تورهای نوروزی ترکیه: چگونه سوار تاکسی ایرانی در ترکیه شویم؟ ، نرخ کرایه این خودرو ها چقدر است؟
به گزارش تاورنا، تاکسی ایرانی در ترکیه شاید کمی عجیب به نظر برسد. اما این اتفاق چند سالی است که در کشور ترکیه اتفاق افتاده است. اما نه بصورت قانونی! بلکه کاملاً چراغ خاموش و بی سر و صدا. اینکه چطور می توان در کشور ترکیه سوار بر تاکسی ایرانی شد؟ نرخ کرایه این تاکسی ها چه تفاوتی با تاکسی های ترکیه دارد؟ آیا تاکسی ایرانی در ترکیه امن است؟ و… سوالاتی هستند که در این مطلب در پی پاسخ آنها هستیم.
بهترین تجربه سفر را با تورهای نوروزی ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - در کشور ترکیه چندین شرکت ایرانی خدمات حمل و نقل مسافران را به اسم شرکت های جهانگردی ارائه می دهند. این خدمات شامل سرویس حمل و نقل از مبداء فرودگاه به مقصد محله های مختلف است. اما باید توجه داشت که خدمات ارائه شده به وسیله این شرکت ها قانونی نبوده و این شرکت ها بصورت مخفیانه اقدام به جابجایی مسافران می نمایند.
اینکه قانونی بودن یا نبودن این شرکت ها چه خطراتی را برای مسافران در پی دارند یا نه را در ادامه خواهیم پرداخت. اما موضوع اصلی این است که این شرکت ها چطور توانسته اند خدمات تاکسی ایرانی در ترکیه را راه اندازی نمایند.
تاکسی های ایرانی در کدام شهرهای کشور ترکیه فعالیت دارند و چه خدماتی ارائه می دهند؟
عمده فعالیت تاکسی های ایرانی در شهر استانبول است. شرکت های ارائه دهنده خدمات جابجایی مسافر در استانبول عموماً دفتری در منطقه ها غربی این شهر اجاره می نمایند و فعالیت خود را بصورت غیر قانونی آغاز می نمایند. در کشور ترکیه هیچ کدام از شهروندان خارجی مجوز کار ندارند. مگر اینکه این مجوز بصورت اجازه کار بصورت قانونی و البته بسیار سخت از دولت این کشور دریافت گردد.
شرکت های ارائه دهنده این خدمات معمولاً فعالیت های دیگری هم دارند. مانند تبدیل یا جابجایی ارزهای خارجی برای مسافران ایرانی یا فروش اقلام ایرانی مانند برنج و زعفران.
اما باید توجه داشت که این نحوه فعالیت در کشور ترکیه عملاً کار سیاه نامیده می گردد. طبیعتاً اگر دولت ترکیه متوجه فعالیت این شرکت ها گردد، مجازات و جریمه های سنگینی برای آنها در نظر خواهد گرفت که در ادامه به آنها می پردازیم.
تاکسی های ایرانی در ترکیه چگونه کار می نمایند؟
در حال حاضر دو شرکت بزرگ ایرانی خدمات جابجایی مسافر در شهر استانبول را به مسافران ایرانی و افرادی که اقامت این کشور را بدست آورده اند ارائه می دهند. فعالیت این شرکت ها در کشور ترکیه به دو صورت انجام می گردد.
نحوه کار این دو شرکت با یکدیگر کاملاً فرق دارد. شرکت اول تنها یک دفتر غیر رسمی در مرکز شهر استانبول دارد. این شرکت رانندگانی استخدام می نماید که خودشان مالک خودرو باشند. راننده با استخدام در این شرکت از جامعه مشتریان آن بهره مند شده و اقدام به جابجایی مسافر می نماید.
نمونه ای از آگهی شرکت تاکسی ایرانی در ترکیه که در فضای مجازی دیده می گردد.
نحوه فعالیت شرکت دوم اما فرق دارد. این شرکت هم دفتری غیر رسمی دارد. اما به تازگی شعبه دوم آن در مرکز شهر استانبول افتتاح شده است. این شرکت رانندگانی استخدام می نماید که خودروی شخصی ندارند. شرکت خود اقدام به خرید یا اجاره خودرو نموده و آن را به راننده تحویل می دهد. قراردادهای شرکت با رانندگان هم بصورت ماهانه تنظیم شده و تمدید خواهند شد.
نمونه تبلیغات تاکسی ایرانی در استانبول که در فضای مجازی وجود دارد.
هر دو این شرکت ها مدعی هستند خودروهای آنها مجهز به GPS بوده و از همین رو کاملاً امن هستند. اما اگر شما مشتری این شرکت ها باشید، عملاً امنیت سفر برای شما در اولویت نبوده و نرخ کرایه مهمترین عامل خواهد بود. چرا که تاکسی های زرد یا آبی رنگ قانونی در کشور ترکیه مجهز به دوربین داخل کابین بوده و از هر نظر امنیت بیشتری برای مسافران خواهند داشت.
نرخ کرایه تاکسی در ترکیه چگونه محاسبه می گردد؟
در شهر استانبول شما با دو نوع از تاکسی ها رو به رو هستید. تاکسی های زرد رنگ و تاکسی هایی که آبی رنگ هستند. نرخ ورودی به تاکسی های زرد رنگ، 5/55 لیر (معادل 17/649 تومان براساس نرخ 3/180 تومانی لیر امروز 19 مهر ماه 1400) است. در حالی که این نرخ برای سوارشدن به تاکسی های آبی رنگ، 6/38 لیر اعلام شده است.
تاکسی های زرد رنگ در ازای پیمایش هر کیلومتر 3/45 لیر از شما دریافت خواهند کرد. این در حالی است که تاکسی های آبی رنگ مبلغ 3/99 را در ازای هر کیلومتر از شما درخواست خواهند کرد. تاکسی های سیاه رنگ که خودروهای لوکس (ون و سواری های مرسدس بنز) هستند هم ورودی 9/43 داشته و در هر کیلومتر 5/84 لیر از موجودی کیف پول شما کم خواهند کرد. تاکسی های سیاه رنگ تنها در جهتهای فرودگاهی وجود دارند و می توان آنها را بصورت VIP درخواست نمود.
مثالی درباره دریافت تاکسی در شهر استانبول
تصور کنید هتل محل اقامت شما در محله Beyoğlu و در میدان تکسیم (Taksim) است. شما قصد دارید به مرکز خرید MALL OF ISTANBUL بروید و برای رفتن به این مرکز خرید تصمیم دارید از تاکسی بهره ببرید.
مسافت میدان تکسیم تا این مرکز خرید 31 کیلومتر است. حال مقایسه ای داشته باشیم از نرخ های متفاوت تاکسی برای تردد در این جهت.
تاکسی های زرد رنگ این مسافت را در ازای دریافت 112/5 لیر (357/750 تومان) از شما طی خواهند کرد. اگر از تاکسی های آبی رنگ برای رفتن به این مرکز خرید بهره ببرید هم 130/07 لیر (413/622 تومان) هزینه برای شما در پی خواهد داشت.
تاکسی های سیاه رنگ هم پس از رسیدن به مقصد، 190/47 لیر (605/694 تومان) از شما طلب خواهند کرد.
مقایسه نرخ تاکسی ها در استانبول
این تفاوت در نرخ تاکسی های کشور ترکیه به مدل و مقدار لوکس بودن خودرو مربوط است. در نتیجه، تاکسی های زرد رنگ خودروهای اکونومی، تاکسی آبی رنگ تقریباً لوکس و تاکسی های سیاه کاملاً لوکس هستند.
نرخ تاکسی ایرانی در ترکیه چقدر است؟
شما برای درخواست تاکسی ایرانی می بایست با یکی از این شرکت ها تماس بگیرید. در تماس تلفنی، شما مبداء و مقصد سفر خود را اعلام می کنید و اپراتور به شما نرخ کرایه را اعلام می نماید.
بهتر است از روز قبل با یکی از شرکت ها تماس گرفته و تاکسی خود را رزرو کنید. چرا که امکان دارد به دلیل کمبود خودرو در شرکت ها در ساعت مورد نظر خود تاکسی در اختیار شما قرار نگیرد. البته به ندرت این اتفاق رخ می دهد، اما برای جلوگیری از اتلاف وقت پیشنهاد می گردد یک روز جلوتر درخواست تاکسی ایرانی خود را ثبت کنید.
11/289 تومان در ازای هر کیلومتر!
نرخ کرایه تاکسی ایرانی در ترکیه به ازای هر کیلومتر 3/55 لیر (11/289 تومان) است. شاید از خود بپرسید که تاکسی های زرد رنگ کرایه کمتری به ازای هر کیلومتر دریافت می نمایند، پس نکته ارزان سوار شدن به تاکسی ایرانی چیست؟
قطعاً شما به اسم شهروند کشور ترکیه یا جهانگرد به جهتها آشنایی ندارید. تاکسی های زرد رنگ از این موضوع استفاده نموده و مسافت بیشتری برای رسیدن به مقصد مورد نظر شما طی می نمایند. علاوه بر این، شما در هنگام سوارشدن به تاکسی زرد رنگ باید ورودی پرداخت کنید.
اما در تاکسی های ایرانی ترکیه نرخ ورودی وجود ندارد. از آنجایی که راننده هم مانند شما به جهتهای این کشور آشنایی ندارد، ناچاراً از سرویس هایی مانند Google Maps برای طی کردن جهت استفاده خواهد نمود. این موضوع باعث خواهد شد که شما در کمترین زمان و در کوتاه ترین جهت به مقصد خود برسید.
نکته مهم این است که تردد در اتوبان های شهر استانبول مشمول پرداخت عوارض است. شما از مقدار این عوارض اطلاعی ندارید. اما زمانی که به مقصد رسیدید، راننده تاکسی زرد رنگ نرخ بیشتری برای عوارض های پرداخت شده از شما طلب خواهد نمود.
تاکسی های ایرانی از جهتهای بدون عوارض تردد نموده و این مورد را در تنظیمات Google Maps خود ثبت نموده اند. پس شما به اسم مسافر این تاکسی ها نگران پرداخت عوارض و هزینه ورودی نیستید.
به غیر از این، شما پیش از سوار شدن، از مقدار کرایه جهت آگاه هستید. پس اگر راننده در طول جهت و نقشه خوانی خود از Google Maps دچار اشتباه گردد و جهت بیشتری طی کند، شما در حقیقت همان کرایه توافق شده را پرداخت خواهید کرد.
تاکسی های ایرانی شخصی در استانبول چگونه فعالیت می نمایند؟
علاوه بر دو شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات جابجایی مسافر در شهر استانبول، خودروهای شخصی ایرانی هم در این شهر به اسم تاکسی فعالیت می نمایند. اما نرخ کرایه این خودروها با شرکت های تاکسی ایرانی فرق دارد.
ایرانیانی که در کشور ترکیه مالک خودرو هستند و از خودرو خود به اسم تاکسی استفاده می نمایند، هزینه دلخواه خود را از مشتری دریافت می نمایند. البته نرخ کرایه همان 3/55 لیر در ازای هر کیلومتر است. اما اگر جهت شما پر ترافیک باشد، نرخ کرایه هم افزایش خواهد یافت.
به زبان ساده، خودروهای شخصی نرخ توافقی دلخواه خود را دارند. البته این نرخ غیر معقول نیست. بلکه گاهی اوقات 10 تا 15 لیر هزینه بالاتری دریافت می نمایند. اما در عوض معمولاً خودروهای باکیفیت تری (از لحاظ نظافت داخلی خودرو) دراختیار شما به اسم مسافر قرار می دهند.
هر فردی می تواند در شرکت های تاکسی ایرانی مشغول به کار گردد؟
پاسخ این پرسش مثبت است. هر دو شرکت فعال در شهر استانبول از شما به اسم راننده مبلغ 5/000 لیر به اسم سفته دریافت می نمایند. علاوه بر این مبلغ، اگر در شرکتی کار کنید که خودرو از آن آن شرکت است، از شما 2/000 لیر در ازای دراختیار گذاشتن خودرو دریافت می گردد. مبلغ 1/000 لیر هم دپوزیت کمیسیون شما است.
در شرکتی که می توانید با خودرو خود در آن مشغول به کار شوید، خبری از 2/000 لیر نیست و صرفاً همان مبلغ 1/000 لیر به اسم دپوزیت کمیسیون از شما دریافت می گردد.
شرکتی که خودرو در اختیار شما قرار می دهد، 55 درصد مبلغ کرایه را از آن خود می داند. 45 به جای مانده هم از آن راننده است. راننده از این 45 درصد باید هزینه سوخت را هم متقبل گردد. این در شرایطی است که هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو با شرکت است.
در شرکت دیگری که شما با خودرو خود در آن می توانید مشغول به کار شوید، 80 درصد مبلغ کرایه از آن شماست. 20 درصد به جای مانده هم متعلق به شرکت است. با این تفاوت که شرکت در قبال هزینه های نگهداری خودرو شما هیچ مسئولیتی ندارد. ضمن اینکه هزینه سوخت هم با شماست.
قرارداد کاری منعقد شده در هر دو شرکت هم به صورت یک ماهه بوده و این قرارداد قابل تمدید است.
اگر پلیس متوجه فعالیت تاکسی ایرانی گردد، چه برخوردی خواهد داشت؟
در کشور ترکیه هیچ نهادی به غیر از شهرداری مسئول جابجایی مسافران نیست. تاکسی های زرد، آبی و سیاه هم تحت نظارت این نهاد مشغول فعالیت هستند. توجه داشته باشید که حتی Uber هم نتوانست در این کشور مجوز فعالیت بگیرد. تنها تاکسی اینترنتی موجود در این کشور BiTaxi است. در صورت درخواست خودرو از این سرویس هم همان تاکسی های زرد رنگ به سراغ شما می آیند.
در سراسر شهر استانبول ایست های بازرسی برای آنالیز شرایط اقامتی شهروندان وجود دارد. اگر مسافر تاکسی ایرانی در ترکیه هستید، نگران نباشید. پلیس در صورت شناسایی تاکسی غیر قانونی (ترک ها به این نوع از تاکسی ها Korsan Taksi می گویند) طرف حسابش راننده و خودرو است.
راننده تاکسی غیر قانونی از سوی پلیس ترکیه مبلغ 7/000 لیر (22/260/000 تومان) جریمه خواهد شد. خودرو او هم دو ماه در توقیف پلیس می ماند.
نکته های سوار شدن به تاکسی ایرانی در ترکیه
تاکسی های ایرانی در ترکیه از شما به اسم مسافر درخواست می نمایند که در جایگاه جلو بنشینید. این موضوع فضا را در داخل خودرو کمی خودمانی تر جلوه می دهد. گذشته از این راننده از شما درخواست خواهد داشت که در زمان مشاهده پلیس به هیچ اسم ترکی یا انگلیسی (اگر مسلط هستید) صحبت نکنید. هیچ مبلغی هم بصورت علنی رد و بدل نمی گردد.
هزینه سفر بصورت پنهانی در میانه جهت به وسیله راننده از مسافر گرفته خواهد شد. راننده هم باید نام و شماره تلفن مسافر را مانند یک دوست در تلفن خود ذخیره کند. چرا که پلیس در هنگام بازرسی اگر به تاکسی بودن خودرو شک کند، تلفن راننده را هم آنالیز خواهد نمود. چت های رد و بدل شده بین راننده و مسافر (لوکیشن ها) کاملاً آنالیز می شوند.
اگر راننده و سرنشین در حضور پلیس به زبان پارسی جواب سوالات او را بدهند، پلیس هیچ مدرکی دال بر اینکه این خودرو تاکسی است نخواهد داشت. از همین رو حتی اگر ایمان داشته باشد که خودرو مورد نظر تاکسی غیر قانونی است، به دلیل آنکه مدرکی ندارد نمی تواند خودرو را توقیف و راننده را جریمه کند.
آیا تاکسی های ایرانی در ترکیه امن هستند؟
اگر قرار است مشتری تاکسی های ایرانی در ترکیه شوید باید به چند نکته توجه داشته باشید. اول، نام و شماره تلفن راننده را از شرکت درخواست کنید. از راننده درباره مشخصات خودرو او بپرسید. این مشخصات را در اختیار نزدیک ترین فرد خود قرار دهید. گرچه این خودروها به ادعای شرکت های تاکسی دارای GPS هستند؛ اما این امکان برای یافتن خودرو از سوی شرکت است، نه مسافر.
مهمتر از همه اینکه قبل از پیاده شدن از خودرو تمامی وسایل خود را کنترل کنید. اطمینان داشته باشید وسایل شما در خودرو جا نماند. به این دلیل که یافتن راننده و خودرو امری بسیار سخت است. چرا که احتمالاً به دلیل هزینه بالای سوخت در کشور ترکیه، مخارج خودرو، کمیسیون دریافتی کم و سختی طاقت فرسای کار در ترافیک شهر استانبول، از ادامه این شغل منصرف شده است!
منبع: بیت ران