برپایی همایش مالکیت ادبی در سایه سرنوشت مبهم لایحه جامع حق نشر

به گزارش تاورنا، به گزار خبرنگاران، شهرکاشان که در امسال با عنوان پایتخت کتاب ایران کوشش داشته است تا به فعالیت های فرهنگی پیرامون کتاب رنگ و بویی تازه ببخشد، طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری میزبان برگزاری همایشی با عنوان همایش دو روزه حق مالکیت ادبی؛ گفته ها و ناگفته ها است که از سوی انجمن صنفی داستان نویسان تهران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد.

برپایی همایش مالکیت ادبی در سایه سرنوشت مبهم لایحه جامع حق نشر

این همایش در این دوره از برگزاری خود با دبیری علمی سینا دادخواه از داستان نویسان و فعالان مطبوعاتی جوان این روزهای کشور در دست برگزاری نهاده شده است.

دادخواه پیش از این درباره این همایش و برگزاری آن عنوان داشته بود: یکی از دلایل اصلی برگزاری این رویداد فرهنگی را تبدیل کردن بحث حق انتشار به یک مساله جدی عنوان نموده و با بیان اینکه یکی از موانع موجود بر سر راه ورود ما به بازارهای جهانی کتاب، مساله حق انتشار و عضو نبودن در کنوانسیون برن است، اظهار داشته بود: ما قصد داریم در این همایش از خلال همفکری و هم افزایی جامعه مدنی، از جمله انجمن صنفی داستان نویسان استان تهران، اتحادیه ناشران، دانشگاه ها، حقوقدانان، مترجمان و همچنین نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر نظیر ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس، عزم و اراده تازه ای را برای طرح مجدد موضوع حق انتشار در مجلس ایجاد کنیم، چرا که می توان حق انتشار را در یک تعریف وسیع تر به حقوق شهروندی نسبت داد و از این جهت موضوع حق انتشار می تواند به عنوان یکی از مطالبات ما از دولت مورد توجه قرار بگیرد. امیدواریم در این همایش بتوانیم مساله حق انتشار را از همه جنبه های آن آسیب شناسی کنیم و به نتایج عملی تازه ای برسیم.

در همایش دو روزه کاشان سه پنل با حضور مدیران، کارشناسان و نویسندگان برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام مسئولان اجرایی این همایش در پنل نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر لادن حیدری، محمود صادقی، سعید حبیبا و علی اصغر سیدآبادی به مدیریت آقای عبدالله یوسف زادگان سخنرانی خواهند داشت

در پنل ناشرین نیز محمود آموزگار، رضا هاشمی نژاد، محمدعلی جعفریه، احمد شاکری و میرمحسن طاهری به مدیریت آقای عبدالله یوسف زادگان به اظهار نظر خواهند پرداخت

در پنل نویسندگان و مترجمان نیز امیرحسن چهل تن، حسین سناپور، آبتین گلکار، مهشید میرمعزی، مهناز مقدسی به مدیریت آقای کاوه رضوانی راد به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت

این همایش در حالی در دست برگزاری نهاده شده است وزارت ارشاد هر سال نشست های تخصصی در این زمینه برگزار می کرد که آخرین دوره آن در سال 1395 و با عنوان همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اجرا گردیده است.

در همین زمینه پیش نویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط در سال 1390 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت ارائه شد و در سال 93 این لایحه با حدود 130 ماده در بیش از 150 جلسه کمیسیون لوایح دولت مورد آنالیز نهاده شد و پس از تأیید و تصویب نهایی در هیأت دولت، به مجلس ارائه شد.

لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با آن، جایگزین همه قوانین حق مولف یا حق انتشار محسوب می گردد. از سال 1348 که قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان به تصویب رسید، چندین قانون دیگر هم مانند: ترجمه، تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزاری و قانون تجارت الکترونیک وجود داشت که تعدد این قوانین، هم موجب سردرگمی پدیدآورندگان می شد و هم خلاء های قانونی آن موجب شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر، لایحه جامعی برای تجمیع قوانین و برطرف خلاءهای قوانین داخلی تهیه کند.

این لایحه در واقع مشتمل بر سه کتاب مالکیت ادبی و هنری، حقوق مرتبط با مالکیت صنعتی و مالکیت علمی است.

بنا بر اعلام مسئولان حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تدوین این لایحه، هم تامین منافع پدیدآورندگان داخلی در عرصه های ملی و بین المللی کشور و هم انطباق آن با کنوانسیون های بین المللی مد نظر نهاده شده است. در مورد لحاظ شدن بحث پیوست فرهنگی در این لایحه نیز حداقل های موافقت نامه تریپس که یکی از چند موافقت نامه الزام آور سازمان تجارت جهانی (WTO) است، لحاظ گردیده است تا با رعایت این حداقل ها زمینه الحاق ایران به معاهدات بین المللی فراهم گردد.

این لایحه بنا بر آنچه در پایگاه اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل جستجو است مدتهاست در دستور کار مجلس است و در نوبت آنالیز در کمیسیون های تخصصی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 24

به "برپایی همایش مالکیت ادبی در سایه سرنوشت مبهم لایحه جامع حق نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی همایش مالکیت ادبی در سایه سرنوشت مبهم لایحه جامع حق نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید