عربستان، انتقاد سازمان های حقوق بشری از اعدام نوجوان سعودی، ادامه سرکوب شیعیان در قطیف

به گزارش تاورنا، یک سازمان حقوق بشری ضمن انتقاد از سیاست آل سعود تأکید کرد که اعدام مصطفی آل درویش تنها وعده های دروغین مقامات سعودی را برجسته کرد.

عربستان، انتقاد سازمان های حقوق بشری از اعدام نوجوان سعودی، ادامه سرکوب شیعیان در قطیف

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الواقع السعودی، سازمان حقوق بشری القسط در گزارشی اعلام نمود که اعدام مصطفی هاشم آل درویش جوان سعودی در 15 ژوئن وعده های پوچ مقامات سعودی را در مورد لغو مجازات اعدام علیه افراد زیر 18 سال نشان داد.

آل درویش متولد 1994 در سال 2015 به اتهامات مربوط به اعتراضات قطیف در استان شرقی عربستان سعودی در سن 17سالگی بازداشت شد. وی پس از بازداشت در سلول انفرادی نگه داشته شد و تحت شکنجه مقامات سعودی نهاده شد. آل درویش با شکنجه تحت اعتراف به جرایمی نهاده شد که مرتکب نشده بود. او پس از دو سال بازداشت در سال 2017 به دادگاه تخصصی کیفری منتقل شد و در سال 2018 پس از دادرسی ناعادلانه به اعدام محکوم شد. این حکم در 3 ژوئن 2021 به وسیله دیوان عالی کشور تأیید و اعدام وی بدون اطلاع خانواده اش انجام شد.

در بحبوحه نقدها بین المللی از کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان، مقامات سعودی سعی کردند با اعلام بعضی اصلاحات در سال های اخیر چهره خود را در سطح دنیای صیقل دهند، بدین ترتیب در سال 2020 مقامات سعودی حکم سلطنتی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان را مبنی بر لغو مجازات اعدام بچه ها به طور گسترده ای اعلام نمودند اما در این قوانین مواردی را از جمله مستثنی کردن این حکم در پرونده های تحت قانون ضدتروریسم مانند پرونده آل درویش لحاظ کردند، به همین خاطر کمیته رسمی حقوق بشر عربستان سعودی اعلام نمود که هیچ کودکی در عربستان اعدام نخواهد شد و این تنها یک وعده پوچ بود؛ چراکه اعدام آل درویش در سال 2021 عکس این قوانین نشان داده شد.

عربستان یکی از بزرگترین اعدام نمایندگان در دنیا است اما این کشور سال 2020 شاهد کاهش قابل توجه تعداد اعدامها بود و کمیسیون حقوق بشر با صدور بیانیه ای مدعی شد که این نتیجه صدور تصمیم سلطنتی است. تعیین نبود که آیا این کاهش یکباره یک عکس العمل موقتی برای جلب رضایت افکار عمومی دنیا بوده یا ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است. با اعدام آل درویش، به نظر می رسد که این کاهش موقتی بوده است درحالی که حداقل 40 بازداشت شده در عربستان سعودی از جمله افراد زیر سن قانونی وجود دارد که در معرض اعدام هستند.

فعالان سازمان حقوق بشر اروپا و عربستان نگرانند که تعداد اعدام ها در شرف افزایش باشد؛ چراکه بیش از 27 اعدام در سال 2020 در این کشور اجرا شده است.

سازمان حقوق بشری القسط از مقامات سعودی خواست استفاده از مجازات اعدام را برای بازداشت شدگان لغو نمایند.

ادامه سرکوب شیعیان در قطیف

از سوی دیگر حسین بن علی بن عبدالله آل دعبل یکی از شهروندان سعودی اهل قطیف که از بی عدالتی رژیم آل سعود شکایت می نماید، در حساب کاربری خود با انتقاد از شرایط موجود در عربستان و بعلاوه اقدام عربستان علیه یمن درخواست یاری کرد. پیش از این وی اعلام نموده بود که اقدام عربستان در مورد کشتن زنان و فرزندان یمنی ناپسند و حرام است.

دو روز بعد آل دعبل توئیتی را منتشر کرد و در آن گفت: من دیروز چندین احضاریه از پلیس و دادگاه جنایی دریافت کردم و دیروز 3 بار پلیس به خانه ما آمد و از پدر و مادرم خواستند تا به من اطلاع دهند که خود را تسلیم کنم. تمامی این اتفاقات به این علت بود که من جنگ علیه ملت بی گناه یمن را حرام دانستم و جرمی مرتکب نشده ام که این اتفاق برای من بیفتد.

آل دعبل در توئیت دیگری نوشت: رژیم آل سعود مصطفی هاشم عیسی آل درویش از قطیف را به علت دفاع از حقوق مشروع خود اعدام کرد. آنها می خواهند من خودم را به آنها تسلیم کنم تا مرا شکنجه نمایند و من را مانند مصطفی بکشند.

مقامات سعودی در 16 ژوئن به خانه آل دعبل حمله کردند و تمام وسایل شخصی وی را سرقت و لپ تاپ و تلفن همراه وی را هم مصادره کردند، بعلاوه پدر و مادر او را تهدید کردند که در صورت عدم مراجعه آل دعبل به دادگاه آن ها بازداشت خواهند شد.

آل دعبل در توئیت دیگری تأکید کرد: چون من از جنایت هایی که علیه ملت بی گناه یمن اعمال می گردد انتقاد کردم، یک تروریست محسوب می شوم؟!

در پی اعتراض آل دعبل بسیاری از فعالان به وی نسبت به تسلیم شدن در برابر رژیم سعودی هشدار دادند و گفتند که مصفی آل درویش با تهدیدهای مقامات سعودی به وسیله پدرش تحویل آن ها داده شد به امید اینکه از مرگ نجات یابد اما آن ها گردن پسرش را به اتهام تروریستی زدند.

بسیاری از فعالان یمنی و عراقی به حمایت از آل دعبل پرداختند و از وی خواستند خود را تسلیم رژیم آل سعود نکند؛ چرا که قطعاً سرنوشت وی اعدام خواهد بود.

قطیف در شرق عربستان اگرچه از جمله منطقه ها بسیار ثروتمند عربستان به علت داشتن منابع سرشار نفت به تعداد می آید اما به علت شیعه بودن ساکنان آن همیشه مورد ظلم و تبعیض قرار داشته است، به همین علت این منطقه شاهد ناآرامی هایی در اعتراض به این ظلم و ستم هاست.

نقض حقوق بشر در پنج سال اخیر در عربستان افزایش یافته است، به طوری که در دوره سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این مدت تعداد زیادی از فعالان شیعه اعدام شدند.

این درحالی است که بسیاری از فعالان دیگر هم به اعدام تهدید شدند. تعدادی از اعدام های اجراشده میان مخالفان و فعالان صلح طلب از جمله شیعیان بوده است. در طول پنج سال اخیر یعنی در دوره سلمان بن عبدالعزیز تعداد اعدام مخالفان و فعالان به مرز 800 نفر رسیده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر اروپایی ـ عربستانی، این تعداد از اعدام ها ثبت شده است. اگرچه تعدادی از اعدام ها هم بوده است که به ثبت نرسیده است و تعداد آنها تعیین نیست.

وعده های ولیعهد عربستان، مبنی بر فراهم کردن آزادی برای جوانان و بعلاوه آزادی بیان نه تنها محقق نشده بلکه عکس آن هم رخ داده است به طوری که تعداد بازداشتی ها در دوره قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان افزایش یافته است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1713

به "عربستان، انتقاد سازمان های حقوق بشری از اعدام نوجوان سعودی، ادامه سرکوب شیعیان در قطیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، انتقاد سازمان های حقوق بشری از اعدام نوجوان سعودی، ادامه سرکوب شیعیان در قطیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید