خبرنگاران موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است

به گزارش تاورنا، تهران - خبرنگاران - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، نقش اتاق فکر را در آموزش عالی و برنامه ریزی ایفا می نماید چرا که اتاق فکر بازوی اصلی مدیران اجرایی در همه دستگاه ها است.

خبرنگاران موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، پنجاهمین سال تاسیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی عصر چهارشنبه در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

مجتبی شریعتی نیاسر با حضور در این مراسم، اظهار کرد: از عمر پژوهش و برنامه ریزی در کشور نیم قرن گذشت و به بهانه این محافل و گفت و گوها باید تامل کنیم که در برنامه ها و امور اجرایی چقدر منطبق با نگاه کارشناسانانه و برنامه ریزی های منبعث از نگاه دقیق صابنظران هستیم.

وی با اشاره به مدیران موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در طول سال ها، گفت: مدیران زیادی در این موسسه رفت و آمد کردند اما کوتاه بودن دوران مدیریت محل سوال است.

معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، اضافه کرد: جهت گیری در آموزش عالی، رسیدن به جایی است که دانشگاه های نسل جدید به صورت کارآفرین در جامعه خودشان را نشان دهند؛ منظور از دانشگاه کارآفرین، کنترل کمیت ها و ارتقاء کیفیت ها همچنین در نظر داشتن نقش بیشتر دانش آموختگان است.

شریعتی نیاسر تاکید نمود: نکته مورد غفلت قرار گرفته، سرنوشت دانش آموختگان دانشگاه ها و نقش آفرینی آنها در جامعه است چرا که این خروجی ها نقش موثری در برطرف مسائل کشور دارند. در همین زمینه از پنج شش سال گذشته وضعیت بی رویه کمی در دانشگاه کنترل شده است اما در بحث ارتقاء کیفیت راه درازی داریم.

این مسئول وزارت علوم، اظهار کرد: در بحث کیفیت، آموزش فقط درس و تدریس و پژوهش صرفاً مقاله نویسی نیست بلکه راه چاره یا نگاه تحولی دیگری باید برای اثربخشی دانش آموختگان دنبال گردد.

شریعتی نیاسر در خصوص مهارت افزایی دانشجویان با اشاره به نقش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در این زمینه، گفت: در آموزش عالی، سال جاری به عنوان سال مهارت افزایی نامگذاری شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به رمز موفقیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تاکید نمود: عزم و اراده مدیران در استفاده از موسسه پژوهش و برنامه ریزی برای برنامه ریزی در حوزه آموزش عالی، دیده می گردد. به نظر می رسد در کشورمان برنامه ریزی جدا از عرصه اجرا است و مدیران برنامه ریزی و کارشناسان پیوندی با هم ندارند؛ در حالی که این رویکرد باید تغییر کند و اصلاح گردد.

وی در خصوص گسترده تر شدن فعالیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گفت: موسسه باید در دانشگاه ها حضور فیزیکی فعال داشته باشد تا با جامعه علمی تعامل برقرار و بعضی گردهمایی ها را در مراکز آموزش عالی برگزار کند.

به گفته شریعتی نیاسر، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در کنار تحلیل وضعیت باید راه چاره هم داشته باشد اما متاسفانه در نظام مدیریتی و اجرایی ایران، مدیران به تنها مسئله ای که رسیدگی نمی نمایند، فکر و برنامه ریزی است چرا که دچار روزمرگی شده اند.

معاون وزیر علوم اعلام نمود: کارشناسانه نبودن تصمیم سازی ها منجر به عدم موفقیت مصوبات در عرصه اجرا می گردد. همچنین موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بتواند در طرح تدوین استراتژی توسعه آموزش عالی، بایدها و نبایدها را تبیین کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش باید پیوند معناداری داشته باشند، اظهار کرد: همانطور که اشتغال دانش آموختگان را رصد می کنیم باید مقداری هم در برنامه ریزی، خودمان را رصد کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 232

به "خبرنگاران موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موسسه پژوهش و برنامه ریزی، اتاق فکر آموزش عالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید