فعال شدن هزاران نورون در چرخه تشنگی و برطرف عطش

به گزارش تاورنا، تهران- خبرنگاران- گروهی از محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از ابزار جدیدی توانستند فعالیت هزاران نورون مغز موش را در چرخه تشنگی و برطرف عطش ثبت نمایند.

فعال شدن هزاران نورون در چرخه تشنگی و برطرف عطش

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری مدیکال، در این تحقیقات به منظور درک نحوه مداخله مغز در ایجاد احساس تشنگی و واکنش بدن پس از برطرف عطش، از ابزار جدیدی موسوم به Neuropixel probe استفاده شد. این ابزار با استفاده از یک سوزن بسیار نازک که مستقیما به بافت مغز وارد می گردد، امکان ثبت فعالیت عصبی هزاران نورون را به طور همزمان در اختیار می گذارد. محققان با استفاده از این ابزار توانستند فعالیت 23 هزار و 881 نورون را که در 87 مرحله 34 بخش از مغز قرار داشتند در 21 موش به ثبت برسانند.

هدف از انجام این تحقیقات، ثبت فعالیت نورون هایی بود که در چرخه تشنگی و برطرف عطش در بخش های مختلف مغز فعال می شوند.

محققان با نظارت بر میزان سدیم و تعداد ذرات محلول در خون توانستند تشنگی را تشخیص دهند. به گفته محققان مغز نیز با استفاده از سلول های موجود در بخش Subfornical Organ یا به اختصار SFO بر وضعیت این دو معیار نظارت می نماید. زمانی که این دو معیار کمتر از سطح عادی باشند، سیگنال هایی برای تحریک احساس تشنگی به سایر بخش های مغز ارسال می گردد.

در نتیجه این تحقیقات معین شد قسمت های بزرگی از تمام بخش های مغز در زمان تشنگی و نوشیدن آب در واکنش به تشنگی، فعال می شوند. همچنین محققان توانستند الگوهای مربوط به احساس تشنگی، برطرف عطش و شدت تشنگی را در فعالیت های نورون ها شناسایی نمایند.

گزارش کامل این تحقیقات درنشریه Science منتشر شده است.

علمی **9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 178

به "فعال شدن هزاران نورون در چرخه تشنگی و برطرف عطش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال شدن هزاران نورون در چرخه تشنگی و برطرف عطش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید