژیم غذایی را می توان از 100 گرم عدس بدست آورد.

بعلاوه منبعی غنی از فسفر به شمار میرود.

دیگر ماده مغذی مهمی که عدس سرشار از آن است تیامین می باشد. 100 گرم عدس 67% اندازه مجاز تیامین در رژیم غذایی را دارا می باشد.

افراد بسیار کمی از این موضوع اطلاع دارند که عدس بعلاوه سرشار از ویتامین C است.

علاوه بر مواد مغذی فوق الذکر، بعلاوه اندازه فولیک اسید عدس بالا می باشد. بعلاوه ویتامین B را برای بدن تأمین می سازند.

عدس بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدانهای مورد احتیاج بدن است.

عدس تمام اسیدهای آمینه ضروری را فراهم نمی سازد، بنابراین، بایستی آن را با غلات ترکیب نموده تا اسید آمینه مورد احتیاج بدن تأمین گردد. به علت ارزش غذایی عدس، برای کاهش وزن و حفظ بهینه سلامتی مناسب است.

مواد مغذی اندازه

پروتئین :5ر49 گرم

فیبر :خوراکی 6ر58 گرم

قند :9ر3 گرم

آب :20 گرم

کلسیم: 108 میلی گرم

آهن :5ر14 میلی گرم

مهمیم :234 میلی گرم

فسفر :866 میلی گرم

پتاسیم :1833 میلی گرم

سدیم: 5ر11 میلی گرم

منگنز :6ر2 میلی گرم

مس :1 میلی گرم

روی :2ر9 میلی گرم

اسیدهای چرب ضروری امگا 3 :209 میلی گرم

اسیدهای چرب ضروری امگا 6 :776 میلی گرم

توجه: این مقادیر برای 1 فنجان عدس خام با وزن تقریبی 192 گرم می باشد.

علاوه بر تمام ارزش غذایی بالا و اندازه کالری پایین، عدس بعلاوه سرشار از پورین است. این ترکیبات آلی موجب می شوند نمک اسید اوریک در ماهیچه ها رسوب نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1834

به "عدس دارای چه مقدار کالری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدس دارای چه مقدار کالری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید