غذاهای محلی سنندج به شیرینی زبان کردی

به گزارش تاورنا، کردها بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند. شاید بخواهید به این منطقه سفر کنید یا شاید هم در یکی از شهرهای سنندج به مهمانی دعوت شده اید و می خواهید با غذاهای محلی کردستان آشنا شوید. در هر صورت می توانید با خواندن این مطلب، غذاهای خوش رنگ وطعم کردستان را بشناسید و دلتان را برای یک غذای فوق العاده صابون بزنید. فقط با خواندن همین مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با غذاهای محلی سنندج آشنا خواهید شد. پس تا خاتمه با من همراه باشید.

غذاهای محلی سنندج به شیرینی زبان کردی

معروف ترین آش های محلی سنندج کدام است؟

آش دانه کولانه معروف ترین آش محلی سنندج محسوب می گردد.

برترین غذاهای نانی سنندج چه نام دارند؟

برترین این غذاها عبارتند از: شیش کباب، قیماغ، کوفته شوروا، که لانه، قایرمه.

خورش های معروف سنندج چه هستند؟

خورش تره کردی، گلاخه و ریواس برترین خورش های هستند که می توانید در سنندج میل کنید.

آش های خوش طعم سنندج

آش های مختلفی در کردستان پخته می گردد که هرکدام طعم خاص خودشان را دارند و من مطمئن هستم که از خوردن آن ها سیر نخواهید شد. انقدر تنوع آش های سنندج زیاد است که در هرفصل یکی از آن ها باب می گردد و اغلب اهالی یا آش خوری های سطح شهر همان آش را پخته و عطروبویش را تا چند خانه آن طرف تر پخش می نمایند. ممکن است سوال برایتان پیش بیاید که این آش هایی که انقد تعریفش را کردم، از چه چیزهایی درست می شوند؟ سوال به جایی بود، برای این که با آش ها آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

1- آش سه نگه سیر، آش زمستانه

این آش معروف و خوشمزه که بیشتر در زمستان سرو می گردد، یکی از پرطرفردارترین غذاهای محلی سنندج است. آشپزهای کردستانی با تبهر خاصی که دارند، گوشت مرغ یا بوقلمون، عدس، کشک، برنج، سینه مرغ، پیاز و ادویه را با هم مخلوط می نمایند تا این آش خوش رنگ و البته مقوی آماده گردد.

آش سه نگه سیر به لطف مواد اولیه با ارزش غذایی بالا، به یکی از برترین آش های کردستان تبدیل شده که اغلب گردشگران در سفر به این منطقه طعم بسیار خوب آن را تجربه می نمایند.

2- دانه کولانه، برترین غذا برای مادران تازه

کردستانی ها این آش را بیشتر در مناسبت ها، جشن ها، دورهمی ها و مرنام خاص خود درست می نمایند. وقتی یک بچه در سنندج اولین دندانش در می آید، پدر و مادرش جشنی می گیرد و در جشن آش دانه کولانه برای مهمانان سرو می نمایند تا بقیه هم در خوشحالی آن ها سهیم باشند. گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه های مختلف با هم ترکیب شده اند تا این آش خوشمزه آماده گردد.

3- آش برویشین تورش

این آش طوری پخته می گردد که هم بتوانید آن را به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان دسر میل کنید. برای پختن آش برویشین تورش از بلغور، لپه، زردآلو، سرکه، پیاز، روغن و ادویه استفاده می گردد. جالب است بدانید آشپزهای ماهر برای این که طعمی کم نظیر به این آش بدهند، در پخت آن از پوره زردآلو استفاده می نمایند.

4- آش عدس بلغور

آخرین آشی که می خواهم برایتان بگویم، آش عدس بلغور است. این آش بین غذاهای محلی سنندج جایگاه ویژه ای دارد و تقریبا همه خانم های این شهر پختن آن را خوب بلدند. این آش از عدس، بلغور گندم، پیاز، سیب زمینی و ادویه درست می گردد. البته این را هم بگویم که آش عدس بلغور به نام های دیگری مانند نیسم و ساوار هم معروف است.

خورش های بی نظیر سنندجی

بین غذاهای محلی سنندج خورش ها بیشتر توانسته اند در سفره های مردم جا خوش نمایند. برای پختن این غذاها بیشتر از گیاه هایی استفاده می گردد که اطراف سنندج رشد می نماید، مثلا همین خورش گیلاخه که در ادامه می خواهم معرفیش کنم.

1- خورش گیلاخه

گیاهی با همین نام در اطراف سنندج رشد می نماید و به لطف فراوانی گیلاخه است که غذاهایی هم با آن طبخ می گردد. نمی دانم اولین بار چه کسی خلاقیت به خرج داد و با این سبزی، چنین خورش خوشمزه ای تهیه کرد؛ اما هرکه بود، بی شک مورد تحسین خیلی ها قرار گرفته است. گیلاخه دارای دو بخش پیازچه و ساقه است که در پیازچه آن اندازه زیادی فیبر وجود دارد. برای درست کردن این غذای محلی کردستان از گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره، جعفری یا گشنیز استفاده می گردد.

2- خورش تره کردی

چند سال است که نام این غذا در لیست غذاهای محلی سنندج می درخشد. روش درست کردن خورش تره کردی خیلی راحت است و معمولا اگر کدبانویی فرصت کافی برای تهیه یک غذای مجلسی و زمان بر نداشته باشد، کمترین زمان این خورش خوشمزه را بار می گذارد. برای پختن این غذا از گوشت چرخ نموده، تره خرد شده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن، پودر لیمو و ادویه های مخصوص استفاده می گردد.

ترکیب این مواد با هم طعم جالبی دارد که خیلی ها هوادار آن هستند. همین غذاهای متفاوت کردستان است که باعث شده طعم های نو این منطقه تا مدت ها زیر زبان گردشگران بماند.

3- خورش ریواس، غذای اصلی سنندج

قبلا هم گفتم که اطراف این شهر گیاه های مختلفی رشد می نمایند. یکی از گیاه هایی که زیاد اطراف سنندج پیدا می گردد، ریواس است. فراوانی ریواس باعث شده که اهالی این منطقه از آن برای تهیه چندین نوع مختلف از غذاهای سنتی سنندج استفاده نمایند، مثلا از این گیاه ترش مزه و پرخاصیت برای پختن خورش ریواس استفاده می نمایند.

در تهیه این خورش از گوشت گوسفند، پیاز، نعناع، جعفری و ریواس استفاده می گردد. خورش ریواس یکی از اصلی ترین غذاهای کردستان محسوب می گردد.

غذاهای نانی مقوی سنندج

به به، غذاهای نانی! غذاهای محلی سنندج خیلی زیاد و متنوع هستند. به همین علت در سفر به این شهر دستتان برای شکم گردی باز است. بی شک با هر ذائقه و سلیقه ای می توانید غذایی مطلوب خودتان پیدا کنید. تا این جای مطلب، دو نوع غذای آش و خورشی را معرفی کردم و هنوز یک نوع دیگر مانده و آن هم غذاهای نانی است. برای آن هایی که خیلی اهل پلو نیستند، خوراک ها و غذاهای نانی انتخاب ایده آلی است. به طور کلی چند نوع غذای نانی مختلف در سنندج پخت می گردد که هرکدام طعم و عطر خاص خودشان را دارند.

1- قایرمه یا کنگر سوخاری!

یکی از برترین غذاهای محلی سنندج این غذاست که طعم منحصربه فردی هم دارد. قایرمه همان کنگرسوخاری است که در بیشتر مهمانی های این منطقه سرو می گردد. این غذا از کنگر یا کرفس، آرد، زیره، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران و روغن درست می گردد. خیلی ها می گویند قایرمه غذایی جوان پسند است و پابه سن گذاشته ها دیگر دندان خوردن چنین خوراک هایی را ندارند.

2- که لانه نانی کم نظیر

در فصل بهار مخصوصا اوایل سال نو، مهمان هرخانه ای در سنندج باشید، یک غذای محلی فوق العاده خوشمزه به نام که لانه برای شما طبخ می نمایند. پختن این غذا روش خاصی دارد که فقط کار خود کردستانی هاست. خودشان می گویند درست کردن که لانه کار سختی نیست و خانم های کردستانی آن را در زمان کوتاهی درست می نمایند؛ اما بی شک کار نیکو کردن از پر کردن است و نمی توان انتظار داشت سایر افراد هم در تهیه این غذا مهارت داشته باشند.

این غذا از پیازچه، چیرچک و خمیر درست می گردد. زمانی که مواد اولیه که لانه با هم ترکیب شدند، آن را روی ساج (نوعی ماهیتابه ویژه منطقه سنندج) می ریزند تا آماده گردد. اهالی سنندج این غذا بیشتر با کره چرب یا روغن حیوانی میل می نمایند. مواد اولیه برای پختن که لانه عبارتند از: پیرچک یا پیازچه، آرد، روغن حیوانی، آرد، آب و نمک.

3- شیش کباب، خاص ترین غذاهای محلی سنندج

یکی از غذاهای محلی سنندج شیش کباب است که فقط در این منطقه سرو می گردد. این غذا بسیار مقوی است و البته با کباب های رستورانی کمی تفاوت دارد. برای درست کردن شیش کباب، باید گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای داغ، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون بخوابانید تا گوشت ها طعم بی نظیر این مواد را به خود جذب نمایند.

برخی از اهالی سنندج این غذا را روی آتش یا به صورت تابه ای آماده می نمایند. برای این که مخلفات غذا تکمیل گردد، چند شاخه جعفری با گوجه تازه هم در بشقاب کنار کباب ها سرو می گردد تا عیشتان تکمیل باشد.

4- کوفته شوروا، کوفته برنجی کردی

کوفته شوروا هم یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج است که هواداران زیادی دارد. طرز تهیه این غذا، تفاوت زیادی با کوفته برنجی معرف ندارد، اما خب مواد اولیه این دو کمی با هم متفاوت هستند. برای پختن این غذا از گوشت با استخوان، گوشت چرخ نموده، برنج، بپه، انواع سبزیجات معطر، تخم مرغ آب پز و ادویه استفاده می گردد.

5- قیماغ، خوشمزه ای در دل کردستان

قیماغ یک دسر است که من نام آن را در لیست برترین غذاهای محلی سنندج قرار داده ام. این میان وعده شبیه کاچی بوده و وقتی که یک مادر به تازگی صاحب فرزند می گردد، تا چند روز بعداز زایمان این غذا را برایش درست می نمایند تا به اصطلاح جان بگیرد.

خوردن قیماغ برای افرادی که مزاجی سرد، دارند توصیه می گردد، چراکه مواد اولیه تهیه این غذا باعث گرمی بدن می گردد. بعلاوه این غذا باعث بهبود دل درد شده و روده ها را گرم می نماید. قیماغ از ترکیب روغن حیوانی، آرد، گلاب، شکر و ادویه درست می گردد، البته برخی از افراد هنگام درست کردن این غذا، زعفران و گردو هم به آن اضافه می نمایند تا آن را به بمب انرژی تبدیل نمایند.

آن چیزی که باید درباره غذاهای سنتی سنندج می خواندید

سعی کردم در این مقاله برترین غذاهای محلی سنندج را به شما معرفی کنم. این غذاها که معرفی گردید، معروف ترین غذاهایی هستند که در این منطقه پخته می شوند. اگر خودتان اهل کردستان هستید و حس می کنید غذایی از قلم افتاده، کافی است زیر مطلب برای ما کامنت بگذارید تا لیست غذاهای محلی سنندج آن را به خوبی کامل کنیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2046

به "غذاهای محلی سنندج به شیرینی زبان کردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی سنندج به شیرینی زبان کردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید