کشف آبراهه های نو 400 ساله در مسجد امام اصفهان

به گزارش تاورنا، مسجد امام اصفهان

در طی کاوش های باستان شناسی ای که در مسجد امام اصفهان انجام شد، چندین آبراهه نو که قدمت 400 ساله دارند و در عمق چهارمتری سطح زمین هستند کشف شدند. مدیر کل میراث فرهنگی و جهانگردی، در این باره گفته است که احتمالا تونل های بیشتری هم بتوان کشف کرد. کشف این تونل ها می تواند به جذب بیشتر جهانگرد خارجی و بهبود صنعت جهانگردی اصفهان یاری زیادی کند. با جزییات این خبر همراه خبرنگاران باشید:

کشف آبراهه های نو 400 ساله در مسجد امام اصفهان

در کاوش های اخیری که در مسجد امام اصفهان اجرا شده است، یک تونل 12 متری در جهت شرقی و غربی و یک تونل 34 متری در جهت شمالی جنوبی آبراهه کشف شده است. آقای فریدون اله یاری، مدیر کل میراث فرهنگی و جهانگردی در این باره گفته است بعد از پیدا شدن این دو تونل اصلی، چندین تونل کوچکتر دیگر هم بیرون افتاد، با گذشت این سال ها و بعد از این حجم کاوش ها، این تونل ها تازه کشف شده اند که نشان دهنده ظرافت و پیچیدگی ای است که در طراحی این تونل ها به کار رفته است.

مجموعه میدان امام در قلب شهر اصفهان واقع شده است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد بنابراین بعید نیست که یک شبکه آبرسانی بزرگتر و پیچیده تری در زیر زمین وجود داشته باشد. مسجد امام یکی از اثرهای برجسته تاریخی ایران در میدان نقش جهان اصفهان است که در گذشته نام های دیگری مثل مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی و مسجد جامع کبیر عباسی داشته است اما امروزه به نام مسجد امام معروف است.

ظاهرا باستان شناسان بعد از 6 ماه کاوش پی در پی پیروز شده اند این تونل ها را در عمق 4 متری زمین کشف نمایند و بعد از این قصد دارند تا جدای از بازسازی آبراهه های قدیمی، به کشف های نو خود ادامه دهند. مسجد امام اصفهان، یکی از بزرگترین قطب های جهانگردی در قلب این شهر است که هر ساله جدای از جذب جهانگردهای داخلی، جهانگرد های زیادی را به خود جذب می نماید که این جهانگرد ها از همه جای جهان و بیشتر از کشورهای قاره اروپا هستند. پیدا شدن این آبراهه ها و کشف های نوتر می تواند به جذابیت و نشان دادن عمق ظرافت بیشتر این مسجد یاری کند و از این طریق با جذب جهانگرد بیشتر، به صنعت جهانگردی اصفهان یاری کند.

این مسجد نشان دهنده معماری زیبای دوران صفویان و سبک معماری اسلامی است و به خاطر نمای زیبا و تزیینات حیرت آورش معروفیت جهانی دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1996

به "کشف آبراهه های نو 400 ساله در مسجد امام اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آبراهه های نو 400 ساله در مسجد امام اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید