6 بازیگر معروفی که امسال برای سیمرغ بلورین می جنگند

به گزارش تاورنا، پرویز پرستویی،فرهاد اصلانی،فاطمه معتمد آریا، هدیه تهرانی، هوتن شکیبا و رضا عطاران از مهم ترین بازیگران فیلم های نامزد جایزه در جشنواره امسال هستند.

6 بازیگر معروفی که امسال برای سیمرغ بلورین می جنگند

کار هیئت داوران سی ونهمین جشنواره فجر به پایان رسید و روز گذشته اسامی 16 فیلمی که حداقل در یک بخش نامزد دریافت جایزه شده اند اعلام شد. در حالی که تعدادی از ستاره های سینما با فیلم جدید خود به جمع 16 فیلم نهایی راه پیدا کرده اند، جای خالی بعضی ستاره های مهم نیز در این دوره احساس می شود. در ادامه چند نکته درباره حاضران و غایبان دوره سی ونهم می خوانید.

ستاره های حاضر و فیلم اولی ها

از مهم ترین بازیگران حاضر در فهرست فیلم های نامزدشده می توان به الناز شاکردوست، بهرام رادان و هوتن شکیبا با فیلم ابلق، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی با بدون همه چیز، فاطمه معتمد آریا با روزی روزگاری آبادان، فرهاد اصلانی با ستاره بازی، حامد بهداد و باران کوثری با گیج گاه، رضا عطاران با شیشلیک و روشن، سارا بهرامی با روشن، سحر دولتشاهی با خط فرضی و پژمان جمشیدی با خط فرضی و شیشلیک اشاره کرد. نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، حمیدرضا آذرنگ، محسن قرایی، روح ا... حجازی و هاتف علیمردانی نیز از کارگردانانی هستند که با فیلم خود در میان 16 فیلم نامزد دریافت جایزه حضور دارند. حمیدرضا آذرنگ با ساخت روزی روزگاری آبادان، ارسلان امیری با زالاوا، عادل تبریزی با گیج گاه، آرش انیسی با مامان، حسین دارابی با مصلحت نظام، سیاوش سرمدی با منصور و فرنوش صمدی با خط فرضی هفت فیلم سازی هستند که با اولین ساخته سینمایی خود، در جمع نامزدهای جشنواره حضور دارند.

ستاره هایی که جا ماندند

چهره هایی نیز هستند که فیلم شان در مقام کارگردان یا بازیگر مورد توجه داوران قرار نگرفته و نامزد دریافت جایزه نشده اند. شهاب حسینی امسال با بعد از اتفاق و خانه ماهرخ به عنوان تهیه کننده و با طلاخون در مقام بازیگر در جشنواره حضور داشت، اما هیچ کدام از آثار او به فهرست 16 فیلم راه پیدا نکرده اند. ستاره اسکندری و هوشنگ گلمکانی از چهره های شناخته شده فیلم اولی نیز نتوانستند با خورشید آن ماه و آهو به جمع نامزدها راه پیدا کنند. مهم ترین بازیگران غایب ستاره هایی مانند مریلا زارعی با فیلم کارو، جواد عزتی با بعد از اتفاق، مهتاب کرامتی و بهرام افشاری با صحنه زنی، ابوالفضل پورعرب با غیبت موجه و پگاه آهنگرانی با برای مرجان و شیرجه بزرگ هستند.

نامزدهای ژانر دفاع مقدس

در فهرست 16 فیلمی که امسال در جشنواره فجر رونمایی می شوند، نام سه فیلم تک تیرانداز ساخته علی غفاری، منصور اثر سیاوش سرمدی و یَدو به کارگردانی مهدی جعفری در ژانر دفاع مقدس دیده می شود. دو فیلم تک تیرانداز و منصور درباره دو شهید یعنی عبدالرسول زرین و منصور ستاری ساخته شده است. به ترتیب کامبیز دیرباز و محسن قصابیان فیلم ساز، ایفای نقش این شهیدان را برعهده داشته اند. قصه فیلم یَدو در اوایل جنگ تحمیلی و آبادان در حال محاصره می گذرد و ستاره پسیانی در آن بازی کرده. یکی از فیلم های غایب در ژانر دفاع مقدس کارو ساخته احمد مرادپور است که مریلا زارعی در آن حضور داشته است. غیبت این فیلم در میان 16 فیلم اعلام شده نشان می دهد این فیلم در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نبوده و بازی مریلا زارعی نیز مورد توجه داوران قرار نگرفته است.

2 فیلم در فضای وحشت و سیاست

امسال فیلم های مختلفی در ژانر کمدی، اجتماعی و دفاع مقدس در جشنواره حضور دارند، اما دو فیلم زالاوا ساخته ارسلان امیری و مصلحت نظام به کارگردانی حسین دارابی فضای متفاوتی نسبت به دیگر آثار دارند. زالاوا درباره یک ماجرای ترسناک واقعی است که سال ها قبل در روستا و پاسگاه منطقه دره سفید اتفاق افتاده، بنابراین فضای ترسناک این اثر با بازی هدی زین العابدین و نوید پورفرج، زالاوا را تبدیل به فیلم متفاوتی کرده است. علاوه بر این، مصلحت نظام نیز تنها فیلم سیاسی جشنواره سی ونهم است. از قصه فیلم اطلاعاتی منتشر نشده، اما داستان آن در اواخر دهه 50 می گذرد و فرهاد قائمیان، وحید رهبانی و مجید نوروزی از بازیگران آن هستند.

کمدی ها در جمع نامزدها

در دوره سی ونهم جشنواره، فیلم های کمدی زیادی مانند لب خط، آهنگ دونفره، چپ راست، شیشلیک، طبقه یک و نیم، عروس خیابان فرشته، گیج گاه، نارگیل، ورود و خروج ممنوع و یقه سفیدها متقاضی حضور در جشنواره شدند و به جمع 62 فیلم واجد شرایط برای حضور در این دوره راه پیدا کردند، اما با حذف هشت فیلم، تنها شیشلیک و گیج گاه در ژانر کمدی در فهرست نامزدها قرار گرفته اند.

حذف قاتل و وحشی و غیبت چپ راست

در روزهای گذشته اخباری درباره ممیزی فیلم قاتل و وحشی، چپ راست و شیشلیک منتشر شد. شیشلیک پیروز شده با اعمال اصلاحات به جمع 16 فیلم راه پیدا کند، اما قاتل و وحشی از جشنواره حذف شد. روز یک شنبه ایسنا در گزارشی که درباره قاتل و وحشی منتشر کرد نوشت: ظاهر لیلا حاتمی و موهای تراشیده شده او یکی از ایرادهایی بوده که به این فیلم وارد شده. محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره فجر دیروز در گفت وگو با ایسنا توضیح داد که داوران فیلم نعمت ا... را به دلیل نداشتن پروانه نمایش ندیده اند و بقیه فیلم هایی که غایب هستند جزو انتخاب های داوران نبوده اند، بنابراین برخلاف قاتل و وحشی، چپ راست مشکل ممیزی نداشته است. با حذف این دو فیلم، لیلا حاتمی، امین حیایی، سارا بهرامی و رامبد جوان جزو غایبان مهم جشنواره فجر هستند.

نویسنده: مائده کاشیان

منبع: همگردی
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1455

به "6 بازیگر معروفی که امسال برای سیمرغ بلورین می جنگند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 بازیگر معروفی که امسال برای سیمرغ بلورین می جنگند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید