جشنواره تورنتو را بشناسید، رویداد کوچکی که زود به صندلی مهمی رسید

به گزارش تاورنا، خبرنگاران-گروه هنر-ارغوان اشتری: جشنواره جهانی فیلم تورنتو به انگلیسی Toronto International Film Festival و به اختصار (TIFF) رویدادی غیررقابتی عمومی و از مهم ترین جشنواره های سینمای آمریکای شمالی است که هر ساله از هفتم تا هفدهم سپتامبر در ایالت انتاریو کانادا، شهر تورنتو برگزار می گردد و در هر دوره به طور میانگین بین 300 تا 400 فیلم در سالن های سینما در مناطق مرکزی تورنتو به نمایش گذاشته می گردد.

جشنواره تورنتو را بشناسید، رویداد کوچکی که زود به صندلی مهمی رسید

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

جشنواره فیلم تورنتو گرچه خیلی کوچک و جمع جور شروع به کار کرد، اما رفته رفته توانست صندلی خودش را میان سینمادوستان و کمپانی ها و فیلمسازان پیدا کند و در سال های اخیر بر تعداد تماشاگران این جشنواره افزوده شده و از پوشش خبری خوب رسانه ای هم برخوردار است تا جایی که سال 2016 حدود 1800 نفر از اهالی رسانه این جشنواره را پوشش خبری دادند و در جشنواره حضور بهم رساندند.

شکل گیری جشنواره

یلیام(بیل) مارشال کارگردان و تهیه نماینده، هنک ون درکولک تهیه نماینده و داستی کوهل تهیه نماینده به عنوان سه تن از پیشگامان صنعت سینمای کانادا در سال 1967 جشنواره تورنتو را بنیانگذاری کردند.

نخستین دوره جشنواره تورنتو در سال 1976 با عنوان جشنواره جشنواره ها شروع به کار کرد و نخستین اثری که در جشنواره به نمایش عمومی در آمد یک فیلم کمدی به نام پسرخاله غذا ساخته ژان شارل تاکلا بود که در سالن سینمایی Ontario place cinesphere به نمایش گذاشته شد.

جالب است بدانید در سال نخست مردم تورنتو می توانستند با پنجاه دلار تمام برنامه های جشنواره شامل فیلم های بلند داستانی و مستندها را ببینند و در برنامه های ویژه شرکت نمایند و در سال نخست 35 هزار تماشاگر در جشنواره حضور بهم رساندند که این آمار شامل مهمانانی از دیگر کشورهای جهان هم بود.

بی مهری استودیوهای هالیوودی

جشنواره در سال های اولیه برگزاری فیلم های ستایش شده دیگر جشنواره های سینمایی را به نمایش می گذاشت و معمولا فیلم های مستقل برای نمایش انتخاب می شدند، اما این سیاست مورد تصویب سه بنیانگذار جشنواره به ویژه بیل مارشال نبود. بیل مارشال که سه سال نیز مدیریت جشنواره را برعهده داشت یکبار خاطرنشان کرد که می خواهد فیلم های پرفروش را نمایش بدهد تا تماشاگران بیشتری را جذب کند، اما تهیه نمایندگان هالیوودی روی خوشی نشان ندادند و استودیوهای بزرگ هالیوود نسخه فیلم های مهم شان را در اختیار جشنواره نگذاشتند چون ارزشی برای این جشنواره ای که در شمال آمریکا برگزار می شد، قائل نبودند. به همین دلیل جشنواره به ناچار به تبادل فیلم با جشنواره های برلین و ادینبورو روی آورد و در سال های اولیه یک جشنواره هنری اطلاق می شد، اما در سال های 1980 ورق برگشت.

با سیاست های بنیانگذاران جشنواره و کوشش های آنها بالاخره جشنواره مورد توجه نهاده شد و فیلمسازان تصمیم گرفتند رونمایی فیلم های جدید خود را در این جشنواره برگزار نمایند و همین امر باعث شد چهره های سرشناسی نظیر ژان- لوک گدار و مارتین اسکورسیزی به بهانه برنامه مرور بر آثارشان به تورنتو سفر کردند. ستارگان سرشناسی مانند جولی کریستی، وارن بیتی و جک نیکلسن به جشنواره آمدند تا در نمایش فیلم های خود شرکت نمایند و از روی فرش قرمز عبور کردند.

برنامه ریزان جشنواره رفته رفته کیفیت فیلم های نمایش داده شده در جشنواره را بالا بردند و چهره های سرشناس نیز توجه شان به این جشنواره جلب شد.

سال 1994 نقطه عطف جشنواره

سال 1994 سال نوزایی جشنواره نام گرفته است. مدیریت جشنواره در این سال به پیرس هندلینگ محول شد و او تغییراتی را به لحاظ اجرایی و هنری در جشنواره اعمال کرد، طوری که در سال های بعد جشنواره به یک موسسه فرهنگی کارآمد شهرت یافت.

سال 1994 نام جشنواره جشنواره ها به جشنواره جهانی فیلم تورنتو تغییر پیدا کرد که این تغییر نام به سود جشنواره تمام شد. از آن پس نام جشنواره جهانی فیلم تورنتو می توانست در کنار نام جشنواره ساندنس در آمریکا و جشنواره فیلم کن فرانسه به عنوان یکی از جشنواره های بااهمیت جهانی آورده گردد.

چهار سال بعد در سال 1998 مجله ورایتی این جشنواره را از لحاظ کیفیت فیلم ها، حضور ستاره ها و عملکرد بازار فیلم دارای رتبه دوم پس از جشنواره فیلم کن برشمرد. به پاس زحماتی که پیرس هندلینگ برای جشنواره تورنتو کشید شهر تورنتو بالاترین نشان افتخار را به او در سال 2014 اهدا کرد. تا امروز پیرس هندلینگ مدیریت جشنواره بین المللی تورنتو را برعهده دارد، اما او به روزنامه ورایتی اعلام نموده که از سال 2018 از مدیریت جشنواره استعفا خواهد داد.

یک آسمانخراش بلند

سال 2007 مدیران جشنواره در زمینی که ایوان ریتمن کارگردان سینما به آنها هدیه داده بود و در گوشه خیابان کینگ و جان در مرکز تورنتو قرار داشت اقدام به ساخت برجی که به نام TIFF Bell Lightbox شهرت دارد، کردند. این ساختمان به نام کمپانی تله کام به نام بل کانادا که حامی ساخت و ساز شد Bell Lightbox به خود گرفت. ساختمان با یاری دولت کانادا و مقامات ایالت اونتاریو ساخته و در سال 2010 از آن پرده برداری شد. این برج مرکز جشنواره تورنتو است که در پنج طبقه نخست این برج برنامه های مختلفی از جمله بزرگداشت ها برگزار می گردد. برج دارای رستوران، گالری و دو سالن سینماست.

جوایز

جشنواره فیلم تورنتو در اصل یک جشنواره غیررقابتی است و بخش مسابقه رسمی و هیات داوران ندارد، اما در سرانجام بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می گردد و به آن فیلم، جایزهٔ انتخاب مردم تعلق می گیرد. روند انتخاب هم به این شکل است که آرای مردم به صندوق ریخته یا به صورت آنلاین جمع آوری می شوند.

یکی از نکات مهمی که باید بدان اشاره گردد این است که معمولا برنده این جایزه در فصل جوایز از مدعی ها به شمار می رود و در مراسم اسکار نیز نامزد یا برنده اسکار بهترین فیلم می گردد. فیلم هایی چون اتاق، سخنرانی پادشاه، 12 سال بردگی، میلیونر زاغه نشین، کتابچه بارقه امید، لالالند که در جشنواره تورنتو از مردم جایزه گرفتند در مراسم اسکار پیروز بودند.

بخش های فیلم مستند و جنون نیمه شب نیز جایزه انتخاب مردمی دریافت می نمایند ولی در این 2 بخش علاوه بر برنده جایزه اول، انتخاب های دوم و سوم نیز اعلام می شوند.

هر ساله جایزه بهترین فیلم کانادایی، بهترین فیلم کوتاه کانادایی و بهترین فیلم اول کانادایی با نظر هیات داوران برگزیده می شوند. جوایز بخش فیپرشی جشنواره هم با نظر داوران انتخاب می گردد. از سال 2015 هم بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده به نام platform (سکو) که این بخش رقابتی است و هر ساله هیات داورانی برای آن انتخاب می گردد. در این بخش فیلم های مختلفی از سراسر جهان به نمایش درمی آیند.

برنامه های جشنواره

هر ساله جشنواره جهانی فیلم تورنتو صدها فیلم در بخش های مختلف برای مردم به نمایش می گذارد که مهم ترین بخش های جشنواره به توضیح زیر است:

نمایش گالا: مخصوص فیلم های بلند جهانست که ستارگان مشهور سینما در این فیلم ها نقش آفرینی نموده اند و برای این بخش فرش قرمز با شور و اشتیاق مردم روبه رو است.

سینمای معاصر جهان: در این بخش فیلم های بلند از فیلمسازان معاصر که تا حدی شناخته شده اند اما مشهور نیستند به نمایش در می آیند.

کشف: ویژه فیلمسازانی است که فیلم اول یا دوم خود را ساخته اند.

در تبادل نظر با...: در این بخش مصاحبه با فیلمسازان و چهره های مهم صنعت سینما همراه با نمایش بخش هایی از فیلم های آنها انجام می گردد.

استادان: آثاری از بانفوذترین فیلمسازان هنری جهان را به نمایش می گذارد.

جنون نیمه شب: مخصوص فیلم های ژانر ترسناک است. فیلم های این بخش دو بار نمایش دارند؛ یکبار ساعت 11:59 شب و نوبت دوم بعدازظهر روز بعد. این بخش سال 1988 به جشنواره افزوده شد. از سال پیش برنامه ریزی جنون نیمه شب را پیتر کوپولوسکی برعهده گرفته است.

پلتفورم: این بخش به نام فیلم سکو ساخته جیا ژانکه گذاشته شده است. این بخش ویژه فیلم هایی بلند یا مستندی است که در آمریکای شمالی پخش نماینده ندارند. سال گذشته دوازده فیلم در این بخش به نمایش در آمد. این بخش رقابتی است و فرد برنده، جایزه نقدی 250 هزار دلاری می گیرد. سال 2016 برایان دی پالما ریاست هیات داوران بخش سکو را برعهده داشت و جکی ساخته پابلو نرودا برنده شد.

نمایش های ویژه: شامل فیلم هایی معتبری است که نمایش جهانی نداشته اند. معمولا فیلم های کانادایی برای نخستین بار در این بخش رونمایی می شوند.

از دیگر بخش های جشنواره می توان به برش های کوتاه، مستند، سینماتک اشاره نمود.

10 فیلم برتر کانادا

هر ساله برنامه ریزان جشنواره بین المللی فیلم تورنتو 10 فیلم برتر سال کانادا را معرفی و انتخاب می نماید. این فهرست ماه دسامبر هر سال اعلام می گردد و در ماه ژانویه در یک جشنواره جمع و جور و در سالن های سینمایی برج لایت باکس این 10 فیلم به نمایش در می آیند. از سال 1984 نیز هر 10 سال یکبار 10 فیلم برتر تاریخ سینمای کانادا با رای گیری گسترده تری انتخاب و توسط برنامه ریزان جشنواره معرفی می گردد.

سال 2016، 397 فیلم در بخش های مختلف جشنواره تورنتو به نمایش در آمد و بیش از 480 هزار نفر در جشنواره شرکت کردند که 5 هزار نفر از اهالی سینما بودند.

سال جاری و در چهل و دومین دوره (2107 میلادی) برنامه ریزان جشنواره خاطرنشان کردند که بیست درصد از تعداد فیلم های جشنواره در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 407

به "جشنواره تورنتو را بشناسید، رویداد کوچکی که زود به صندلی مهمی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره تورنتو را بشناسید، رویداد کوچکی که زود به صندلی مهمی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید