معرفی شهر لیژ در بلژیک

به گزارش تاورنا، شهر لیژ در بلژیک | Liège

بلژیک به معنای واقعی کلمه یکی از کشورهای بسیار آرام و زیبای اروپایی است که با آن که جمعیتش کم است و مساحتش نسبت به خیلی از کشورها کوچک است اما، در این کشور شهرهای مختلف و معروف زیادی وجود دارد که حداقل اسم چند تای آن ها تا به حال گوشتان خورده است. شهر لیژ در بلژیک یکی از همین شهرهای نام آشنایی است که گفتیم. از آن جایی که لیژ، از شهرهای بزرگ کشور بلژیک است و مرکز استانی به همین نام هم می باشد، ما تصمیم داریم تا این شهر بلژیکی را به شما معرفی نماییم پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

معرفی شهر لیژ در بلژیک

مختصری درباره شهر لیژ در بلژیک

در مقدمه درباره موقعیت لیژ در کشور بلژیک گفتیم که؛ این شهر یکی از شهرهای بسیار بزرگ این کشور است و مرکز استان لیژ در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است. به دلیل همسایگی این شهر با دو کشور محبوب اروپای دیگر یعنی آلمان و هلند بیشتر مردم این شهر به زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می نمایند و از آن استان های 3 زبانه بلژیک است. واحد پولی نیز در این شهر مانند تمامی شهرهای بلژیک، یورو است. شهر لیژ در بلژیک دارای مساحتی برابر با 69 کیلومتر مربع و همچنین جمعیت 200 هزار نفری در خود می باشد.

لیژ از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دره رودخانه Meuse در شرق کشور بلژیک نهاده شده است و با کشورهایی چون آلمان و هلند همانطور که گفتیم،همسایه است. همچنین این شهر یکی از مراکز مالی و فرهنگی در کشور بلژیک می باشد. مردم این شهر به ورزش، خصوصا ورزش هایی مثل فوتبال علاقه بسیار زیادی دارند. اقتصاد این شهر نیز بسیار پیشرفته می باشد. اگر بخواهیم درباره تاریخ شهر لیژ برای شما صحبت کنیم باید بگوییم که؛ این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در طول سال های مختلفی مورد هجوم اقوام مختلف و مهاجم قرار می گرفته است.

اما این هجوم ها و به تبع آن اتفاقاتی که در پی آن داشته هیچ وقت در پیشرفت و اهمیت این شهر تاثیر چندانی نگذاشته است و به همین خاطر تا حدودی حتی اهمیتش را از دست داده است. درباره ریشه نام شهر لیژ در بلژیک باید این را بگوییم که این واژه از زبان آلمانی وام گرفته شده است. با این حال اما ساکنین این شهر از نژاد والون ها هستند که سابقه خانوادگیشان به کشور فرانسه می رسد. تا به این جای کار ما از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و هلند نام بردیم و خود شهر هم که در بلژیک است! بنابراین می توانیم با اطمینان این نتیجه را بگیریم که این شهر را باید پایتخت اقوام و همین طور فرهنگ های مختلف موجود در کشور بلژیک خواند.

از لحاظ آب و هوایی نیز این شهر دارای آب و هوایی ساحلی است. البته به طور کلی کشور بلژیک از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار است و به صورت کلی در تمام فصول سال هم این کشور دارای بارش باران می باشد. تابستان ها خنک و زمستان های سردی دارد. شهر لیژ هم از این قاعده مستثنا نیست و آب و هوای معتدلی در اغلب ماه های سال در این کشور پا برجا است.

اگر قصد دارید تا به بلژیک سفر کنید و خواستید که از این شهر بزرگ و دیدنی بازدید کنید؛ بهترین زمان برای سفر ماه های می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد)، جولای(10 تیر تا 9 مرداد)، آگوست(10 مرداد تا 9 شهریور) و سپتامبر(10 شهریور تا 8 مهر) بهترین زمان برای سفرتان می باشد. اما ضروری است بدانید که زمستان های این شهر بسیار سرد است پس اگر زمانی در زمستان خواستید به شهر لیژ در بلژیک سفر کنید حتما به اندازه کافی لباس به همراه خود ببرید.

اگر به شهر لیژ سفر کردید 3 غذا در این شهر از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که آن ها عبارتند از: همبرگر، اسپاکتی و سیب زمینی حتما این سه غذای محبوب را امتحان کنید. از لحاظ سیستم حمل و نقل در شهر لیژ نیز باید بگوییم که؛ رفت و آمد در این شهر به وسیله اتوبوس، ترموا و تاکسی انجام می شود. البته استفاده از دوچرخه هم در این شهرو هم در کل در میان تمامی شهرهای بلژیک بین مردم بسیار رایج است. نکته حائز اهمیت برای آن هایی که ماشین اجاره می نمایند این است که در شهر لیژ پارکینگ های متعددی وجود دارد.

جالب است بدانید که جشنوارهای زیادی در شهر لیژ برگزار می شود، علت آن هم علاقه زیاد مردم این شهر به جشنواره است. از جمله جشنواره های معروف این شهر نیز می توانیم به فستیوال موسیقی نوکتورنه که در طول یکی از تعطیلات آخر هفته ماه ژوئن برگزار می شود و جشن 15 آگوست که این جشنواره 300 هزار نفر بازدید نماینده دارد، اشاره نماییم. بهترین سوغاتی که می توانید از شهر لیژ در بلژیک تهیه کنید شکلات است.

زیرا شکلات های این کشور بسیار معروف و خوشمزه هستند. درباره این شهر یک سری نکات وجود دارد که دانستن آن برایتان می تواند جالب توجه باشد. شما می توانید تا از آب لوله کشی این شهر بهره ببرید. همچنین یادتان باشد که برای دسترسی به این شهر پرواز مستقیمی از ایران به لیژ وجود ندارد و شما باید ابتدا به پایتخت بلژیک که بروکسل است بروید و سپس به سمت لیژ به صورت زمینی یا هوایی سفر کنید.

لیژ WEATHER

جاذبه های شهر لیژ در بلژیک

  • پله های تاریخی مونت بورن لیژ | Montagne de Bueren

پله های تاریخی شهر لیژ با 374 پله که نامش را از وینسنت د بورن وام گرفت. کسی که در برابر حمله دوک بورگاندی در قرن 15 میلادی به این شهر، جانانه از آن دفاع کرد. اینجا بنای یادبودی است برای 600 نفر از سربازان کشته شده در این جنگ که در سال 1881 ساخته شد.

  • موزه آکواریوم لیژ | Aquarium et Musee de Zoologie

در این موزه که نامش کمی سخت تلفظ می شود، شما می توانید انواع ماهی های کم نظیر و رنگارنگ را مشاهده کنید، در طبقه بالا نیز اسکلت های تاریخی و همینطور حیوانات تاکسیدرمی شده مانند میمون، گربه های بزرگ، پرنده و…. نگهداری می شود. بازدید از این موزه زیبای حداقل 3 ساعت از روز شما را خواهد گرفت اگر بخواهید به طور دقیق تمام قسمت های آنها بازدید کنید.

  • کلیسای سنت ژاکوس لیژ | Eglise St-Jacques liege

برای بازدید از جاذبه های شهر لیژ سعی کنید کلیسای سنت ژاگوس اولین مقصد شما باشد چون در طول رو تنها دو ساعت این بنای قدمی و با ارزش برای بازدید عموم باز است.

  • موزه لا باوری لیژ | La Boverie

این موزه، سابقا خانه ای بوده است که در سال 1905 میلادی بازسازی شده و تبدیل به موزه گشته و شما در بازدید از آن می توانید تا اشیایی قدیمی از سراسر دنیا را در آن مشاهده کنید.

  • پله های تاریخی مونت بورن لیژ | Montagne de Bueren

پله های تاریخی شهر لیژ با 374 پله، نامشان را از وینسنت د بورن وام گرفتند. کسی که در برابر حمله دوک بورگاندی در قرن پانزدهم به این شهر، جانانه از ان دفاع کرد. اینجا بنای یادبودی است برای 600 نفر از سربازان کشته شده در این جنگ که در سال 1881 ساخته شد.

  • کاخ شاهزاده اسقف |Palace of the Prince

کاخ شاهزاده اسقف، در مکان سنت لامبرت در مرکز شهر لیژ در بلژیک نهاده شده است. این کاخ روبروی کلیسای جامع سنت لامبرت نهاده شده است. این کاخ بزرگ در مرکز زندگی تجاری در لیژ باستان ساخته شده است. دو ساختمان دیگر در جلوی کاخ امروزی قرار داشتند. این دو ساختمان مستحکم در حدود یک قرن بعد از میلاد مسیح توسط اسقف نوتگر ساخته شده بودند اما در آتش سوزی مهیب سال 1185 نابود شدند. بعدها، کاخ توسط شاه منطقه رائول ژارگین بازسازی شد. این ساختمان بارها مورد صدمه و تخریب نهاده شد و دوباره در سال 1505 توسط آتش نابود شد. در سال 1526 توسط اسقف محلی دوباره بازسازی و ساخته می شود و در خاتمه قرن 16 میلادی تکمیل می شود. نمای اصلی در ضلع جنوبی به طور کامل پس از آتش سوزی مجدد سال 1734 به سبک لویی چهاردهم بازسازی و ساخته می شود.

مختصری درباره کشور بلژیک

بلژیک یکی از قدیمی ترین کشورها در غرب قاره اروپا است و در دوره پیش از میلاد مسیح نیز شاهد تمدن بشری بوده است. بروکسل پایتخت این کشور است و از دیگر شهرهای مهم آن می توان به آنتورپ، گنت، شارلروآ و شهر لیژ در بلژیک اشاره نمود. بلژیک عضو اتحادیه ی اروپا است. بلژیک با وسعتی برابر با 30 هزار و 528 کیلومتر مربع، دارای جمعیتی نزدیک به 11 میلیون نفر است. این سرزمین به سه منطقه کلی فلات مرکزی، دشت ساحلی و کوه های آردن تقسیم بندی شده است. جالب است بدانید که با توجه به زبان مردم بلژیک، شهرهای آن در سه منطقه والونی، بروکسل و فلاندر قرار می گیرند.

در واقع حدود 58 درصد مردم در این کشور به زبان هلندی، 41 درصد به زبان فرانسوی و 1 درصد به زبان آلمانی صحبت می نمایند. این کشور از شمال با هلند، از غرب با دریای شمال، از شرق با آلمان و از جنوب با کشورهای فرانسه و لوکزامبورگ مرز مشترک دارد. جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی این کشور شگفت انگیز باعث شده است که بلژیک به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا شناخته شود. از جاذبه های طبیعی این کشور می توان به دره موس که از چشم نوازترین جاذبه های بلژیک است و نیز پیست فرمول یک گرند پری اشاره نمود. ساعت محلی بلژیک 2.5 ساعت از ساعت ایران عقب تر است و این فاصله زمانی در فصل بهار و تابستان به 3 ساعت و نیم هم می رسد.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 185

به "معرفی شهر لیژ در بلژیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی شهر لیژ در بلژیک" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شهر لیژ در بلژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید