نمونه گیری از ورزشکاران دوپینگی در دوره محرومیت

به گزارش تاورنا، فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در مصاحبه با خبرنگاران با تاکید بر اینکه فعالیت این ستاد برای نمونه گیری از ورزشکاران در سال جاری میلادی طبق روال قبل و البته بر اساس فهرست نو روش های ممنوعه و مواد نیروزا انجام می شود، گفت: مأموران نادو در تمام رویدادهای داخلی حضور خواهند داشت و به صورت رندم از ورزشکاران شرکت کننده نمونه گیری می کنند اما طبیعی است که بخشی از فعالیت مان در این زمینه کماکان خارج از مسابقه دنبال می شود.

نمونه گیری از ورزشکاران دوپینگی در دوره محرومیت

وی در این زمینه شرح داد: ورزشکارانی که در رشته های پرخطر مانند وزنه برداری فعالیت دارند و ورزشکارانی که پیروزیتی به دست آورده اند یا از انتظار کسب پیروزیت وجود دارد جزو نفراتی هستند که به صورت ویژه زیر ذره بین نادو قرار دارند به طوری که در خارج از میادین مسابقات هم گرفتن تست دوپینگ از آنها در برنامه است. اینها همان ورزشکارانی هستند که نامشان در فهرست Registered Testing Pool یا همان RTP قرار می گیرد.

قائم مقام دبیرکل نادو با تاکید بر اینکه بعضاً نام ورزشکاران محروم از فعالیت - به خاطر ارتکاب به دوپینگ- هم در این فهرست قرار می گیرد، بیان کرد: ورزشکاران متخلفی که دوره محرومیتشان را سپری می کنند از نمونه گیری دوباره در امان نیستند مگراینکه اعلام بازنشستگی کرده باشند و برای همیشه از ورزش و دنیای قهرمانی و حرفه ای آن خداحافظی کرده باشند. در غیراین صورت مأموران نادو مجاز هستند در هر شرایطی برای نمونه گیری از آنها اقدام کنند.

شارکی تأکید کرد که آنالیز و مدیریت تست دوپینگ به عمل آمده از ورزشکارانی که در دوره محرومیت به سر می برند عیناً مشابه ورزشکاران در شرایط عادی انجام می شود.

وی با بیان دوباره اینکه مجموع ورزشکاران پیروز، در آستانه پیروزیت، فعال در رشته های پرخطر یا محروم فهرست RTP را تشکیل می دهند یادآور شد: نمونه گیری از این ورزشکاران در هر شرایطی انجام می شود حتی زمانی که آسیب دیده اند و در تمرینات یا مسابقات حضور ندارند. به همین منظور ورزشکاران حاضر در فهرست RTP باید در مورد محل سکونت و تمرینات خود اطلاع رسانی کامل و لازم را داشته باشند و هر گونه تغییر را هم به موقع اطلاع رسانی کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در این رابطه با بیان اینکه 3 نوبت عدم ثبت آدرس یا غیبت ورزشکار در آدرس اعلام شده منجر به محرومیت فرد از فعالیت ورزشی می شود، در مورد کنترل دوپینگ ورزشکاران فهرست RTP به لحاظ کمی گفت: از این دسته ورزشکاران در طول سال حداقل سه بار نمونه گیری خارج از مسابقه می شود.

شارکی همچنین به فهرست RTP که طی سال گذشته ملاک نادو بود، اشاره کرد و گفت: 76 ورزشکار از رشته های شنا، تیروکمان، دوومیدانی، قایقرانی، دوچرخه سواری، شمشیربازی، جودو، وزنه برداری، کشتی، هندبال و والیبال در این فهرست قرار داشتند. البته برای سال تازه میلادی این فهرست دستخوش تغییراتی می شود که هنوز انجام نشده است.

به گفته قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، ساعت نمونه گیری از ورزشکاران فهرست RTP خارج از مسابقه متغیر است. وی در این زمینه گفت: ورزشکاران در هر شرایطی باید آماده نمونه گیری باشند، مأموران نادو مجاز هستند از ساعت 6 صبح تا 11 شب برای گرفتن تست دوپینگ به محل تمرین یا محل اقامت ورزشکار موردنظر بروند.

شارکی همچنین تاکید کرد: از ورزشکارانی که نامشان در این فهرست قرار گرفته است و در رشته های استقامتی فعالیت دارند قطعاً نمونه گیری خونی هم انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1974

به "نمونه گیری از ورزشکاران دوپینگی در دوره محرومیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه گیری از ورزشکاران دوپینگی در دوره محرومیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید