سنگ آهن ایران کام چینی ها را شیرین کرد

به گزارش تاورنا، خبرنگاران: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا انتها دی ماه سال جاری، 21 میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شده است که مقصد اکثر این کالای ارزشمند کشور چین بوده است.

سنگ آهن ایران کام چینی ها را شیرین کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، در شرایطی که شرکت های بزرگ فولاد سازی کشور احتیاج به سنگ آهن فراوری داخلی دارند تا ظرفیت موجود و روبه رشد خود را برای افزایش فراوری فولاد و حمایت از فراوری و اشتغال داخلی به کار بگیرند و از سوی دیگر، کارخانجات نیمه تمام فرآوری سنگ آهن در کشور با کندی در حال تکمیل هستند، صادرات سنگ آهن به صورت خام همچنان با قدرت ادامه دارد.

با وجود شعارها و وعده های دولت یازدهم مبنی بر بهبود فضای کسب و کار کشور و به چرخش درآوردن چرخ کارخانجات داخلی، همچنان صادرات سنگ آهن به صورت خام ادامه دارد.

بر اساس آمار گمرک، از ابتدای مهرماه سال 1392 تا انتها دی ماه سال جاری 21.2 میلیون تن سنگ آهن خام از کشور صادر شده است.

این حجم عظیم صادرات سنگ آهن، درآمد ناچیزی نصیب کشور نموده است: حدود 1.3 میلیارد دلار.

این در حالی است که ظرفیت های فراوری فولاد کشور رو به گسترش است و اگر کارخانجات نیمه تمام فولادی مورد حمایت دولت قرار گیرند تقریبا تمامی سنگ آهن صادراتی در داخل کشور مصرف خواهد شد و اشتغالزایی گسترده ای نیز ایجاد خواهد نمود.

بر این اساس، مسوولان مالی و صنعتی کشور که مسوول تنظیم بازار و مقررات صادرات و واردات، هستند باید تمهیداتی در نظر بگیرند تا هم شرکت های معدنی، تشویق شوند تا سنگ آهن را به فولاد سازان داخلی تحویل دهند و هم نرخ های تعرفه صادرات و واردات، مقررات صادراتی، قیمت گذاری سنگ آهن و محصولات فولادی و... به گونه ای تنظیم گردد که در نهایت فراوری محصولات فولادی افزایش یابد و با قیمت مناسب و در حاشیه قیمت بازار، تحویل واحدهای مصرف نماینده گردد و به ساخت و ساز، فراوری کالاهای مختلف و رشد ارزش افزوده و اشتغال و فراوری ملی کم کند.

رشد صادرات مورد احترام و ارزشمند است اما نباید صادرات مواد خام مانند سنگ آهن یا صادرات محصولات فولادی را ببینیم بلکه سنگ آهن و محصولات فولادی را باید به کالاهای ارزشمند و دارای ارزش افزوده بیشتر که اشتغال بیشتری را به همراه خواهد داشت مورد توجه باشد.

بر این اساس، انگیزه صادراتی شرکت های سنگ آهن که درآمد سهل الوصولی را به بهای جلوگیری از ایجاد ارزش افزوده بالای بخش فولاد به دست می آورند، باید مدیریت گردد و وزارت صنایع و معادن، گمرک ایران وسایر نهادهای کشور باید در این زمینه با تصمیم گیری مناسب، بازار را متعادل نمایند و احتیاج فولاد سازان را تامین نمایند. بنابراین وضع دوباره عوارض صادراتی به سنگ آهن که در دولت یازدهم لغو شد، توصیه می گردد.

منبع: مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 570

به "سنگ آهن ایران کام چینی ها را شیرین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ آهن ایران کام چینی ها را شیرین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید