چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟

به گزارش تاورنا، شهریور سال گذشته بود که رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی با بکارگیری ظرفیت های علمی و دانشگاهی تخصصی پس از 63 سال از زمان ساخت این مجسمه اطلاع داد.

چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟

به گفته صیادی مجسمه فردوسی یکی از فاخرترین آثار هنری شهر تهران است که به علت اهمیت و ارزش معنوی آن در سطح ملی و بین المللی مورد توجه، رصد و آنالیز مستمر سازمان زیباسازی به عنوان اولویت در حوزه نگهداشت برای بهسازی و بازسازی واقع شده است. این مجسمه ارزشمند که از میراث فرهنگی شهر تهران شناخته می گردد، 63 سال پیش در سال 1338 به وسیله استاد ابوالحسن خان صدیقی در ایتالیا ساخته و به ایران منتقل شده و در طول شش دهه گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا و بعضی صدمه های محیطی با آسیب جدی روبرو شده که در مقابل، متأسفانه نسبت با نگهداشت اصولی، بهسازی و بازسازی تخصصی آن اقدام مؤثری انجام نشده است.

او گفته بود: این سازمان در دوره اخیر مدیریت شهری به حفظ و نگهداری آثار هنری شهر توجه جدی داشته و به همین منظور شورای هنری سازمان با بهره گیری از اساتید فرهیخته، صاحب نام و پیشکسوت این حوزه نظیر استاد ایرج محمدی و استاد طاهر شیخ الحکمایی موضوع بازسازی مجسمه فردوسی را در دستور کار خود قرار داده است. بعلاوه بازدید های مستمر تخصصی مدیران، کارشناسان و مشاوران علمی و هنری سازمان از شرایط این اثر هنری طی یکسال گذشته، اجرا شده و جلسات مشورتی و رایزنی با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی روند بازسازی و بهسازی این اثر ارزشمند را طراحی و با استفاده از همه ظرفیت ها و تجارب بین المللی در این مسیر اقدامات عملیاتی مؤثری را اجرایی می نماید.

موضوع بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی پس از انتشار خبر دورنگ شدن این مسجمه درفضای مجازی مطرح شد. پس از گذشت یک سال رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی به اکو ایران در این خصوص می گوید: بازسازی مجسمه فردوسی یک عملیات بسیار حساس است. شرکت های خارجی هم آمدند و اعلام آمادگی کردند و طرح هایی دادند و بازسازی گران داخلی هم آمدند و در سازمان کارگروهی تشکیل دادیم و در کارگاه تخصصی سازمان زیباسازی مصوب شد که در این موضوع هیچ عجله ای نکنیم.

وی ادامه می دهد: چندین سال است که این مجسمه دو رنگ است و اگر چند ماه دیگر هم دو رنگ بماند و با اصول بازسازی یک اثر فاخر انجام گردد تصمیم درست تری است. طرح ها در حال آنالیز است و روی این موضوع حساسیت بسیار داریم و طولانی شدنش به همین دلیل است.

صیادی درخصوص مجسمه مدرس که سال گذشته دچار سوختگی شد هم شرح می دهد: ممکن است مجسمه هایی که آسیب می بینند و احتیاج به بازسازی و جا به جایی دارند با مدل های مجذوب کننده تر و اصلاحاتی انجام گردد و شاید جانمایی های بهتری داشته باشیم. مجسمه مدرس به خاطر این که در اتفاقات سال پیش آسیب دید در حال ساخت است و بعدا نصب می گردد.

منبع: اکو ایران

منبع: فرارو
انتشار: 6 مرداد 1402 بروزرسانی: 6 مرداد 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2270

به "چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مجسمه فردوسی هنوز دو رنگ است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید