آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟

به گزارش تاورنا، سرویس بین الملل انتخاب؛ الجزیره نوشت: در یک صبح بهاری سال 2016 یک ژنرال چهار ستارهبازنشسته که در دوران ریاست باراک اوباما از دولت اخراج شده بود در مقابل کارشناساتسیاست خارجی و دفاعی سخنرانی کرد.

آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟

به گزارش انتخاب؛ او در سن 65 سالگی با موهای نقره ای و چشم هایپف نموده، رک و رو راست حرف می زد. او از خطرات القاعده و داعش در خاورمیانه و تهدیدات ایران حرف زد.

او یادآور شد که به عنوان فرمانده نیروهایآمریکایی در خاورمیانه اولین سوالی که باید هر صبح از زیردستانش بپرسد این است کهبا ایران و ایران و ایران چه باید کرد.

او به عنوان مردی که بر 1.3 میلیون نیرویآمریکایی نظارت داشته و بودجه ای نزدیک به 582.7 میلیارد دلار را مدیریت می نموده وسیاست های نظامی را راهنمایی می نموده الان گوش و چشم ترامپ است. رییس جمهور آمریکا ازروی علاقه به او سگ دیوانه ماتیس می گوید.

حامیان او به دلیل تجربه او در مشاغل دفاعی درعراق و افغانستان و همچنین فکر استراتژیک او به ماتیس علاقه ویژه ای دارند .روبرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریگا او را جنگجویی قدرتمند خوانده است.

اما منتقدان معتقدند که توجه بیش از حد ماتیس بهایران به همراه دشمنی رییس جمهور با کشورهای نفت خیز خاورمیانه می تواند آمریکا رابه سمت تکرار عراق سوق دهد که این بار نتایج فاجعه بار تری در منطقه به وجود خواهدآورد.

گزارش رسانه ها حاکی از این است ماتیس دقیقا بهدلیل همین اشتیاق برای رویارویی با ایران از دولت اوباما اخراج شد و در آن زمانآمریکا و دیگر قدرت های دنیا سعی می کردند با تهران برای توافق هسته ای تعاملنمایند.

حال اوباما رفته و متیس بازگشته است. در حال حاضر جنگ لفظی میان آمریکا و ایران در سههفته اخیر و بعد از شروع ریاست جمهوری ترامپ در گرفته است. متیس ایران را تنها وبزرگترین حامی تروریست در دنیا می داند و تهران نیز بعد از این سخنان، آرمایش اخیر موشک هایبالستیک انجام داد که موفقیت امیز بود.

ترامپ خودش در شببکه های اجتماعی، ایران را کشوریخواند که با آتش بازی می نماید و دستور اعمال تحریم های جدید برای 13 ایرانی و 12کمپانی مرتبط با بحث موشکی را داده است و تکرار نموده که هیچ گزینه ای از روی میزبرداشته نشده است.

تهران در پاسخ موشک های بالستیک جدیدش را آزمایش نموده است و یکی از فرماندهان سپاه نیز هشدار داده که اگر دشمن از خط قرمزشخارج گردد موشک های ایران بر روی آنها خواهد بارید.

سعید گلکار کارشناس ایرانی در شورای شیکاگو درامور دنیای به الجزیره گفته: متاسفانه روابط بین آمریکا و ایران رو به وخامت و خطررفته است. من فکر میکنم دولت ترامپ کاری می نماید که ایران تحریک گردد.

وی همچنین گفت، هشدار برای تحریم های بیشتر وحمایت از تغییر حکومت در ایران یکی از این اقدامات اشتباه است.

تریتا پارسی موسس شورای ایرانیان آمریکا بهالجزیره گفته آنچه هشدار دهنده است هیاهو های ترامپ است. آنچه مارا نگران می نمایداین است که ترامپ می تواند به سمت رویارویی نظامی با ایران برود.

او همچنین گفت مقامات آمریکایی باید با مقاماتایرانی برای کاهش تنش های موجود ارتباط برقرار نمایند.

تاکنون هیچ یک از مقامات ارشد ترامپ به طور علنیبا ایران صحبتی نداشته است.

مایکل فلین نیز مانند ترامپ و ماتیس به ایده هایضد ایرانش معروف است. او در پی آزمایشات اخیز موشکی ایران بیانیه ای صادر کرد و درآن ایران را تحت نظر اظهار داشت.

فلین ایران را به تمایل به داشتن سلاح های هستهای متهم نموده اما این مساله توسط کارشناسان به شدت رد شده است.

استراتژیست ارشد ترامپ استفون بنون نیز چندانتفاوتی با فلین ندارد. او قبل از پیوستن به ستاد انتخاباتی ترامپ سردبیر یک وسایتخبری راست افراطی بوده که به طور منظم مقاله هایی علیه ایران منتشر می کرد.

مایک پومپئو نیز به عنوان یک عضو کنگره و الانبه عنوان رییس سازمان سیا از بمباران تاسیسات نظامی ایران حمایت می کرد و ایران رابه تقلب های سریالی در توافق هسته ای متهم می نماید.

در میان این دشمنی ها با ایران، المانیتور گفته احتمال یک بن بست نظامی دور از ذهن به نظر میرسد.

او گفته همه باید بدانند که توییت و بیانیهسیاست خارجی نیست.. عمق استراتژیک منطقه ای تهران و فقدان اجماع بین المللی باید ترامپو افرادش را از رفتن به سمت رویارویی نظامی با ایران منصرف کرد.

به گفته یک تحلیلگر، در خصوص ایران، امریکایی ها باید بدانند که تهران یک بازیگر منطقی در عرصه سیاستخارجی است و مقامات ایران نیز مراقبند که بهانه به دست کسی ندهند. دو طرف در حالآزمایش یکدیگر هستند. ترامپ سعی میکند برای ایران گردن کلفتی کند و ایران نیز نمیخواهد اقدام رادیکال انجام دهد که بهانه ای برای جنگ بین دو کشور گردد.

اما حتی بدون رویارویی نظامی نیز، لفاظی های ترامپ و اقدام اخیر او در ممنوعیت ورود ایرانی ها به آمریکا بسیاریاز ایرانی ها را علیه دولت جدید آمریکا نموده است.

روز آدینه صد ها هزارایران در سالگرد انقلابایران به خیابان ها آمده ترامپ را محکوم کردند.

در عین حال هیلاری منلورت مشاور خاورمیانه جرجبوش و بیل کلینتون گفته برنامه ریزان آمریکایی دچار اشتباه استراتژیک شده اند واین برداشت غلط به دلیل سلطه نظامی گری در آمریکا ست.

او ادامه داد: اما آنچه آنها نمی دانند و چیزیکه همیشه اتفاق می افتد چه درباره عراق چه افغانستان و چه ویتنام این است که ما آنجا نیستیم. ما جای ایران نیستیم.

منبع: انتخاب
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 575

به "آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید