افزایش 2برابری پروژه های مرمتی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی

به گزارش تاورنا، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با وجود محدودیت های اقتصادی، تعداد پروژه های مرمتی این مرکز را به دو برابر رسانده و کوشش می نماید در کنار کاربردی ساختن پژوهش ها نتایج آن ها را نیز نشر دهد.

افزایش 2برابری پروژه های مرمتی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا رحمانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی که امروز سه شنبه 26 آذر 98 در نشست هفته پژوهش سخن می گفت با بیان این مطلب و با اشاره به فعالیت های اجرا شده در این پژوهشکده در سال پژوهشی گذشته گفت: انجام پروژه های کاربردی، توسعه ای و بنیادی پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور اولویت این مرکز بوده است.

او با بیان اینکه در این راستا، 13 پروژه کشوری بر اساس احتیاج استان ها تعریف شده توضیح داد: به منظور نظارت بر حفاظت حین و پس از کاوش کارشناسان پژوهشکده در محوطه های باستانی حضور و به فعالیت می پردازند.

رحمانی، تکمیل بانک اطلاعاتی زرین فام، گردآوری اطلس فلز کاری، اشاعه فرهنگ حفاظت و ارتقای سطح استانداردها، عضویت در دو انجمن علمی خوردگی و نقاشان، بروزرسانی زیرپورتال پژوهشکده، احتیاجسنجی در حوزه تزئینات، عضویت در کمیته تزئینات معاونت میراث فرهنگی، اجرای پروژه مشترک بین المللی، اعزام کارشناسان به خارج از کشور، انتشار مجلات فارسی و انگلیسی و...را از فعالیت های این پژوهشکده دانست.

رویا بهادری مدیر گروه شناخت مواد نیز در ادامه به ارائه فعالیت های پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی در سال پژوهشی گذشته در قالب مقالات، رویدادها، کتاب های چاپ شده، کارگاه ها و آزمایشگاه ها، طرح های موظفی، طرح های پژوهشی شاخص و... پرداخت.

او شش مقاله علمی پژوهشی، پنج مقاله سایر، 14 مقاله همایشی، پنج عنوان کتاب، 21 نشست و کارگاه آموزشی، یک کرسی ترویجی، 28 طرح موظفی، یک شماره مجله، 253 مرمت صورت گرفته، 974 بررسی نمونه را مجموع فعالیت های این پژوهشکده از آذر 97 تا آذر 98 اعلام نمود .

در ادامه این نشست سحر نوحی به معرفی کتاب آشنایی با محصولات عکاسی تاریخی پایه شیشه ای پرداخت و گفت: هدف از انتشار این کتاب آشنایی بیشتر افرادی است که با این نوع آثار در ارتباط هستند تا بتوانند این آثار را بهتر شناخته و در حفظ آن ها بکوشند.

فرح سادات مدنی نیز با معرفی کتاب میراث در معرض خطر (تخلیه اضطراری مجموعه های میراثی) موضوع و اهداف این کتاب را رهنمودهای گام به گام برای تخلیه مجموعه های فرهنگی تحت شرایط اضطراری، یاری های اولیه به میراث فرهنگی در زمان بحران و آموزش و بهبود آمادگی در شرایط اضطراری در محوطه های فرهنگی مطرح نمود .

همچنین سمیه کاظمی دهقی به توضیح اجمالی کتاب راهنمای جامع طراحی و تجهیز آزمایشگاه شیمی و ایمنی کار با مواد شیمیایی برای پژوهشگران حفاظت و مرمت پرداخت و گفت: با ارائه این مجموعه که شامل دو بخش تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها و ایمنی کار با مواد شیمیایی است امید می رود بتوانیم در درک بهتر پاره ای از مفاهیم دراین زمینه برای کارشناسان حوزه حفاظت و مرمت سهمی هر چند اندک داشته باشیم.

فاطمه علیمیرزایی نیز به معرفی کتاب اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی فرهنگی پرداخت و گفت: آسیب شناسی پارچه ها، شرایط محیطی، مواد اولیه ناپایدار، مکانیزم شیمیایی، بریدگی، پوسیده شدن، لکه، چرک شدن، تغییر رنگ، ترک خوردن و... سرفصل هایی اند که در این کتاب بدان ها پرداخته شده است.

او اضافه کرد: مخاطبان این کتاب، تمامی، حفاظتگران و مرمتگران، دانشجویان، امنای اموال، موزه داران و مجموعه دارانی هستند که با پارچه ها و بافته ها در اشکال و انواع مختلف سرو کار دارند.

خواص ماورایی و درمانی سنگ های قیمتی

سیدایرج بهشتی نیز در ادامه مطالبی را در مورد گوهرشناسی در میراث فرهگی مطرح نمود و گوهر را هر کانی و یا ماده ای دانست که بتوان برای مصارف زینتی مورد استفاده قرار داد .

او با اشاره به تاریخ استفاده از زیورها و سنگ های قیمتی اضافه کرد: سنگ های قیمتی علاوه بر ارزش مادی بیشتر جنبه خواص ماورایی و درمانی داشته و به عنوان منبع انرژی مثبت برای صاحبانشان محسوب می شده اند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 555

به "افزایش 2برابری پروژه های مرمتی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2برابری پروژه های مرمتی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید