بازار سرمایه در انتظار پول هلیکوپتری

به گزارش تاورنا، مهم ترین و واضح ترین پیامی که در این گفت وگوها برای سرمایه گذاران وجود دارد، این است که در صورت مواجهه با موج بزرگ کاهش درآمد و افزایش ضعف در بازدهی اوراق بهادار، به یک فرایند مدیریتی قدرتمند احتیاج خواهد بود .

بازار سرمایه در انتظار پول هلیکوپتری

Pascal Blanqué، مدیر ارشد سرمایه گذاری گروه Amundi، خانم Joanna Munro مدیر ارشد سرمایه گذاری هلدینگ HSBC و خانم Kristina Hooper مدیر استراتژی بازار دنیای شرکت Invesco، در گفت وگویی که با روزنامه فایننشیال تایمز داشتند، در پاسخ به سؤالاتی درباره تأثیر شرایط ویروس کرونا بر شاخص سهام S&P 500، اوراق قرضه در آمریکا، استراتژی های جایگزین و پول هلیکوپتری، نظرات خود را ابراز کردند که خواندن آنها برای علاقه مندان حوزه سرمایه گذاری، خالی از لطف نخواهد بود.

کرونا و سرمایه گذاری

ویروس کرونا با شدت و سرعت در حال درنوردیدن بسیاری از بخش های زندگی بشر امروز است و با توجه به شرایطی که رقم زده ، دنیا را با یک بحران جدی روبرو نموده و خصوصا سایه تهدید یک رکود عمیق را بر اقتصاد دنیای افکنده است؛ به طوری که گفته می شود از زمان بحران مالی سال 2008 تا به امروز، این بحران بزرگ ترین رکود فروش را در بازارهای دنیای در پی داشته است.

اقتصاد دنیا بر پایه سرمایه گذاری می چرخد و این سرمایه گذاران هستند که بخش مهمی از فعالیت های کسب وکارهای کوچک و بزرگ دنیا را شکل می دهند، اما در حال حاضر، با توجه به تهدید بزرگی مثل کرونا، ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران در فرایند سرمایه گذاری و فعالیت های خود دچار تردید شده و نیاز به راهکارهای اساسی تر و کاربردی تر داشته باشند. به همین دلیل، روزنامه مالی و سیاسی فایننشیال تایمز (FT) با بعضی از رؤسای سرمایه گذاری شرکت های پیشرو دنیا در زمینه مدیریت دارایی، به گفت وگو نشسته و نظرات آنها را در مورد بحران کنونی و چالش هایی که در فرایند سرمایه گذاری ایجاد نموده است، همچنین راهکارها و راه چاره های کاربردی پیشنهادی آنها، جویا شده است.

مهم ترین و واضح ترین پیامی که در این گفت وگوها برای سرمایه گذاران وجود دارد، این است که در صورت روبروه با موج بزرگ کاهش درآمد و افزایش ضعف در بازدهی اوراق بهادار، به یک فرایند مدیریتی قدرتمند نیاز خواهد بود. سرمایه گذاران مذکور به 4سؤال زیر که در حوزه سهام S&P 500، اوراق قرضه آمریکا، استراتژی های جایگزین و پول هلیکوپتری هستند، پاسخ می دهند:

سؤال اول در زمینه سهام: پیش بینی شما درباره شاخصS&P 500 ( 500 سهام برتر در بازار بورس ) در انتها سال 2020 چیست؟

سؤال دوم در زمینه اوراق قرضه: آیا عملکرد 10 ساله خزانه داری آمریکا منفی خواهد شد؟

سؤال سوم در زمینه استراتژی های جایگزین: آیا جستجوی سود در سال های آینده شدت می یابد؟

سؤال چهارم در زمینه پول هلیکوپتری: آیا دولت ها آغاز به ارسال پول نقد به شهفرایندان(پول هلیکوپتری) می نمایند؟

گفت وگو با Pascal Blanqué:

خطر تورم در جعبه پاندورا

Pascal Blanqué، مدیر ارشد سرمایه گذاری گروه Amundi، که یک شرکت فرانسوی در زمینه مدیریت دارایی است، در گفت وگو با فایننشیال تایمز به سؤالات مذکور پاسخ داده است:

سهام

اگرچه سقوط سهام معنادار بوده است، اما این سطح فعلی، رکود طولانی مدت دنیای را کاهش نمی دهد. این یک بازار خرسی غیرمعمول است و با توجه به سرعت و اندازه واکنش ها و پاسخ های سیاسی، ممکن است دوام چندانی نداشته باشد، اما این فرایند به شیوع ویروس نیز بستگی دارد. تمرکز ما روی کیفیت سهام ها با قدرت نفوذ پایین و ترازنامه های سالم در اروپاست.

اوراق قرضه

در اینجا یک تغییر پارادایم وجود دارد. ترازنامه ها و بدهی های عمومی بانک های مرکزی افزایش پیدا خواهند کرد و بدهی ها به صورت درآمد واقعی می شوند. ضمن اینکه نرخ بهره پایین و سرکوب مالی (financial

repression) روی اوراق است. همچنین در نظر داشته باشید بخش عمده ای از اوراق قرضه دولت، به زودی، توسط بانک ها نگه داشته خواهد شد.

جایگزین ها

تقاضا برای دارایی های خصوصی همچنان قوی خواهد بود که این امر به دلیل عملکرد مطلق آنها نیست، بلکه این عملکرد مقایسه ای آنهاست که باعث جذابیت شان می شود. همچنین این ارتقا ، به نقدینگی کم آنها و به آلفای (بازدهی فعال یک سرمایه گذاری) آنها نیز برمی شود که ذاتی این طبقات دارایی است، چراکه مالکیت فعال، ارزش ایجاد می نماید.

به لحاظ تاریخی این امر برای تمام بحران ها صادق بوده است که در صورت تخصیص، ارزیابی های بازار خصوصی به تدریج با محیط جدید سازگار می شوند که این فرایند قطعا فرصت های سرمایه گذاری خوبی را فراهم می نماید. ما همواره به مشتریان خود توصیه نموده ایم که با توجه به شرایط بازار، هر سال مبلغ پایداری را در این طبقات دارایی سرمایه گذاری نمایند تا کمتر در معرض چرخه بازار قرار بگیرند.

پول هلیکوپتری

چک هایی که برای خانواده های آمریکایی ارسال می شود به نوعی پول هلیکوپتری محسوب می شوند. ما شاهد ادغام بانک های مرکزی و ترازنامه های ایالتی هستیم. اما خطر واقعی این است که ممکن است پس از انتها این بحران، یک جعبه پاندورا (در افسانه های یونانی، جعبه ای است محتوای شوربختی ها و بلاهای بشریت) برای مان باز شود که ریسک تورم آن بالا باشد.

گفت وگو با Joanna Munro :

سریع ترین بازار خرسی در دوران رکود

خانم Joanna Munro مدیر ارشد سرمایه گذاری هلدینگ HSBC که یک شرکت سرمایه گذاری چندملیتی بریتانیایی است، از دیگر متخصصان سرمایه گذاری است که طرف گفت وگوی این گزارش قرار گرفته است؛ در ادامه نظرات او درباره 4 سؤال مذکور آورده می شود:

سهام

در حالی که میانگین بازار خرسی S&P 500 حدود 40 درصد افت دارد، جنبه منحصر به فرد این کاهش فروش، سرعت آن است. این سریع ترین بازار خرسی در دوران رکود است و از نظر تاریخی، دو برابر کاهش اولیه، با اوج جدیدی بهبود پیدا می نماید. این بدان معناست که ما می توانیم بهبود بازار سهام را طی 6ماه آینده پیش بینی کنیم؛ اگرچه ریسک های زیادی نیز دارد.

اوراق قرضه

سیاستگذاران خیلی سریع به این ویروس پاسخ داده اند و پیش بینی ما این است که برنامه هایی که اخیرا اعلام شده اند، برای ماه ها اجرا خواهند شد. این پاسخ همچنین به منظور حمایت از صدور اوراق قرضه دولت و تسهیل سرمایه گذاری مجدد شرکتی است. با توجه به اینکه هزینه بدهی، نقش مهمی در پایداری نسبت بدهی بالاتر/ فراوری ناخالص داخلی، در میان مدت دارد، سرمایه گذاران باید انتظار بازدهی کمتر را برای مدت طولانی داشته باشند. در این میان، سیاست مالیاتی، به دلیل نقصان بازار و چشم انداز افزایش نرخ پیش فرض، نقش مهمی در بازسازی احساسات بازار خواهد داشت. در واقع مبارزه با رکود مالی تنها مربوط به سیاست های پولی نیست، بلکه اقدامات هدفمند برای بخش های مضطرب و هماهنگی سیاسی را نیز شامل می شود.

جایگزین ها

استراتژی های جایگزین نقش خود را به عنوان محرک های هوشمند در طول بحران ها به انجام رسانده اند. بازده صندوق نسبت به بازارهای سهام، در مجموع، برتر بوده است. سهام خصوصی از مدل سرمایه گذاری بلندمدت خود و نرخ بهره پایین بهره مند شده و دارایی های ارزان قیمت باید فرایند فعالیت آن را تحریک نمایند. در این میان، اگرچه استرس مالی کماکان باقی مانده است، اما با این حال ریسک جایگزین حق بیمه، در مدت زمان کوتاهی به طرز چشمگیری بهبود پیدا نموده است. همچنین با توجه به اختلاف بازدهی بین بخش ها و مدیران، انتخاب دقیق مدیران و صندوق ها در این زمینه نقش کلیدی دارد.

پول هلیکوپتری

سیاست های مربوط به مهار ویروس کرونا منجر به یک توقف ناگهانی مالی شده که یک کاهش کوتاه مدت را رقم زده است. دولت ها مجددا بر افزایش تقاضای کل متمرکز خواهند شد. در این میان پول هلیکوپتری نیز گزینه ای است که مورد استفاده قرار گرفته و قبلا نیز در آسیا استفاده شده بود. به هرحال ما برای حمایت از وجود نقدینگی خانگی و تجاری به دولت ها نیاز داریم.

گفت وگو با Kristina Hooper:

سرمایه گذاران باید سبد درآمد خود را متنوع تر نمایند

خانم Kristina Hooper مدیر استراتژی بازار دنیای شرکت Invesco است. این شرکت آمریکایی در زمینه مدیریت سرمایه گذاری فعالیت می نماید. در ادامه نظرات این متخصص سرمایه گذاری را در زمینه سهام، اوراق قرضه، استراتژی های جایگزین و یاری دولت ها در شرایط بحرانی کنونی می خوانیم.

سهام خانم Hooper در پاسخ به سؤال مربوط به S&P گفت: ما در دنیای نامطمئنی زندگی می کنیم که نتایج آن در 3زمینه بهداشت، پول و امور مالی، توسط واکنش های سیاسی ارائه می شود. در این میان تعدادی از شاخص ها نشان می دهد که ما در حال پایین آمدن هستیم. با توجه به شرایط بی سابقه کنونی، بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم، ایجاد طیف گسترده ای از سناریوهاست. بر همین اساس اهداف 12ماهه ما برای محدوده سهام S&P 500 از 1400 تا 3000 است. سهم انگلیس و ژاپن پتانسیل صعودی را نشان می دهند و همچنین انتخاب سهام چینی نیز با توجه به اینکه فعالیت مالی در حال بهبود است، هر چند به کندی، می تواند سودمند باشد.

اوراق قرضه

برنامه فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (Feds)، تأثیر مثبتی خواهد داشت. اما با این حال پشتیبانی این بانک نیز نمی تواند جلوی ورشکستگی اعتبارات و شرکت ها را بگیرد. بر این اساس، ما کماکان به دنبال بالاتر بردن کیفیت برای به دست آوردن پاداش های بالقوه ای که در این مرحله وجود دارند، هستیم.

جایگزین ها

با توجه به اقدامات فعلی بانک مرکزی، نرخ بازدهی، کمیاب تر نیز خواهد شد و در نتیحه جستجو برای افزایش سود و عملکرد، بیشتر می شود. در این میان، سرمایه گذاران باید به منظور ترکیب گسترده ای از طبقات دارایی سودمند و پربازده، فراتر از درآمد ثابت سنتی، سبد فراوری درآمد خود را متنوع تر نمایند. این می تواند شامل سهام های پرداخت سود سهام و سرمایه گذاری املاک و مستغلات شود.

پول هلیکوپتری

با توجه به افت فعالیت مالی، نگه داشتن بیزینس ها نیاز به محرک های مالی زیادی دارد؛ به همین دلیل نیز بانک های مرکزی باید استفاده از پول هلیکوپتری را، خصوصا در شرایطی که محرک های مالی به اندازه کافی وجود ندارند، در نظر بگیرند. به یاد داشته باشید که در بحران های مالی دنیا، محرک های مالی ناکافی بوده و ابزارهای سیاست پولی نیز کند بودند که این شرایط بر بازارهای سرمایه، نسبت به اقتصاد عمومی، تأثیر بیشتری دارد؛ بر این اساس ما نمی توانیم این اتفاق را بار دیگر نیز رقم بزنیم.

نقدها برحقی نیز نسبت به پول هلیکوپتری وجود دارد، مانند اینکه قدرت بانک مرکزی را افزایش می دهد یا از مرزهای قانونگذاری عبور می نماید. بنابراین اگرچه من از پول هلیکوپتری در شرایط عادی دفاع نمی کنم، اما در شرایط فعلی باید از هر ابزاری به منظور بهبود اوضاع استفاده کنیم و بر این اساس، پول هلیکوپتری نیز می تواند یک ابزار مؤثر باشد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 984

به "بازار سرمایه در انتظار پول هلیکوپتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سرمایه در انتظار پول هلیکوپتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید