مدیریت منابع انسانی چیست و به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟

به گزارش تاورنا، با توجه به نرخ رشد مشاغل، مدیریت منابع انسانی زمینه ای به سرعت در حال رشد است. این موقعیت شغلی از استخدام افراد تا آنالیز عملکردهای پرسنل را شامل می گردد. اگر به ورود به این عرصه فکر می کنید، ممکن است برای تان سوال باشد که وظایف روزمره شما در این جهت شغلی چه خواهند بود؟ در این صورت با ما همراه باشید. در این مطلب مدیریت منابع انسانی را به عنوان یک حرفه آنالیز می کنیم. به علاوه اگر مدیر یک کسب و کار هستید، به شما خواهیم گفت که این مدیران برای شرکت شما چه کارهایی انجام خواهند داد.

مدیریت منابع انسانی چیست و به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی (Human resources management) که به اختصار آن را مدیریت HR نیز می نامند، یک اصطلاح گسترده است که طیف وسیعی از عملنمودهای مرتبط با استخدام، آموزش و مدیریت کارمندان را دربرمی گیرد. این مسئولیت با تمرکز بر تمام موضوعات کسب و کار از استخدام گرفته تا حقوق و دستمزد، این اطمینان را می دهد که شرکت ها هنگام مدیریت کارمندان خود از قوانین کار کاملا پیروی نمایند، به طوری که هم منافع کارمندان و هم شرکت حفظ شوند.

مدیریت منابع انسانی (Human resources management)

چالش ها و مزایای حرفه مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رشته که به سرعت در حال حرکت به جلو است، قطعا چالش های خودش را دارد. این چالش ها شامل تقابل با برنامه های غیرقابل پیش بینی هنگام سازماندهی یک مصاحبه و رسیدگی به موضوعات حساس مانند اخراج و مسائل بین کارمندان و مدیران است. نکته اصلی برای غلبه بر این چالش ها، درک این نکته است که مدیریت منابع انسانی باید ضمن توجه به احتیاجهای کارمندان، منافع شرکت را نیز در نظر داشته باشد.

با وجود سختی هایی که در این حرفه وجود دارند، اما مزایای زیادی نیز هستند که بسیاری را جذب HR می نمایند. این شامل همکاری با مدیران برای ایجاد نیروی کار قوی، تقویت فرهنگ تیمی عالی و تهیه برنامه هایی برای اطمینان از رضایت کارمندان در نقش های خود است.

متخصصان منابع انسانی چه کاری انجام می دهند؟

از آنجا که مدیریت منابع انسانی یک حوزه گسترده است، کارهای روزانه متخصصان این رشته بسته به نقشی که برعهده می گیرند می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، درحالی که استخدام نمایندگان بیشتر روی شناسایی استعدادها و مصاحبه با نامزدها تمرکز دارند، مدیران منابع انسانی که در این حرفه دانش عمومی دارند وظیفه ایجاد و ساده سازی فرآیندهای رسیدگی به امور اقتصادی، دستمزد و آموزش پرسنل را دارند. با وجود انواع مسئولیت های این رشته، یک چیز در تمام گرایش ها ثابت است و آن تمرکز جدی بر روابط کارفرما و کارمند است.

اگرچه مدیران منابع انسانی عملنمودهای زیادی دارند، اما 5 مورد از وظایف آن ها از بقیه مهمتر هستند. در ادامه این 5 مورد را توضیح می دهیم.

مدیریت منابع انسانی - استخدام و گزینش

1. استخدام و گزینش

استخدام یک فرآیند جذب کردن، زیرنظر دریافت و انتخاب نامزدهای احتاقتصادی و واجد شرایط براساس معیارهای عینی برای یک شغل خاص است. هدف از این فرایند جذب متقاضیان شایسته و ترغیب افراد نالایق به انصراف از کار است. شرکت ها قبل از آغاز فرآیند استخدام باید برای کارمندان برنامه ریزی داشته باشند. این برنامه ریزی باید با درنظر دریافت بودجه سالانه سازمان و اهداف کوتاه و بلند مدت آن انجام شود.

فرآیند استخدام و گزینش برای هر سازمان بسیار مهم است، زیرا هزینه خطاهای احتاقتصادی مثل جذب کارمندان بی صلاحیت، بی انگیزه و ناکارآمد را کاهش می دهد. اخراج کارمندان ناشایست و استخدام کارمندان جدید روشی پر هزینه است.

2. معین جهت برای کارمندان

بسیاری از سازمان ها جهت گیری کاملی برای کارمندان جدید ارائه نمی نمایند. این یک گام اساسی برای یاری به یک کارمند جدید برای سازگار کردن خود با اهداف شرکت و محیط کار جدید است. برنامه راهنمایی گرایش کارکنان باید چشم اندازهای سازمان و نحوه رسیدن به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت آن را پوشش دهد.

جهت دهی به کارمندان یکی ازمهم ترین کارنمودهای مدیریت منابع انسانی است. این برنامه باید به کارمند یاری کند تا از وظایف محوله به خود، توضیح دقیق شغل، نقش شغل و رابطه موقعیت با سایر سمت های سازمان آگاه شود. این کار، وظایف را برای کارمندان در راستای ایفای نقش فعال در سازمان روشن می نماید.

3. حفظ شرایط کاری مناسب

این وظیفه مدیریت منابع انسانی است که شرایط کار مناسبی را برای کارمندان فراهم کند تا آنها از محیط کار و شغل خود راضی باشند. اساسی ترین وظیفه واحد HR ایجاد انگیزه در کارمندان است. بعضی مطالعات نشان می دهند که کارمندان به اندازه توان شان برای احقاق اهداف سازمان ها کوشش نمی نمایند و این به دلیل کمبود انگیزه است.

مدیریت منابع انسانی باید سیستمی را ارائه دهد تا برای کارمندان دپارتمان های مختلف مزایای اقتصادی و غیراقتصادی فراهم کند. رفاه کارکنان مفهوم دیگری است که باید توسط تیم HR مدیریت شود. رفاه کارمندان باعث افزایش انگیزه کارمندان و افزایش میزان رضایت شغلی آن ها می شود.

وظایف HR - مدیریت روابط کارمندان

4. مدیریت روابط کارمندان

کارمندان ستون هر سازمان هستند و ارتباط آنها با یکدیگر مفهومی بسیار گسترده است که رسیدگی به آن یکی از کارنمودهای مهم مدیریت منابع انسانی تعریف می شود. HR همچنین یاری می نماید روابط خوب میان کارمندان تقویت شود، آنها این توان را دارند که در رفتارها و خروچی های کار نفوذ پیدا نمایند.

مدیریت باید فعالیت هایی را ترتیب دهد که به شناخت کارمندان در سطح شخصی و حرفه ای یاری کند. روابط کارکنان با برنامه ریزی مناسب باعث ایجاد رابطه ای سالم و متعادل میان آنها با خود و با مدیران می شود. این موضوعی مهم برای پیروزیت سازمان است.

5. آموزش و توسعه

آموزش و توسعه از وظایف حتمی مدیریت منابع انسانی است. این کوششی برای بهبود عملکرد فعلی یا آینده یک کارمند با افزایش توانایی او به وسیله آموزش و افزایش مهارت ها یا دانش شخصی او در حوزه خاصی است.

مهارت مورد احتیاج در حوزه HR

برای پیروزیت در حوزه HR به چه مهارت هایی احتیاج است؟

شما می خواهید در مدیریت منابع انسانی مشغول به کار شوید، چون کار کردن با مردم را دوست دارید؟ اما این کافی نیست. مهارت های متعددی وجود دارند که هر مدیر منابع انسانی باید برای پیروزیت آنها را دارا باشد. در ادامه 10 تا از اصلی ترین مهارت هایی که برای پیروزیت در این حرفه باید کسب کنید را معرفی خواهیم کرد.

1. ریاضی

اگر به این خاطر که به شما قول داده اند که با ورود به این رشته، به دانش ریاضی احتیاجی نخواهید داشت و به همین دلیل آن را به جای حسابداری انتخاب نموده اید، متاسف هستیم! اگرچه شما برای رسیدگی به امور حسابرسی به علم زیاضی احتیاج ندارید، بسیاری از کارهای مربوط به انطباق احتیاجها به درک کاملی از ریاضی و آمار احتیاج دارد. شما به این مهارت ها احتیاج دارید تا بتوانید گزارش های عملیاتی تاییدی را درک کنید، گزارش گردش اقتصادی تهیه کنید، حقوق معین کنید و نیز بتوانید هوشمندانه با تجاری که به اعداد بسیار اهمیت می دهند، صحبت کنید.

2. تقسیم بندی

تقسیم بندی، مهارتی است که به شما این امکان را می دهد تا کار خود را در یک جعبه و بقیه زندگی تان را در جعبه دیگری قرار دهید و هرگز اجازه ندهید این دو با هم تداخل پیدا نمایند! لازم نیست این تقسیم بندی شدید باشد، اما اگر می خواهید در HR پیروز باشید باید کار و زندگی را جدا کنید.

اگر می پرسید چرا؟ چون مسائل HR هرگز و هیچوقت پایانی ندارد. شما هرگز روزی نخواهید داشت که بتوانید بگویید:آخیش، کارهایم تمام شد، همه کارمندان راضی هستند، کلیه خط مشی ها و رویه ها طبق روال هستند. همه مدیران آموزش درست دیده اند و همه چیز زیباست. بنابراین شما به مهارت به خانه رفتن و به کار فکر نکردن احتیاج دارید.

3. شفقت

لازم نیست حتما دیگران را دوست داشته باشید، اما باید شفقت نشان دهید. کارمندان انتظار دارند که شما به حرف های آن ها و مسائل شان گوش فرادهید. بااینکه شما یک درمانگر نیستید، اما مجبور هستید هر از گاهی مانند یکی از آن ها رفتار کنید.

4. دانش حقوقی

مدیران منابع انسانی وکیل نیستند و احتیاجی نیست وکالت نمایند، اما درک خوب از قوانین اداره کار برای پیروزیت بسیار مهم است. مدیران منابع انسانی اغلب با تصمیماتی در محل کار روبرو می شوند که عواقب قانونی دارد. دانستن اینکه چه زمانی می توانید یک درخواست را رد کنید و چه مواردی باید در یک فرایند دخیل شوند یا چه زمانی می توانید یک نفر را اخراج کنید و… مسائلی هستند که به دانش حقوقی احتیاج دارند.

5. توانایی انجام چندکار همزمان

در بعضی شرکت های عظیم هر مدیر منابع انسانی مسئول یک عملکرد خاص مثل آموزش یا جبران خسارات است، اما در بیشتر شرکت ها، شما مسئول بسیاری از موارد به طور همزمان هستید. شما باید در یک لحظه توجه کنید و چیزی را بارها و بارها دوره کنید تا با یک بحران مقابله شود.

شما باید بتوانید در یک لحظه، از گزارش عملیات مثبت دست بکشید و به سراغ کارمندی بروید که همین حالا خبر گرفته مادرش در یک تصادف رانندگی حضور داشته و بعد از 30 دقیقه دوباره به گزارش خود برگردید.

6. درک بیمه درمانی

یکی از مهمترین راه های جلوگیری از خسارات، بیمه درمانی است. شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید درک کاملی از سازوکار بیمه ها داشته باشید تا در مواقع لزوم به کارمندان خود در این زمینه یاری کنید. اگر مدیر ارشد منابع انسانی هستید، در انتخاب برنامه های شرکت خود نقش اساسی ایفا خواهید کرد. در این حالت، شما باید به درک عمیقی از عملکرد مراقبت های بهداشتی و سایر مزایای آن برای کارمندان رسیده باشید.

7. نحوه جذب و استخدام

جذب نیرو و استخدام بیش از آنچه که فکرش را بکنید شما را درگیر می نماید. این کاری است که به دیگران نیز مربوط می شود، چرا؟ چون هر فردی که برای استخدام مراجعه می نماید با یک احساس خاص از شرکت شما بیرون می رود. اگر استخدام نماینده به خوبی جوابگو نباشد، او با احساسات بدی شما را ترک می نماید و ممکن است شما یک کارمند بسیار شایسته را از دست بدهید. در حقیقت اطلاع از اینکه کجا و چگونه می توانید یک کارمند مناسب پیدا کنید، یک مهارت مهم HR است.

منابع انسانی - مدیریت افراد

8. مدیریت افراد

به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید بدانید افراد را چگونه باید مدیریت کنید. شما باید مانند یک مربی با کارمندان برخورد کنید و آنها را سازماندهی نمایید. در بعضی از گرایش های HR شما به عنوان مدیر عامل بسیاری از افراد عمل خواهید کرد و باید بتوانید به خوبی از پس آن برآمده و ارزیابی عملکرد سالانه را تهیه کنید.

9. مدیریت اطلاعات

طبق قانون مدیران منابع انسانی مکلف نیستند که اطلاعات را محرمانه نگاه دارند. شما یک وکیل یا پزشک نیستید، اما تمام روز با اطلاعات محرمانه برخورد خواهید داشت. شما باید بدانید که اطلاعات را چه زمانی به اشتراک بگذارید و چه زمانی محرمانه نگه دارید، به عنوان مثال اگر یک کارمند در خصوص مشکل سلامتی خود که روی کارش اثر می گذارد، با شما صحبت کرد. آیا این مسئله را به مدیر خود می گویید؟ یا اگر بدانید یک کارمند به بهانه بیماری برای سفر مرخصی گرفته است، به مدیر خود گزارش می دهید؟ شما باید بدانید در این شرایط چگونه باید رفتار کنید.

10. چگونه اخراج کردن

اخراج کردن کاری بسیاری پیچیده تر از این است که به کارمندی بگویید:امروز روز آخر توست. هدف از اخراج کارمند این است که او از شرکت شما خارج شود و به سراغ زندگی خود در خارج از آن برود. یک مدیر منابع انسانی خوب نیمه دوم را به خوبی درک می نماید. اما یک مدیر بد تنها به بخش اول توجه دارد. شما باید بدانید که از نظر قانونی چگونه باید رفتار کنید، منصف و دلسوز باشید و به پیامدهای قانونی احتاقتصادی هر عملی فکر کنید.

سخن پایانی

مدیریت منابع انسانی شغلی با مشغله های فراوان است، اما بعضی از افراد عاشق این حرفه هستند. همانطور که مطالعه کردید مسئولیت های HR فراتر از استخدام و اخراج کارمندان یا پرداخت حقوق آنهاست. فردی که وارد حوزه منابع انسانی می شود، باید مهارت های مدیریتی خود را نیز تقویت کند. در این رابطه توصیه می کنیم مطلب معرفی مهارت های مدیریتی؛ 10 تکنیک کلیدی و کاربردی را مطالعه فرمایید.

نظر شما در خصوص مدیریت منابع انسانی چیست؟ چقدر این رشته را می شناسید؟ آیا تجربه فعالیت در این زمینه را دارید؟ از قلم نیاندازید نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1208

به "مدیریت منابع انسانی چیست و به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت منابع انسانی چیست و به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید