پس لرزه های صلح در ارمنستان

به گزارش تاورنا، تنها 5 روز پس از امضای توافقنامه صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گزارش ها حاکی از خنثی شدن طرح سوءقصدی به جان نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان است، مردی که در چند روز گذشته آماج خشم مردم کشورش بابت امضای توافقنامه صلح بوده است.

پس لرزه های صلح در ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، سرویس امنیت ملی ارمنستان با اعلام اینکه طرح ترور پاشینیان را خنثی نموده است، اطلاع داد، طراحان این ترور، مقامات سابق این کشور شامل آرتور وانتسیان، رئیس سابق همین نهاد، واهرام باغداساریان، رئیس سابق حزب جمهوریخواه این کشور و آشوت میناسیان، کهنه سرباز ارمنستانی بوده اند که همگی دستگیر شده و در بازداشت به سر می برند. بنا بر بیانیه ای که سازمان امنیت ملی ارمنستان منتشر نموده است، این افراد قصد داشتند، با قتل نخست وزیر، به طور غیرقانونی قدرت را غصب نمایند، زیرا در حال حاضر هیچ کاندیدای بالقوه ای برای جانشینی پاشینیان وجود ندارد. این طرح ترور در حالی پی ریزی شده بود که نخست وزیر ارمنستان از سه شنبه هفته قبل که خبر امضای توافقنامه صلح این کشور با جمهوری آذربایجان به امضا رسید، تحت فشارهای فراوانی برای کناره گیری از سمت خود بوده است. اما پاشینیان تأکید نموده که هر چند مسئولیت امضای توافقنامه صلح و عقب نشینی از مواضعی که ارمنستان در اختیار داشته را می پذیرد، اما هرگز حاضر به استعفا از سمت خود نیست.

افتادن آتش خشم در خانه و کاشانه

با این حال ارمنی ها بویژه ساکنان مناطقی که از دیروز مجبور شده اند، برای اجرای تعهدات نخست وزیر کشورشان، خانه های خود را ترک نمایند و این اراضی را به جمهوری آذربایجان مسترد سازند، به شیوه خود نارضایتی شان را از این توافق نشان دادند. به گزارش روزنامه گاردین، ساکنان ارمنی کلبجر (منطقه ای که دیروز باید تحویل جمهوری آذربایجان داده می شد)، روز شنبه هنگام ترک روستاهایشان اقدام به آتش زدن خانه هایشان کردند. هرچند طبق توافق های صورت گرفته، ساکنان مناطقی که ارمنستان باید تحویل جمهوری آذربایجان دهد، می توانند، خانه های خود را ترک ننمایند، اما ارمنی های این مناطق ترجیح داده اند، دست به مهاجرت گسترده بزنند. این در حالی است که آنها چندین دهه در این مناطق براحتی و بدون هیچ مسئله ای با همسایگان خود که تبعیت جمهوری آذربایجان را داشته اند، زندگی می کردند. اما احساس آنها هنگام ترک خانه هایشان با تمام آن سال ها بسیار متفاوت بود. به گزارش فرانس پرس، یکی از این روستاییان در حالی که با پرتاب تخته های چوب و پارچه های آغشته به بنزین خانه خود را آتش می زد، گفت: این خانه من است. نمی گذارم ترک ها وارد آن شوند.

مذاکره تلفنی پوتین با علی اف و پاشینیان

شنبه شب، در آستانه اجرای مرحله اول خروج ارمنستان از اراضی جمهوری آذربایجان، ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با علی اف و پاشینیان، فرایند اجرای توافقنامه صلح را پیگیری کرد. به گزارش خبرگزاری روسی تاس، در جریان این تماس تلفنی، هر سه طرف از اینکه آتش بس در این مدت رعایت شده است، ابراز رضایت مندی کردند. پوتین در این تماس از طرف ارمنستانی خواست، درباره استرداد کلیساهای تاریخی که در مناطق درگیری واقع شده بودند، حساسیت لازم را داشته باشد. وی همچنین به علی اف نیز هشدار داد، زندگی کسانی که در این کلیساها هستند، باید عادی و ایمن باشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1261

به "پس لرزه های صلح در ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس لرزه های صلح در ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید