مجلس انگلیس طرح جانسون برای برگزیت را تصویب کرد

به گزارش تاورنا، فارس نوشت: مجلس انگلیس انتها به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه گام برداشت و طرح نخست وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد. این اولین رای گیری در مجلس جدید بریتانیا بود.

مجلس انگلیس طرح جانسون برای برگزیت را تصویب کرد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به نوشته رسانه ها، طرح بوریس جانسون که با رأی مثبت اکثریت مجلس مورد توافق نهاده شد انگلیس را در روز 31 ژانویه از جمع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا خارج نموده و زمینه های لازم برای ایجاد تغییرات عمده در زمینه مسائل سیاست خارجی و تجاری را فراهم خواهد نمود.

این طرح که با 358 رأی موافق و 234 رأی مخالف به تصویب رسید پیروزی مهمی برای بوریس جانسون به شمار می رود که برای محقق کردن وعده هایش جهت خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا انتخابات زودهنگام برگزار کرد.

در این انتخابات که هفته گذشته برگزار گردید، جانسون یک پیروزی تاریخی برای حزب محافظه کار رقم زد و بهترین پیروزی را برای این حزب از سال 1987 به ارمغان آورد.

به دست آوردن 80 کرسی در مجلس عوام انگلیس برای جانسون به معنی آن بود که او اکنون می تواند خاتمه لایحه توافق خروج را پس از کش و قوس های فراوان در این مجلس به تصویب برساند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه این کشور را وارد یک دوران گذار می نماید که به دو طرف 11 ماه فرصت می دهد تا بر سر آینده کشورشان توافق نمایند.

اما کار برای جانسون تازه شروع شده؛ او بعد از نتایج انتخابات موضعش را مستحکم تر نموده و در لایحه جدیدش، احتمال تمدید مهلت دوران گذار را رد نموده است. او اکنون فقط یک سال زمان دارد تا از یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا یا برگزیت سخت دوری کند.

جانسون قبل از رأی گیری در مجلس انگلیس گفت: اکنون وقت آن است که گرد هم بیاییم و فصلی جدید و هیجان انگیز در تاریخ کشورمان بنویسیم.

واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است (Britain exits the EU). در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی هایی روبرو شده و دارای مولفه های متعددی است.

اولین بار مسئله برگزیت در بریتانیا چه زمانی مطرح شد؟

دیوید کامرون نخست وزیر سابق بریتانیا و رهبر پیشین حزب محافظه کار، پیش از انتخابات سراسری سال 2015 به مردم این کشور وعده داد همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا برگزار خواهد نمود. کامرون دلایل متعددی را برای این اقدام مطرح نمود که از آن جمله کنترل بر مرزها و توقف آمد و شد آسان مهاجران اروپایی به ویژه از کشورهای فقیر اروپایی بود. بازگشت اختیارات کامل قضایی به دادگاه های بریتانیا، قطع تحمیل قواعد زیادی در زمینه روابط مالی بریتانیا با دیگر کشورها و توقف پرداخت مبلغ هنگفت حق عضویت به اتحادیه اروپا از دیگر استدلال هایی بود که برای لزوم ترک اتحادیه مطرح می شد. سال 2016 اکثر نظرسنجی های قبل از همه پرسی از رای مردم بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا حکایت داشتند، اما با شمارش آرای صندوق ها بعد از برگزاری همه پرسی، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد.

از آنجایی که کامرون خود از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود، بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا، وی از رهبری حزب حاکم محافظه کار استعفا داد و در نتیجه از نخست وزیری بریتانیا کنار رفت.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 624

به "مجلس انگلیس طرح جانسون برای برگزیت را تصویب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انگلیس طرح جانسون برای برگزیت را تصویب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید