چگونه با اثر مخرب کرونا بر سلامت روان مقابله کنیم؟ چگونه با احساس کسالت و بی حوصلگی مبارزه کنیم ؟

به گزارش تاورنا، در مواجهه با بیماری های جدیدی مانند کرونا که روی سلامت روانی افراد تاثیر منفی دارند باید با روش هایی به مقابله پرداخت.

چگونه با اثر مخرب کرونا بر سلامت روان مقابله کنیم؟ چگونه با احساس کسالت و بی حوصلگی مبارزه کنیم ؟

به گزارش خبرنگار از ،شیوع بیماری هایی مانند کرونا که یک ویروس جدید و خطرناک است می تواند روی سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته و استرس و نگرانی ناشی از این شرایطِ غیرقابل پیش بینی فرد را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

در شرایط غیرقابل پیش بینی افراد بیشتر از همواره درگیر ترس و اضطراب می شوند و این افزایش اضطراب در فرد سیستم ایمنی بدن را به طور چشمگیری ضعیف می نماید که در این صورت احتمال ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا نیز افزایش می یابد.

بعضی از افراد زمان زیادی را صرف جستجو در سایت های مختلف خبری و بهداشتی می نمایند، با توجه به حجم وسیعی از شایعات، راه چاره های بهداشتی و اخبار پیرامون کرونا در شبکه های اجتماعی که با دسترسی آسان منتشر می گردد زمینه برای افزایش اضطراب و نگرانی افراد نیز فراهم می گردد.

زینب باقری کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری نکا می گوید: افراد در شرایط خاص و بحرانی ناچارند سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهند تا بتوانند بقای خود را حفظ نمایند، اما این تغییر سبک زندگی به سادگی نبوده و پیامد هایی را به دنبال خواهد داشت.

او می گوید:ابتدا باید بدانید که دنیا بار ها شیوع وبا و انواع ویروس های خطرناک از جمله ایدز را تجربه نموده است. تصور نکنید که شما در سخت ترین دوره دنیا زندگی می کنید، نباید فراموش کنید که از عمر بشر در روی زمین زمان گذشته و دنیا حوادثی سخت تر از این را به خود د یده است.

  • چگونه با احساس کسالت و بی حوصلگی مبارزه کنیم ؟

باقری ادامه می دهد: شاید مشهورترین آن ها همه گیری جذام و طاعون خیارکی در قرون وسطی باشد که تقریبا یک سوم جمعیت اروپا را از بین برد. همه این دوران های سخت با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذشته اند. دوره شیوع ویروس کرونا نیز همانند تمام قبلی ها می گذرد.

همه گیری ویروس کرونا هفته ها و ماه ها طول خواهد کشید، پس ذهنتان را استراحت دهید، خود را از پا نیندازید، از طبیعت لذت برده و خود را در صورت امکان در معرض نور خورشید قرار دهید.

افکار خود را باور نکنید، تفکرات ما حقایق و قطعیات نیستند، این فکر یا احساس را رها کنید، دلیل ندارد که به آن پاسخ داده، تصور کنید که مثل حباب یا ابر از شما دور می گردد.

به لحظه اکنون توجه کنید، چرا که در حال حاضر، در این لحظه، همه چیز خوب است، به تنفس و حسی که از نفس کشیدن می گیرید توجه کنید.

به زمین زیر پایتان توجه کنید، به اطرافتان نگاه نموده و به چیز هایی که می بینید، می شنوید، لمس می کنید و می بویید توجه کنید، سپس حواستان را به چیز دیگری بدهید، به کار هایی که باید بکنید یا کاری که پیش از دلواپسی می کردید یا کار دیگری بکنید و تمام حواستان را به آن بدهید.

هر روز تشریفات و برنامه خود را برای شروع یک روز کاری داشته باشید. به تغذیه مناسب اهمیت داده و هر روز خود را با شنیدن موسیقی دلچسب و گفت و گو درباره موضوعی غیر از بیماری شروع کنید.

کار هایی مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش در خانه یا تماس با یک دوست که اضطراب را کم و حالتان را بهتر می نماید انجام داده و از خیره شدن به صفحه نمایش گوشی و لپتاپ دست بردارید و با دوستان و خانواده خود در خصوص موضوعاتی غیر از کرونا صحبت کنید.

اخبار را محدود کنید و مراقب چیز هایی که می خوانید باشید برای مدتی شبکه های اجتماعی را ترک نموده و برای کسب اطلاعات و جدیدترین خبر ها درباره کرونا به منابع معتبر تکیه کنید.

هر چه احتیاط ها بیشتر گردد آرامش ما بیشتر نیز می گردد بنابراین درباره نکات بهداشتی و روانی مهم اطلاعات کسب نموده و هوای یکدیگر را داشته و به اطرافیان یاری کنید تا با آرامش بیشتری این روز ها سپری گردد. هر چه افراد در محیط خودشان ساکن باشند آرامش بیشتری دارند؛ بنابراین از سفر ها و رفت و آمد های غیرضروری خودداری کنید.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1222

به "چگونه با اثر مخرب کرونا بر سلامت روان مقابله کنیم؟ چگونه با احساس کسالت و بی حوصلگی مبارزه کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با اثر مخرب کرونا بر سلامت روان مقابله کنیم؟ چگونه با احساس کسالت و بی حوصلگی مبارزه کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید