رئیس مجلس عوام انگلیس: شکل گیری قانونی برای تعویق تاریخ برگزیت ضرورت دارد

به گزارش تاورنا، رئیس مجلس عوام انگلیس با تأکید بر اینکه تا حل وفصل مسئله برگزیت اتفاقات زیادی می تواند به وقوع بپیوندد شکل گیری قانونی برای تعویق مجدد تاریخ برگزیت را ضروری دانست.

رئیس مجلس عوام انگلیس: شکل گیری قانونی برای تعویق تاریخ برگزیت ضرورت دارد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جان برکو، رئیس مجلس عوام انگلیس در مصاحبه ای با روزنامه سوئیسی نویه زوریخه سایتونگ، درباره تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای تعلیق مجلس این کشور به منظور پیشبرد اهداف خود در روند برگزیت گفت: من نمی خواهم احساسات را بیش از این تحریک کنم، فقط می خواهم بگویم که این خاتمه داستان نیست. ابتدا ما باید منتظر بمانیم و ببینیم دیوان عالی کشور درباره مشروعیت تعلیق مجلس به وسیله دولت چگونه تصمیم خواهد گرفت، پس از آن ما تا خاتمه اکتبر زمان زیادی برای بحث های مجلسی خواهیم داشت و در نهایت این مسئله مهم است که در این میان قانونی برای تعویق تاریخ برگزیت وجود داشته باشد که من با تصمیمات خود راه را برای این منظور هموار نموده ام. تا به حال اتفاقات زیادی افتاده است و تا زمان حل وفصل مسئله برگزیت اتفاقات بیشتری هم خواهد افتاد.

این مقام انگلیسی در ادامه این مصاحبه توضیح داد که کشور ما از هم گسیخته شده است. محافظه کاران یک حزب سنتی بزرگ هستند. نخست وزیر جدید انگلیس یک شخصیت شناخته شده است و این ها همه فاکتورهایی هستند که در اینجا ایفای نقش می نمایند. اما در سیاست همیشه جزر و مدهایی وجود دارد. من نمی خواهم حکمی بدهم و یا یک اوضاع اسفبار را توصیف کنم. نقش من این است که امکان بحث را فراهم نموده در حدی که نمایندگان بتوانند نظر خود را اظهار نمایند.

وی از تصمیم خود برای کناره گیری از سمت ریاست مجلس عوام انگلیس خبر داده برای جانشین احتمالی خود بهترین ها را آرزو کرد.

جان برکو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انگلیس اکنون به یک قانون اساسی مکتوب برای حمایت کافی از حقوق دموکراتیک مجلس احتیاج دارد گفت: ما در این زمینه باید باز باشیم و تنها به سنت ها آویزان نباشیم. من سابق حامی یک قانون اساسی مکتوب نبودم اما در شرایط امروز ما باید این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم و دقیقاً آنالیز کنیم که البته این تکلیف من نیست.

مسئله برگزیت این روزها به کلاف سردرگمی در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

به همین دلیل رابرت لی ترنر، سفیر انگلیس در وین در مصاحبهیی اظهار داشته است: ما در 31 اکتبر (9 آبان ماه) اتحادیه اروپا را ترک خواهیم کرد و خواستار یک توافق هستیم.

در حالی که اتحادیه اروپا بر این مسئله تأکید دارد که هیچ پیشنهاد جدیدی از بوریس جانسون برای حل مسئله مرزهای ایرلند دریافت ننموده است اما تورنر از پیشرفت های ملموس در راستا مذاکرات خبر داده و اظهار داشته است: ما مدتهاست که پیشنهادات مفصلی را ارائه می دهیم. ما همچنین مجموعه ای از اسناد فنی را ارائه داده ایم که در آن رویکرد دولت انگلیس معین شده است. حالا یک پنجره واقعی رو به پیشرفت ها وجود دارد. همان طور که در همه مذاکرات رخ می دهد شرایط در مسئله برگزیت هم می تواند به سرعت تغییر کند. وقوع یک توافق تا 31 اکتبر سناریویی کاملاً واقع بینانه است.

3 سال پس از آنکه مردم بریتانیا رأی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا دادند، امیدواری ها برای برگزیت منظم و بر مبنای یک توافق جامع، طی روزهای اخیر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است که یک توافق نهایی در حال شکل گیری است و یان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز از امکان پذیر بودن توافق خبر داده است .

ولی دیپلمات ها بر این باورند که دو طرف هنوز بر سر مرز ایرلند اختلافات جدی و عمیق دارند .

یکی از مهم ترین نقدها به توافق برگزیت مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند، ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست .

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، معین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد .

مجلس انگلیس با توافق حاصل شده بین ترزا می نخست وزیر سابق این کشور و اتحادیه اروپا مخالفت نموده است .

بوریس جانسون وعده داده است تا خاتمه اکتبر از اتحادیه اروپا خارج گردد، با توافق یا بدون توافق .

اتحادیه اروپا به شدت نگران این مسئله است که تنش بر سر مرز ایرلند موجب ناآرامی و هرج ومرج در ایرلند شمالی شده و پیمان صلح شنماینده 1998 میلادی را از بین ببرد .

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 337

به "رئیس مجلس عوام انگلیس: شکل گیری قانونی برای تعویق تاریخ برگزیت ضرورت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس مجلس عوام انگلیس: شکل گیری قانونی برای تعویق تاریخ برگزیت ضرورت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید