بحران برگزیت، طولانی ترین تعلیق مجلس انگلیس از امشب کلید می خورد

به گزارش تاورنا، در پی کوشش نخست وزیر انگلیس برای برداشتن موانع اجرای برگزیت در تاریخ مقرر، مجلس این کشور از امشب به مدت 5 هفته به حالت تعلیق در می آید.

بحران برگزیت، طولانی ترین تعلیق مجلس انگلیس از امشب کلید می خورد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه گاردین نوشت، دولت انگلیس در نشست خبری صبح دوشنبه خاطرنشان کرد تعلیق مجلس این کشور از امشب آغاز شده و تا 14 اکتبر (22 مهر) ادامه خواهد داشت.

لوئیس گودال خبرنگار اسکای نیوز نیز روز دوشنبه در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: امشب مجلس انگلیس تعلیق می گردد. هیچ [جلسه] مجلسی، هیچ کمیته یا نظارت اجرایی تا روز 22 مهر برگزار نخواهد شد. کاملاً قانونی است اما طولانی ترین تعلیق در تاریخ معاصر در بحبوحه بزرگ ترین بحران سیاسی از زمان جنگ [جهانی] [خواهد بود].

مجلس قصد داشت مقابل اقدام بوریس جانسون نخست وزیر این کشور برای اجرای برگزیت با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا بایستد. اما جانسون که عزم راسخی را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) دارد، توانست با حمایت ملکه، مجلس را به تعلیق درآورد.

ناتوانی قانون گذاران در تشکیل جلسه در مجلس برای مقابله با اجرای برگزیت بی توافق دست جانسون را برای انجام آن باز خواهد گذاشت.

با این حال، نمایندگان مجلس پیش از آغاز تعلیق توانستند قانونی را تصویب نمایند که نخست وزیر را مجبور می نماید در صورت عدم دستیابی به توافق با بروکسل، زمان اجرای برگزیت را تمدید کند.

جانسون متقابلاً خاطرنشان کرد در پاسخ به تصویب این قانون در مجلس، 15 اکتبر (23 مهر) انتخاباتی زودهنگام برگزار خواهد نمود.

سخنگوی دولت انگلیس روز دوشنبه تأکید کرد علی رغم قانونی که هفته گذشته توسط مجلس به تصویب رسیده است، جانسون زمان اجرای برگزیت را تمدید نخواهد نمود.

از سوی دیگر جانسون بارها اعلام نموده است برگزیت با توافق را به اجرای آن بدون حصول توافق ترجیح می دهد. از این رو کوشش داشت برای شرط اتحادیه اروپا برای پذیرش توافق برگزیت به نام ترتیبات پشتیبان که شامل ضمانت جلوگیری از بسته شدن مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود، اما مجلس انگلیس در زمان نخست وزیری ترزا می سه بار آن را رد نموده بود، یک طرح جایگزین پیدا کند.

به همین دلیل، نخست وزیر بریتانیا امروز (دوشنبه)، با لئو وردکار همتای خود در جمهوری ایرلند دیدار کرد و طرح جایگزین پیشنهادی خود را با او در میان گذاشت. اما وردکار طرح او را غیرواقع گرایانه توصیف نموده و هشدار داد درصورت حذف ترتیبات پشتیبان بروکسل توافقی را با لندن تنظیم نخواهد نمود.

جانسون در کنفرانس خبری مشترک خود با وردکار گفت اجرای بدون توافق برگزیت شکست در کشورداری است.

ساعاتی بعد نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت انگلیس که حامی سرسخت اجرای برگزیت است در واکنشی توئیتری به سخنان جانسون در دوبلین، او را پهلوان پنبه توصیف نموده و خاطرنشان کرد وی میخواهد توافق قبلی ترزا می را دنبال کند.

جانسون طبق اعلام قبلی میخواهد در جلسه 17 اکتبر (25 مهر) اتحادیه اروپا شرکت نموده و توافق پیشنهادی خود را ارائه کند. اکنون باید دید جانسون از فرصتی که با تعلیق 5 هفته ای مجلس برایش فراهم می گردد چه استفاده ای خواهد نمود. او مدعی است همچنان مقدار زمانی ایده آل برای رسیدن به توافق وجود دارد.

این در حالی است که امبر راد وزیر کار و امور بازنشستگی بریتانیا که روز یکشنبه از سمت خود کناره گیری کرد، گفت هیچ شواهدی مبنی بر این که جانسون کوشش قابل ملاحظه ای برای توافق با بروکسل در دستورکار داشته باشد وجود ندارد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 333

به "بحران برگزیت، طولانی ترین تعلیق مجلس انگلیس از امشب کلید می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران برگزیت، طولانی ترین تعلیق مجلس انگلیس از امشب کلید می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید