هرگز این حرف ها را به بچه ها نگویید

به گزارش تاورنا، دنیای کودکی دنیای ظریف و حساسی است چراکه کودک هر لحظه با رویداد های نو و تازه که از نظر ما بزرگسالان عادی به نظر می رسد روبه رو می گردد.

هرگز این حرف ها را به بچه ها نگویید

جهانی کودکی جهانی لحظه های هیجانی و بکری است که می توان خاطرات تلخ و شیرین آن را سال ها به یاد داشت. در این دوران برخورد والدین و رفتار های کلامی، فیزیکی و احساسی آن ها جملگی تصویر ذهنی در کودک شکل می دهد که در شخصیت حال و آینده کودک تاثیر مثبت و منفی خواهد گذاشت. در این مطلب از خبرنگاران به بیان حرف های اشتباهی که نباید به بچه ها بزنید می پردازیم.

حرف های اشتباهی که نباید به بچه ها بزنید

در ادامه بعضی از این جملات را با هم مرور می کنیم و به شما یاد می دهیم که از بیان چه کلماتی به بچه ها باید خودداری نموده و به جای آن ها چه کلماتی را بیان کنید.

دیگه مامانت نمی شم

اگر بخواهیم دسته بندی کنیم، بعضی جملات هستند که می توان به آن ها جملات طردنماینده گفت. به طور مثال جمله دیگه مامانت نیستم/ نمی شم که مثل نقل و نبات در زبان مادر ها می چرخد، کودک را دچار اضطراب و استرس می نماید.

کودک نمی تواند درک و استدلال کند که شما در هر صورت مادر او هستید و به خاطر یک دعوای بچه هاه، به هم ریختن اتاق، جیغ زدن، کتک زدن بچه همسایه و غیره او را رها ننموده و از سمت مادری اش استعفا نمی دهید. کودک کاملا باور می نماید که شما دیگر مادر او نخواهید شد و این مسئله او را دچار اضطراب می نماید.

دیگه دوستت ندارم از حرف های اشتباهی که نباید به بچه ها بزنید

ما به اشتباه تصور می کنیم همان حسی که با شنیدن جمله دیگه دوستت ندارم در خودمان ایجاد می گردد، الزاما در کودک هم برانگیخته می گردد. برعکس، کودک فقط کلمات شما را می شنود. باور می نماید که دیگر دوستش ندارید و او لایق دوست داشته شدن از سمت شما نیست. این جمله به کودک احساس عدم امنیت می دهد و برای به دست آوردن دل شما ممکن است دست به هر کاری بزند. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب رازهایی که زنان هرگز به مردان نمی گویند سر بزنید.

کاش به جهان نمی اومدی

جملاتی همانند کاش به جهان نمی اومدی یا جملات دیگری که همین مفهوم را داشته باشد، مثل چقدر راحت بودم تا بچه نبود، کاش یه مهدکودک 24 ساعته پیدا بشه، کاش زودتر مدرسه ها باز بشه و از دستت راحت بشم کودک را به این باور می رساند که ارزشمند نیست و وجودش زیادی و اضافه است.

این جملات که بار منفی بسیاری با خود به همراه دارند، هرگز کمکی به سیستم تربیتی شما نخواهد کرد و کودک شر و شلوغ و بازیگوش شما را تبدیل به یک بچه آرام و حرف گوش کن نمی نماید.

جملات برچسبی

این جملات آن دسته از جملاتی هستند که شما یک صفت منفی را به کودک نسبت می دهید تا او را به خودش آورده و متنبه کنید. او مهارتی برای کنار آمدن و هضم کردن جملات منفی ندارد. در برابر نظرات شما فقط یک راه به ذهنش می رسد. باور کردن! همین! هر برچسبی را که به کودکتان بچسبانید در واقع او را برای همواره به دسته خاص ملحق نموده اید.

همین الان می ذارم میرم از حرف های اشتباهی که نباید به بچه ها بزنید

گاهی آنقدر کلافه و خسته ایم که راهی به جز تهدید نداریم. اما کودک تهدید ما را به کل باور می نماید. احساس بی پناهی و گناه نموده و تصور می نماید به خاطر کارش باعث شده ترکش کنید. ضروری است بدانید که بچه ها مثل ما فکر نمی نمایند. آن ها دارند طبق غریزه شان زندگی نموده و جهان را تجربه می نمایند. به جای عصبانی، خسته شدن و مقایسه کردن کودک با بچه های دیگر، روی استعداد و توانایی ویژه کودک خودتان متمرکز شوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رازهایی که مردان دوست دارند شما بدانید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2151

به "هرگز این حرف ها را به بچه ها نگویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرگز این حرف ها را به بچه ها نگویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید