خودمختاری اروپا لازمه ایستادگی در برابر تحریمهای برون مرزی است

به گزارش تاورنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، دیپلمات بلندپایه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی از مفهوم جدید خودمختاری راهبردی در حوزه سیاست بین الملل رونمایی کرد؛ مفهومی که بروکسل را ملزم می نماید تا در بحبوحه افزایش رقابت های ژئوپلتیکی، با در دست دریافت سرنوشت خویش صندلی مناسب خود را در عرصه جهانی تضمین کند.

خودمختاری اروپا لازمه ایستادگی در برابر تحریمهای برون مرزی است

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این مفهوم پیشنهادی جوزف بورل نشاندهنده یک گسست رادیکال از رویه سنتی اروپا پس از خاتمه جنگ جهانی دوم است؛ رویه ای که هوادار همیشگی سیاست خارجی ایالات متحده بود.

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا درباره این مفهوم می گوید که خودمختاری راهبردی برای اتحادیه اروپا به این اتحادیه امکان می دهد تا از خود در برابر تحریم های برون مرزی که با آنها مخالف است، محافظت کند.

وی در ادامه اضافه کرد: آنچه که می خواهم بر روی میز بگذارم و فکر می کنم که ما باید به کار بر روی آن ادامه دهیم، چگونگی اطمینان یافتن از این موضوع است که ما تحت وابستگی های خطرناک نخواهیم رفت و اینکه چگونه می توانیم از ظرفیت و توانایی خود برای مقابله با چیزهایی که با آنها موافق نیستیم، مطمئن شویم. برای مثال، تحریم های برون مرزی تحمیل شده از سوی بعضی کشورها که بر شرکت های ما تأثیر منفی می گذارند. ما [این تحریم ها] را رد می کنیم، ما این نوع [سیاستهای] برون مرزی را نمی پذیریم، اما به لحاظ عملی، این کار دارای اثراتی است. اگر ما نمی پذیریم، باید قادر باشیم که در برابر آن ایستادگی کنیم. این جزئی از خودمختاری است. بیائید در خصوص خودمختاری به مثابه عدم وابستگی صحبت کنیم.

بورل با تأکید بر اینکه مفهوم خودمختاری راهبردی علیه هیچکس نیست گفت که این مفهوم درباره انتخاب وابستگی متقابل [میان] ماست، به جای آنکه این [وابستگی متقابل] به ما تحمیل شود… ما باید قادر باشیم هر زمان که می توانیم به طور یکجانبه عمل کنیم، و همچنین بتوانیم زمانی که ارتقا و دفاع مؤثرتر از منافع و ارزش هایمان لازم است، به طور خودمختار اقدام کنیم.

این اظهارات بورل درست چند روز پس از آن مطرح شد که کمیسیون اروپا طرح های آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 را محکوم کرد. در بیانیه ای که روز آدینه در همین ارتباط انتشار یافت، سخنگوی اتحادیه اروپا تحریم های برون مرزی را نقض حقوق بین الملل خواند و گفت که این اتحادیه درصدد است تا با دولت آینده ایالات متحده برای حل و فصل این موضوع مصاحبه کند.

این در حالی است که پنج شنبه گذشته، قانونگذاران ایالات متحده سند اختیارات دفاع ملی 2021 آمریکا را که یک بودجه بزرگ دفاعی بالغ بر 740 میلیارد دلار و مشتمل بر تحریم های جدید علیه پروژه نورد استریم 2 است، نهایی کردند. مسکو این تحریم ها را به عنوان مظهر یک رقابت ناعادلانه محکوم کرد.

لازم به ذکر است که طی سال های اخیر اتحادیه اروپا در موقعیت های مختلف از تحریم های برون مرزی ایالات متحده متأثر شده است. به عنوان مثال، پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای با ایران در ماه مه 2018، امضاکنندگان اروپایی این توافق علی الظاهر کوشیدند تا این توافق را با خلق مکانیزم های مختلف حفظ کنند. در پی بی حاصل بودن کوشش های ظاهری کشورهای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) دولت ایران اعلام نمود که نظر به کوتاهی قدرت های اروپایی در حمایت [از این توافق] در برابر فشارهای آمریکا و کاهش عواید برآمده از تجارت با این اتحادیه به خاطر تحریم های ثانویه ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران عمل به بعضی تعهدات داوطلبانه خود ذیل برجام را متوقف می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1361

به "خودمختاری اروپا لازمه ایستادگی در برابر تحریمهای برون مرزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودمختاری اروپا لازمه ایستادگی در برابر تحریمهای برون مرزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید