یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

به گزارش تاورنا، آنالیز سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در شش ماه نخست سال جاری نشان می دهد هم اکنون یک سوم ظرفیت واقعی این بخش فعال است.

یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

جهت دریافت خدمات نوسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سهم 12.8 درصدی بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در شش ماه ابتدای سال جاری حاکی است سرمایه گذاران هنوز وارد این بازار نشده اند و عمده تسهیلات به مصرف کنندگان اختصاص دارد.

به گزارش مجله ی دلتا با توجه به این که بخش مسکن می تواند 40 درصد از اقتصاد کشور را جذب و راه اندازی کند؛ سهم این بخش از تسهیلات بانکی حدود یک سوم ظرفیت واقعی آن است.

این موضوع نشان می دهد بازار مسکن با وجود رسیدن به رشد 7 درصد در چهار ماه نخست سال 96 هنوز با حداکثر ظرفیت خود فعال نیست.

در شش ماهه نخست سال 95 مسکن و ساختمان حدود 19 هزار و 948 هزار میلیارد تومان ازکل تسهیلات 270 هزار میلیاردی را در بیش از 432 هزار و 300 مورد دریافت نموده که در مجموع 12.8 درصد کل تسهیلات بوده است.

از این مبلغ 4 و 21 دهم درصد برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده و تا 7 و 44 دهم درصد آن برای خرید مسکن بوده است. این در حالی است که بخش خدمات، بالاترین سهم از تسهیلات بانکی را به میزان 108 هزار میلیارد تومان داشته است. بخش صنعت و معدن بیش از 82 هزار و 500 میلیارد تومان، بخش کشاورزی 21 هزار میلیارد تومان و حوزه بازرگانی 29 هزار و 300 میلیارد تومان دریافت نموده است.

جدا از این که کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکونی احتیاج دارد و بر اساس برآوردها هم اکنون فراوری بیش از 400 هزار واحد نیست، عرضه تسهیلات ارزان قیمت برای فراوری مسکن درتوانایی و هم چنین نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد برای این بخش ضروری به نظر می رسد.

هم اکنون بانک مسکن تسهیلاتی با سود 9.5 درصد به وسیله سپرده گذاری برای خرید مسکن پرداخت می نماید. اما از ابتدای سال 94 تا کنون تعداد تقاضا برای دریافت این تسهیلات 282 هزار مورد بوده که جوابگوی احتیاج کشور نیست. بنابر این بازار مسکن به ابزارها و مشوق های بیشتری برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا احتیاج دارد.

با این که گفته می گردد در شهر تهران 490 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد احتیاج فوری به فراوری و نوسازی مسکن بر اساس آمارها لازم است.

به طور مثال هم اکنون تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران در هر فصل حدود 45 هزار واحد است؛ در حالی که تعداد پروانه های ساختمانی برای ایجاد واحد مسکونی در هر فصل به یک سوم این رقم می رسد. بنابراین می توان پیش بینی کرد در آینده نه چندان دور با فشار تقاضا در بخش مسکن روبرو باشیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات می تواند 500 هزار خانه خالی تهران را وارد بخش عرضه کند، گفت: بر اساس آمار 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور و 650 هزار واحد خالی در استان تهران داریم. این تعداد که در استان تهران وجود دارد واحدهای معمولی نیست و عموم این واحدها در حاشیه تهران است که بخشی از آن مسکن مهر در پرند و پردیس است.

بخش دیگر واحدهای سوپرلوکس و عظیم در مناطق مرفه نشین است که به سبب رکود مالی خرید و فروش نمی گردد و مالکان هم تمایلی به اجاره دادن آن ندارند.

حسام عقبایی اظهارامیدواری کرد که با سیاست های مالیاتی برخورد با خانه های خالی اجرایی گردد.

  • شما هم با نظر حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک موافق هستید؟ لطفا نظرات خود را با مجله خبری دلتا در میان بگذاید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 838

به "یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید